لوگو امرداد

خبر فردا، 31 شهریورماه

در گاهشمار زرتشتی سال به ١٢ ماه ٣٠ روز بخش می‌شود كه هر روز به نامی آراسته است. فردا ششمین روز ماه مهر در گاه‌شمار زرتشتی است. نام این روز «خورداد» است.

خورداد در اوستا «هـَئوروَتات» و در پهلوی «خُردات» یا «هُردات» به معنی رسایی و کمال است که در گات‌ها یکی از فروزه‌های اهورا مزدا و در اوستای نو نام یکی از هفت امشاسپند و نماد رسایی اهورامزدا است. خورداد، امشاسپند بانویی است که نگهداری از آب‌ها در این جهان خویشکاری اوست و کسان را در چیرگی بر تشنگی یاری می‌کند از این روی در سنت، به هنگام نوشیدن آب از او به نیکی یاد می‌شود. در گات‌ها، از خورداد و امرداد پیوسته در کنار یکدیگر یاد می‌شود و در اوستای نو نیز این دو امشاسپند، پاسدارنده آب‌ها و گیاهان‌اند که به یاری مردمان می‌آیند و تشنگی و گرسنگی را شکست می‌دهند. در یسنا، هات ۴۷، آمده‌است که اهورامزدا رسایی خورداد و جاودانگی امرداد را به کسی خواهد بخشید که اندیشه و گفتار و کردارش برابر آیین راستی است.

خورداد به چم رسایی، فرزانگی، خرسندی، شادمانی، تندرستی و از امشاسپندان دین زرتشتی ست. فردوسی گوید: «برون رفت شادان به خورداد روز / به نیک اختر و فال گیتی فروز». در جهان مادی پرستار و نگهبان آب ها ست. ایزدان تیر، باد و فروردین از همکاران این امشاسپند هستند. «خور» به چم خورشید است و خورداد را «داده خورشید» و یا نور و گرمای و انرژی خورشید نیز معنا می کنند. چه نیکوست در این روز دانش اندوزی.

زرتشتیان

نشست شاهنامه‌خوانی از ساعت ۱۶ در بنیاد فرهنگی جمشید جاماسیان به نشانی؛ میدان هفت تیر، خیابان کریم‌خان، خیابان خردمند شمالی، کوچه‌ی اعرابی (۳)، شماره‌ی ۴، طبقه‌ی دوم برگزار می‌شود.

 

فرهنگی

  • هفتمین نمایشگاه انجمن عکاسان نگاه در نگارخانه‌ی اندیشههفتمین نمایشگاه گروهی انجمن عکاسان نگاه با درون‌مایه‌ی «طبیعت» در نگارخانه‌ی اندیشه فردا میزبان دوست‌داران هنر و طبیعت است. در این نمایشگاه عکس‌هایی از جواد پورسعید، سعید شجاعی، مهدی پاسگر، احمد بلباسی، فرهاد میرچی‌لو، حسن خداوردی، منصور فرهنگ و فرید عطایی به نمایش درآمده است.
    این نمایشگاه از ساعت ۹ تا ۱۹ در نگارخانه‌ی اندیشه به نشانی؛ خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه برپا است.

 

  • فرهنگ‌سرای ارسباران از ساعت ۱۸ فردا، محل برگزاری «مسابقه‌ی هزار صدا» خواهد بود. این پنجمین دوره‌ی برگزاری این مسابقه ی موسیقی پاپ خواهد بود که با داوری امیر ارجینی، شهاب رمضان و رضا تاجبخش برگزار می‌شود.
    این برنامه با هنرنمایی خواننده و نوازنده‌ی آلبوم «یه عشق» همراه خواهد بود. هنردوستان برای باشندگی دراین نشست می‌توانند به فرهنگ سرای ارسباران به نشانی؛ خیابان شریعتی، بالاتراز پل سیدخندان ، خیابان جلفا بروند.

  

  • نمایشگاه روایت سوم از آثار اله‌یار نجفی«روایت سوم» نام نمایشگاهی است که آثار دو بعدونیمی از اله‌یار نجفی را به نمایش گذاشته است. دوست‌داران برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری پروژه‌های آران به نشانی؛ خیابان نوفل لوشاتو، کوچه‌ی لولاگر، شماره‌ی ۵ بروند.
به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-03