لوگو امرداد

سنگ مزار ایران‌شناس نامی ناپدید شد

ایرج افشارنزدیک به شش سال پس از درگذشت دکتر ایرج افشار، سنگ مزار این چهره‌ی نامدار ایرانشناسی ربوده شد.

به گزارش برخی خبرگزاری‌ها و به گفته‌ی آرش و بهرام افشار فرزندان زنده‌یاد ایرج افشار سنگ مزار این چهره‌ی نام‌آور ایرانشناس در رخدادی شگفت‌آور از جایش کنده و ربوده شده است. هنوز انگیزه‌ی ربودن سنگ مزار ایرج افشار روشن نیست.

آرش افشار با تایید ناپدید شدن سنگ مزار استاد ایرج افشار، گفته است: «مزار پدرم در آرامگاهی خصوصی در بهشت زهرا (س) جای دارد. سنگ مزار ایشان، سنگی یک تکه‌ای از کاشان، به قطر ۱۰ سانتی‌متر و بسیار سنگین بود. بنابراین هر کسی این سنگ را برداشته، حتما کمک داشته است. امیدوارم هرچه زودتر سنگ به محل پیشینش بازگردانده شود.»                           

 ایرج افشار پژوهش‌گر، ایران‌شناس و کتاب‌شناس و نسخه‌پژوه ایرانی، در شانزدهم مهرماه  ۱۳۰۴ در تهران زاده شد. او فرزند دکتر محمود افشار یزدی، بنیادگذار بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی و یکی از استادان مدرسه‌ی دارالفنون است. از ایرج افشار نزدیک به 300 کتاب چاپ شده و 3000 مقاله برجای مانده است. اسکندرنامه، پرونده صالح، گاهشماری در ایران قدیم، فرهنگ ایران‌زمین، چهل سال تاریخ ایران، ریاض‌الفردوس و جستارها درباره نسخه خطی از جمله کارهای او در زمینه‌‌ی تصحیح، تالیف و ترجمه هستند.

دکتر ایرج افشار در 18 اسفند 1389 خورشیدی، در بیمارستان جم تهران درگذشت.

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30