لوگو امرداد

امام جمعه اصفهان، زرتشتیان را دوگانه‌پرست خواند

امام‌جمعه اصفهانامام جمعه‌ی اصفهان، در خطبه‌های نماز جمعه‌ی اصفهان در ۲۳ مهرماه، زرتشتیان را مردمانی دانست که به دو خدا باور دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد با اشاره به ملزومات توحید گفت: توحید را باید با استدلال یاد بگیریم تا کسی نتواند ما را از مسیر درست منحرف کند. توحید ذاتی و صفاتی که در هفته‌های گذشته به آن اشاره شد، دو بخش نخست توحید و بخش سوم توحید، بحث توحید در خالقیت و به این معناست که خالق همه‌ی جهان خدا است.

وی افزود: زرتشتیان قایل به این هستند که جهان دو خدا دارد که یکی از آن‌ها برای خوبی‌ها است و دیگری برای بدی‌ها که آن‌ها را یزدان و اهریمن نامیده‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در توضیح این باور زرتشتیان ابراز داشت: آن‌ها می‌گویند که هر علتی باید با معلول خود سنخیتی داشته باشد، یعنی خدای خیر خودش هم با خوبی‌ها پیوند داشته باشد، که این حرف آن‌ها هم از دید علمی درست است.

طباطبایی‌نژاد در دنباله‌ی سخنانش گفت: اصلا شر در جهان وجود ندارد و همه آن‌ها خیر است، چرا که خداوند چیزی مگر خیر خلق نکرده است و همه‌ی نعمت‌های او بر اساس مثبت بودن خودش خلق شده‌اند.

وی با بیان اینکه ممکن است که یک نعمت برای فردی شر باشد، عنوان کرد: اگر بخواهیم آن را به طور کلی حساب کنیم خیر است مانند باران که برای همه خیر است ولی برای کسی که سقف خانه‌اش از کاه‌گل درست شده است باعث شر است.

امام جمعه‌ی اصفهان در بخش‌های دیگر خطبه‌ی خود درباره‌ی جنایت سعودی‌ها و خیانت داعش در حق اسلام و مسلمانان سخن به میان آورد. وی با یادآوری اینکه در ماه محرم نباید جنگ باشد، گفت: آل‌سعود و گروه‌های تکفیری که خودشان را مسلمان هم می‌نامند در این ماه حتا سه روز هم دست از جنگ نکشیدند، مسلمان کسی است که در برابر اسلام تسلیم باشد، اما اصلا این افراد دین ندارند. آل‌سعود یک جمع عزاداری که در آن ۷۰۰ تن بودند را بمباران کرد که امیدواریم با ظهور امام زمان (عج) ریشه پلید این افراد برداشته شود.

متن کامل این خبر را می‌توانید از اینجا بخوانید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

17 پاسخ

  1. حرفهای ایشان بی اساس است و انجمن موبدان باید پیگیر این ماجرا باشد تا دیگر بدون داشتن اطلاعات کافی این حرف ها زده نشود.

  2. لطفا انجمن موبدان و نماینده مجلس به این بزرگوار آگاهی کافی را بدهند.شاید واقعا ما خودمان و افکارمان را به دیگران معرفی نکردیم!!!!!

  3. به خشنودی اهورا مزدا
    نماینده مجلس و انجمن موبدان باید هر چه زودتر جواب این افراد را بدهند زرتشتیان اصفهان هم باید اعتراض خود را نسبت به صحبتهای امام جمعه مطرح کنند تا ایشان خود را اصلاح کند .

  4. درود بدون شک این گفته مهمل و بیهوده ایشون بدون پاسخ نخواهد ماند و صد در صد موبد ارجمند موبد نیکدین و رییس محترم انجمن زرتشتیان اصفهان پاسخی به انها خواهند داد…چه بسا چندی پیش هم چنین گفته ای در اصفهان گفته شد و با پاسخ محکمی از زرتشتیان روبرو شد.

  5. زرتشت نخستین کسی بود که به یگانگی خداوند پی برد و در سراسر گاتها او تنها به اهورامزدا نیایش میکند. زرتشتی اولین دین یکتاپرستی است. نیک و بد تنها در اندیشه انسان است که در آن سپنتا مینو (نیروی خوب) و انگره مینو (نیروی بد) مبارزه دارند و در پایان نیروی خوب پیروز خواهد بود. در واقع بد نبودن خوب است، تاریکی از نیود نور و جهل از نبود دانش است. متاسفانه آقای طباطبایی نژاد در اصفهان و بسیاری هموطنان محترم آشنایی و شناخت کافی با دین زرتشت را ندارند. چنین گفتار نادرست ناشی از نبود دانش درست است.

  6. با درود به همگی ، جناب آقای آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد فکر کنم شما
    هیچ مطالعه ای روی دین زرتشتی نداشته و ندارید .
    بنده که چند وقتیست ویژگی های این دین را مطالعه می کنم به این مسئله پی بردم که زرتشتیان یگانه پرستند البته خیلی زودتر از ما به یگانگی خدا پی بردند و این موردی که فرمودید مربوط به سپنتا مینو و انگره مینو ( یعنی همان خیر و شر ) می باشد ، که بصورت دو دنباله در نگاره فروهر مشخص شده است . که سپنتا مینو انسان را به سمت خوبی ها و انگره مینو یا اهریمن انسان را به سمت بدی ها راهنمایی می کند . که ما این دو را به صورت دو فرشته روی کتف راست و چپ در بیشتر فیلم ها دیده ایم که فرشته ی خوبی انسان را به سمت خیر و فرشته بدی انسان را به سمت شر هدایت می کند . امیدوارم کمی واقع بینانه تر باشیم . جهان با دین های متعدد و افکار مختلف زیباست .

  7. بیاری اهورامزدا امیدواریم این مساله مانند همایش شهرداری یکی از شهرهای جنوبی ایران که زرتشتیان را زیر سوال برده بود وهیچ واکنشی از طرف نماینده محترم صورت نگرفت حداقل ایندفعه حرکتی از ایشان به عنوان نماینده کل جامعه زرتشتی را مشاهده نماییم این موضوعها که دیگر شخصی نیست کسی بگوید پارتی بازی شده لطفا اطلاع رسانی هم بشود

  8. با تشکر از امرداد که خبرها و صحبت ها را رصد میکند و بلافاصله اطلاع رسانی میکند. من در سایت خبرگزاری فارس چند بارنظر و پاسخ گذاشتم ولی متاسفانه چاپ نشد. سایت نماینده نیز جواب داد. ولی مهم این است که موضوع از طرف روحانیان مسلمان دریافت شود، از جامعه زرتشتیان عذرخواهی شود، و دیگر چنین توهینی تکرار نشود.

  9. پس از همایش ضاله ی خرمشهر تازشی دوباره بر دین اهورایی!غیر قابل تحمل و پذیرش است.بدون تردید پیگیری خواهد شد.

  10. اثرات زیانبار چنین گفته هایی میتواند بسیار گسترده باشد و مصداق تشویش اذهان عمومی و ایجاد جو تبیعض و تنفر است.

  11. سلام. زرتشتیان یکتا پرستند و این از نام خدایشان پیداست. واژه ی «ای» یعنی یک*؛ هنوز در تالشی که زبانی کهن و مادر است، به یک، ای گفته می شود. و ایزَد یعنی کسی که یگانگی به نام او زده شده. اصل این واژه در تالشی و پهلوی ایزَت و یَزَت، است که در فارسی دری ایزد تلفظ می شود. یَ نیز همان یک است، مثلِ یَ در یَگانه و …
    پس حرف ک یک از کجا آمده؟
    در پهلوی و تالشی گاه یک حرف ک در آخر واژه می آید که علامت تصغیر نیست و در معنی واژه نیز بی تأثیر است. مثل آیینَک(پهلوی) و آیینه(فارسی). حرف ک یک از این دست است. در ضمن Yak درست است و تلفظ اصیل آن واژه.
    همین.

  12. در پاسخ به دوست عزیز رستمی کار شما هم اشتباه است. شما اگر در مورد همایش خرمشهر موضوع را دنبال می کردید متوجه میشدید جناب دکتر اختیاری اعتراض نامه خود را به سه ارگان مهم کشور ارسال کردند که در پاسخ شهرداری خرمشهر از وجود چنین همایشی بی اطلاع دانست.

  13. با تشکر از همکیش گرامی با عرض پوزش یکم اگر واقع بین باشیم وبا تعصب نگاه نکنیم اعتراض و نامه که جواب و یا عذر خواهی ارگان مربوطه را در پی نداشته باشد چه سود البته ما زرتشتیان ایران با جان و دل پشتیبان نماینده خود هستیم و اما پاسخ شهرداری مانند این است که همایشی توسط انجمن برگزار شود و توسط مجری به شخصی توهین شود و بعد از اعتراضها انجمن بگوید ما از همایش خبر نداشتیم گرامی همکیش مهم نتیجه و پی گیری جناب دکتر اختیاری میباشد بادرود

  14. البته خیلی از این تهمت ها به بی سوادی افراد مربوط می شود ‌و برخی متاسفانه از روی عمد. معلوم نیست با این حرف ها می خوان به کجا برسن وقتی زرتشتیان تو مجلس نماینده دارند یعنی حقانیت انهاتو حکومت معلوم شده پس چه جای تهمت و اهانت و رنجاندن ان هاست اونم تو اصفهان که پر از اقلیت دینیه وادیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09