لوگو امرداد

پرچم؛ نماد ملی هر کشور

پرچم برنزی شهدادهمانند نام هریک از ما انسان‌ها پرچم و نشان هر کشور نیز در شناخت آن سرزمین نقش مهمی دارد و بیان‌گر آرمان‌ها و نگرش‌های سیاسی و مذهبی آن ملت است. پرچم یا درفش در لغت به چیزی گفته‌ می‌شود که  با به کار بردن گونه‌ای از رنگ‌ها، شکل‌ها، نمادها و طرح‌ها، به‌وجود آمده و نشانه‌ی گوناگونی ملیت‌ها است.

پرچم واژه‌ای ترکی است که به موی نوعی گاو کوهی گفته می‌شده و دسته‌ای از این مو را بر سر یک چوب یا بالای نیزه‌ی درفش نصب می‌کرده‌اند، چنان‌که مشهور است چنگیزخان پرچمی داشته که دارای 9 دسته موی دم اسب بوده است (خیراندیش، 1375).

استفاده از پرچم در میان ملت‌ها ریشه‌ای تاریخی دارد و پیشینه‌ی بهره‌گیری از آن به  5 هزار سال پیش می‌رسد. پرچم به عنوان نماد در ایران، مصر، آشور و نزد یهودیان رایج بوده است. کهن‌ترین پرچم فلزی در جهان با نام درفش «شهداد» از جایی به همین نام در گستره‌ی کویر لوت کرمان به دست آمده است. درفش شهداد کهن‌ترین درفش یافت شده در ایران است که اکنون در موزه ملی (ایران باستان) نگه‌داری می‌شود و دیرینگی آن به 5 هزار سال پیش می‌رسد (دوره‌ی مفرغ؛ هزاره‌ی سوم پیش از میلاد(.

رنگ‌هایی که در پرچم ملی کشورها به‌کار برده می‌شوند، درونمایه‌هایی گوناگون و گاه متضاد دارند. با وجود این می‌توان موارد مشترکی را نیز در رنگ پرچم شماری از کشورهای جهان پیدا کرد. برای نمونه رنگ سفید در بیشتر کشورها نشانه‌ی صلح، برادری و امید به آینده، رنگ زرد نشانه‌ی معدن، ثروت زیرزمینی و یا خورشید تابان و رنگ آبی نشانه‌ی آسمان است.  رنگ سبز در کشورهای غیر مسلمان نشانه‌ای از ثروت طبیعی، جنگل و یا کشاورزی و رنگ قرمز در پرچم کشورهای کمونیستی نشانه‌ای از انقلاب مارکسیستی و رنگ سیاه در پرچم کشورهای آفریقایی و یا آمریکای لاتین نشانه‌ی سیاهپوست بودن مردم این کشورها است (همان). همچنین نماد هلال ماه روی پرچم کشورهای اسلامی نشان باور آن‌ها به دین اسلام است.

آثار باستانی، نشانه‌های قبیله‌ای، نشانه‌های سلطنتی و یا نقشه‌های جغرافیایی که موقعیت کشور صاحب پرچم را روشن می‌کند در روی پرچم‌ها قابل دید است. به هر روی، کندوکاو در نشانه‌های بومی تمدن‌ها  و نمادهای ملی آنها مانند پرچم گاهی ساده و گاهی مانند نشانه‌های باستانی، پیچیده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09