لوگو امرداد

چهل‌وششمین نشست هفتگی انجمن زرتشتیان تهران

14نشست هفتگی انجمن زرتشتیان تهران دوشنبه ۱۷ آبا‌ن‌ماه ۱۳۹۵ خورشیدی از ساعت ۱۸ و ۵۰ دقیقه آغاز شد.

کمیسیون فرهنگی، جشن سده در مارکار تهران‌پارس ویژه‌ی همکیشان

مهمترین مصوبه‌ی این کمیسیون درباره‌ی محل برگزاری جشن سده بود.

«جشن سده در تاریخ دهم بهمن‌ماه ۱۳۹۵ خورشیدی با نظارت و برنامه‌ریزی کمیسیون فرهنگی در مارکار تهران‌پارس برگزار شود.»

افشین نمیرانیان به عنوان نخستین هموند انجمن درباره‌ی این مصوبه گفت: «خیلی خوب است که از الان به فکر چگونگی برگزاری جشن هستید اما پیشنهاد من این است که فعلا درباره‌ی آن مصوبه‌ای گرفته نشود و درباره‌ی آن اندیشه شود. موافق هستم که جشن سده ویژه‌ی همکیشان برگزار شود و اما برگزاری پارسال آن در مارکار بسیار با دشواری روبه‌رو بود، وقتی می‌گوییم ویژه‌ی همکیشان باید جزییات آن نیز مشخص شود.»

راشین جهانگیری هموند کمیسیون فرهنگی گفت: «بنا بر تجربه‌ای که داریم می‌بایست از زمانی زودتر به فکر برگزاری جشن‌های خود باشیم تا مشکلی پیش نیاید.» او افزود: «هموندان پیشین سازمان فروهر گفته‌اند که کنترل آمد و شد به کوشک ورجاوند بسیار دشوار است و از نظر نیروی سخت‌افزاری و انسانی در کوشک مشکل داریم. دو سال است که تجربه‌ی برگزاری جشن سده را در مارکار داریم و کنترل آمد و شد مردم ساده‌تر است.»

مهردخت شهریاری پیشنهاد داد تا با سازمان فروهر نیز درباره‌ی برگزاری جشن سده هم‌اندیشی شود که جهانگیری در این‌باره گفت که از آنجایی که محل پیشنهادی برگزاری از سوی سازمان فروهر کوشک ورجاوند است، مشکلات پابرجاست، آخرین باری که جشن سده را در کوشک برگزار کردیم مشکلی برای یکی از موبدان پیش آمد.

جهانگیری درباره‌ی برنامه‌های کمیسیون فرهنگی برای غیرهمکیشان و خبرنگاران نیز گفت: «غیرهمکیشان علاقه‌مند تا یک هفته پیش از جشن سده می‌بایست درخواست خود را ارایه دهند و انجمن پس از بررسی درخواست‌ها مجوز را می‌دهد. همچنین خبرنگاران می‌بایست معرفی‌نامه داشته باشند.»

آرمین هورمزدی بررسی زودهنگام چگونگی برگزاری جشن سده را کاری پسندیده دانست و افزود که جشن سده به نوعی بزرگترین برنامه‌ای است که انجمن برگزار می‌کند. او در ادامه گفت: «برای برگزاری جشن سده دو گزینه پیش رو داریم که یکی از آ‌ن‌ها این است که سازمان فروهر جشن را برگزار کند و دیگری این است که انجمن زرتشتیان تهران این کار را انجام دهد؛ تجربه‌ی هر دو شیوه‌ی برگزاری را نیز داشته‌ایم. برگزاری درست جشن سده در کوشک ورجاوند نیازمند هزینه‌ی زیادی است، چون امکانات برگزاری برای جشن آماده نیست. درباره‌ی نیروی انسانی سازمان فروهر نیز آگاهی چندانی نداریم که آیا می‌توانند جشن را برگزار کنند یا خیر. پیشنهاد من این است که جشن سده از سوی انجمن در مارکار برگزار شود.»

پدرام سروش‌پور با گفتن اینکه انجمن زرتشتیان تهران درباره‌ی جایگاه هازمان(:جامعه) زرتشتی سیاست‌گزاری مشخصی ندارد افزود: «اگر هازمان زرتشتی خود را معرفی نکند خوب نیست. برای نمونه در یزد و کرمان جشن سده به شکل ملی برگزار می‌شود که باعث خوشنامی و معرفی هازمان زرتشتی است. در کرمان سال‌ها است که رادیو کرمان جشن سده را شادباش می‌گوید. تاکید می‌کنم که این جشن ملی است و پیش از اشوزرتشت برگزار می‌شده است. شوربختانه اکنون سیاست انجمن زرتشتیان تهران بسته بودن است و جشنی را که می‌توانیم به شکل قانونی، ملی برگزار کنیم ویژه همکیشان کرده‌ایم.»

فرشاد فرهی‌فر دیگر همون انجمن با گفتن اینکه با برگزاری جشن سده در مارکار موافق است افزود که همه می‌خواهیم که جشن سده ملی باشد اما به شرطی که توانایی آن را داشته باشیم. اکنون انجمن تهران توانایی برگزاری جشن سده به شکل ملی را ندارد. کمیسیون فرهنگی می‌تواند از الان برای چند سال آینده برنامه‌ریزی کند که جشن سده برای همگان برگزار شود.

افشین نمیرانیان پیشنهاد داد تا جشن‌ها را به سازمان‌های دیگر به مانند سازمان فروهر داده شود تا این سازمان آن را برگزار کند. خانم خادم هم پیشنهاد داد تا مهمانان غیرهمکیش در جشن سده باشنده باشند.

رستم خسرویانی با گفتن اینکه باید برای خیلی از برنامه‌ها مانند سرویس مدرسه‌ها از الان باید برنامه‌ریزی کرد گفت: «همه می‌خواهیم که جشن سده در تهران نیز سراسری باشد و همه بتوانند به مانند جشن سده یزد و کرمان در آن شرکت کنند اما تفاوت تهران با این دو شهر زیاد است، مردمی که در کرمان هستند از گذشته این جشن را می‌شناسند و آن را برگزار می‌کنند؛ در یزد نیز بسیار کار شده است که اکنون این جشن همگانی برگزار می‌شود. در تهران تفاوت گروه‌های مردمی زیاد است. اگر شهرداری تهران جشن سده را برگزار کند و از همه دعوت کند ما هم در آن شرکت می‌کنیم.»

مصوبه‌ی دیگر درباره‌ی برگزاری جشن سده‌ی کودکانه در تاریخ ۱۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۵ خورشیدی در مارکار تهران‌پارس با همکاری مدرسه‌ها و آموزشگاه‌های زرتشتی بود که به تصویب هموندان رسید.

مصوبه‌ی تنخواه کتابخانه‌ی یگانگی: «با توجه به تنخواه چهار میلیون ریالی کتابخانه‌ی یگانگی، صورت‌هزینه‌ی آن سازمان به مبلغ دو میلیون و ۴۵۴ هزار ریال بنا بر فاکتورهای ارایه شده مورد تایید است.»

مصوبه‌ درباره‌ی مهدکودک پرورش: «با برگزاری کلاس فوق برنامه مهارت فرزندپروری در تابستان ۱۳۹۵ خورشیدی در مهدکودک پرورش با سود یک میلیون و ۸۰۰ هزار ریال که به حساب انجمن واریز شده است موافقت شد.»

گزارش کمیسیون فرهنگی:

«پیرو نامه‌ای که از یکی از تشکل‌های وزرات ارشاد رسیده است، در صورت تمایل به داشتن غرفه در نمایشگاه مردم‌شناسی موزه‌ی ملی ایران در تاریخ ۲۲ آذرماه ۱۳۹۵ خورشیدی اقدام نمایید.»

«المپیاد ورزشی دختران ۲۲ آبان‌ماه ۱۳۹۵ خورشیدی در دبیرستان نوشیروان برگزار می شود.»

«در تاریخ ۱۵ آبان‌ماه سم‌پاشی آشپزخانه‌های آدریان تهران و تالار غربی و سرویس بهداشتی با نظارت مسوول پذیرایی انجام شده است.»

«یانشوران مانتره از انجمن به پاس کمک‌هایی که شده سپاس‌داری کرده است.»

کمیسیون خدمات، هزینه‌های باغ اوسون چگونه پرداخت شود؟

بابت تمدید پروانه بهره‌برداری یک حلقه چاه آب واقع در مارکار تهران‌پارس علی‌الحساب مبلغ ۱۰ میلیون ریال

این مورد به تصویب رسید.

هموندان انجمن به برگزاری همایش سراسری موسیقی زرتشتیان در تاریخ ۲۶ آذرماه ۱۳۹۵ خورشیدی و همچنین سیزدهمین همایش علمی زرتشتیان در تاریخ ۵ و ۶ اسفندماه ۱۳۹۵ خورشیدی رای مثبت دادند. گفتنی است این دو همایش از سوی کانون دانشجویان زرتشتی در تالار خسروی برگزار می‌شود.

مصوبه‌ی بعدی انجمن که به تصویب هموندان رسید و نزدیک به یک ساعت از زمان نشست را به خود ویژه کرد، پرداخت هزینه‌های پرداختی برای باغ اوسون به فرخ نوش سرپرست این باغ بود.

مصوبه انجمن: «مصوب شد بابت سرایداری، نگهبانی و آبیاری باغ اوسون و سم‌پاشی و جمع آوری برگ‌های خشک و به طور کلی باغبانی باغ اوسون به انضمام انجام خرده‌کاری عمرانی نظیر محوطه‌سازی جلوی بنای موجود به منظور نشستن افراد و ساخت اجاق از تیرماه ۱۳۹۴ خورشیدی تا پایان سال ۱۳۹۴ مبلغ ۵۷ میلیون و ۲۵۰ هزار ریال که با تایید شفاهی هزینه شده است و بابت کارهای نگهبانی و سرایداری و آبیاری و خرید سم و کود و حمل آن به باغ بنا بر فاکتورهای ارایه شده مبلغ ۵۴ میلیون و ۱۸۰ هزار ریال در سال ۱۳۹۵ خورشیدی به سرپرست باغ اوسون پرداخت شود با تاکید مجدد که از این به بعد هیچ پرداختی بدون مصوبه قبلی انجام نمی‌شود.»

مهردخت شهریاری در توضیح مصوبه گفت که این هزینه‌ها شامل هزینه‌های عمرانی و باغبانی است و مزد کارگری و حمل‌ونقل است و از آنجایی که آن منطقه از شهر دور است هزینه‌های عمرانی بیشتر از تهران است.

خادم درباره‌ی شیوه‌ی سرپرستی فرخ نوش در اوسون پرسش کرد که آیا حکم سرپرستی دارد یا خیر که شهریاری در پاسخ گفت که او از سال ۱۳۵۷ خورشیدی باغ اوسون را سرپرستی می‌کند و نمی‌دانم که آیا این کار را افتخاری انجام می‌دهد یا خیر اما در جریان هستم که او ورزشکار است و هر هفته به کوه می‌رود. همه کسانی که به باغ اوسون می‌روند تایید می‌کنند که او با خیراندیشی در این باغ کار می‌کند.

اردشیر اورمزدی درباره‌ی مصوبه‌ی پیشین انجمن سخن گفت و افزود که پیش از این مصوبه‌ای داشتیم که هزینه‌های باغ اوسون تا سقف ۱۵ میلیون تومان پرداخت می‌شود. از او خواستیم که هر کاری را که می‌خواهد در باغ انجام دهد قبل از آغاز کار به انجمن گزارش کند.

جمشید گشتاسبی خزانه‌دار انجمن در سخنانی گفت که وظیفه‌ی انجمن این نیست که کارهای انجام شده را تصویب کند بلکه باید نخست در انجمن مصوب شود و سپس آن کار انجام شود. او در ادامه گفت که این مصوبه را قبول ندارد.

افشین نمیرانیان درباره‌ی این مصوبه گفت: «من هم با جمشید گشتاسبی موافقم، در یکی از نخستین نشست‌های انجمن ۲۰۰ هزار تومان برای وسایل ورزشی که بدون اجازه خریده شده بود را مصوب نکردیم. اکنون هم راه‌حلی برای هزینه‌هایی که فرخ نوش کرده است ندارم، این پول باید پرداخت شود اما نه اینگونه.»

مهردخت شهریاری درباره‌ی گفته‌های اورمزدی گفت که مصوبه‌ی ۱۵ میلیون تومان برای سال ۱۳۹۳ خورشیدی است و برخی از فاکتورها پرداخت شده است. او همچنین درباره‌ی گفته‌های گشتاسبی افزود: «شاید فرخ نوش با روال پیشین عادت کرده است و نخست هزینه می‌کند و سپس فاکتور می‌آورد. پس از این به او گوشزد کرده‌ایم که نخست باید هزینه‌هایی را که می‌خواهد انجام دهد به انجمن گزارش کند.»

فهیم فرهادی بازرس گردش ۴۳ انجمن زرتشتیان تهران در این‌باره پیشنهاد کرد از آنجایی بخشی از کارهای باغ ساختمانی است، می‌توان از برنامه‌ریزی کمیسیون ساختمان کمک گرفت؛ بخش دیگر کارها نیز باغبانی است و می‌توان از فرخ نوش بخواهیم تا برنامه‌ریزی کند.

او افزود که با توجه به مصوبه‌ی ۱۵ میلیون تومانی می‌توان هزینه‌هایی که فرخ نوش انجام داده است را پرداخت کرد.

بهمن تیمساری هموند کمیسیون ساختمان درباره‌ی پرداخ هزینه‌ی باغ اوسون گفت: «فرخ نوش بسیاری از کارهای باغبانی را در اوسون انجام داده است، اگر می‌خواهیم که او از این به بعد همراه با مصوبات انجمن کارها را انجام دهد می‌بایست انجمن نیز کارهای نظارتی را بکند.»

افشین نمیرانیان درباره‌ی کارهای فرخ نوش گفت که او نزدیک به ۳۰ سال است که به اوسون می‌رود و همه او را می‌شناسند و اگر بنا بر این بود که برای کارهایی که می‌کند دست‌مزد بگیرد بسیار زیاد می‌شد، کار او نوعی دهش است.

پدرام سروش‌پور از کمیسیون موقوفات نیز با افزودن اینکه نگه‌ داشتن موقوفات زرتشتی مانند باغ اوسون بسیار مهم است گفت: «سالی یک بار برای آیین درگذشت اردشیر مرادیان به آنجا می‌روم و دگرگونی‌ها مشخص است.»

هرمز مهربد پیشنهاد داد تا برای باغ اوسون تنخواه درنظر بگیرند.

خادم بار دیگر با تکرار گفته‌های خود مبنی بر اینکه باید فرخ نوش حکم سرپرستی داشته باشد، افزود که باید این حکم از سوی انجمن به او داده شود.

جمشید گشتاسبی با اشاره به اینکه فرخ نوش در باغ اوسون درخت بارور کاشته است گفت مصوبه‌ای نداریم که درخت بارور در باغ کاشته شود چون مکان عمومی است. همچنین سال گذشته او تعهد داد که پیش از هزینه کردن مصوبه‌ی آن را در انجمن بگیرد.

بهمن تیمساری در ادامه‌ی گفته‌های گشتاسبی گفت که برخی از درخت‌های گردو از سوی خیراندیشان کاشته شده است و پس از چند سال به بار می‌نشیند و می‌توان باغ را با درخت‌ها حفظ کرد و همچنین نگهبان باغ هم می‌تواند از میوه‌ی درخت‌ها استفاده کند.

پس از پایان گفته‌های تیمساری، گشتاسبی از هموندان انجمن خواست تا از حافظه‌ی تاریخی خود استفاده کنند و افزود: «اکنون بهبود وضعیت چاه آب و قنات قصرفیروزه اهمیت بیشتری دارد. اگر هر کدام از درخت‌های باغ اوسون خشک شود باید سه میلیون تومان جریمه بدهیم.»

رستم خسرویانی فرنشین انجمن زرتشتیان تهران به عنوان آخرین هموند انجمن درباره‌ی پرداخت هزینه‌های باغ اوسون گفت: «از فرخ نوش سپاس‌داری می‌کنم که سال‌های بسیاری است که با توجه به علاقه‌ی شخصی خود در اوسون کار می‌کند و هیچ‌گاه درخواست مزد نداشته است. باید بررسی کنیم که کاری که در اوسون انجام می‌شود سودمند است یا نه. درخت‌های گردویی که در باغ اوسون کاشته شده است هنگامی که به زمان باردهی برسد مورد استفاده مردم رهگذر قرار می‌گیرد.»

خسرویانی در ادامه‌ی گفته‌های خود با اشاره به مصوبه‌ی پیشین درباره‌ی اینکه می‌بایست نخست مصوبه گرفته شود و بعد هزینه شود گفت: «بسیاری از کارهایی که فرخ نوش در آنجا انجام می‌دهد بدون خرد جمعی و نظارت انجمن است. بهتر است چارچوب قانونی برای کارهای او در نظر بگیریم و اگر می‌خواهیم مصوب کنیم تا او استخدام انجمن شود و به او حقیق بدهیم.»

آرمین هورمزدی هم درباره‌ی مشخص کردن وضعیت فرخ نوش سخن گفت و افزود با اینکه به او حکم بدهیم موافقم. او افزود: «از زمانی که به یاد دارم فرخ نوش در باغ اوسون کار می‌کرده است و شیوه‌ی کار کردن او به نوعی روال تبدیل شده است و همه می‌دانیم که در بسیاری از سیستم‌ها ایجاد دگرگونی در روش اجرای کارها دشوار است. راه‌حل این است تا هزینه‌هایی که تا الان شده را بپردازیم و پس از آن قانون‌مند عمل کنیم و هزینه‌های بدون مصوبه را نپردازیم.»

مصوبه‌ی بعدی کمیسیون خدمات نیز درباره‌ی باغ اوسون بود:

«بابت پرداخت هزینه‌ی نگهبانی و سرایداری و باغبانی باغ اوسون تا پایان سال ۱۳۹۵ خورشیدی مبلغ ۲۰ میلیون ریال پرداخت شود.»

کمیسیون مالی:

موارد کمیسیون مالی به تصویب هموندان رسید.

هزینه حق‌الزحمه مهرماه ۱۳۹۵ خورشیدی سرپرست خوابگاه دختران تهران به مبلغ چهار میلیون ریال

هزینه کپی برابر اصل جهت تمدید پروانه بهره‌بردای چاه آب مارکار تهران‌پارس و آدریان بزرگ به مبلغ سه میلیون و ۱۸۰ هزار ریال در دفترخانه ۷۱۸ تهران

هزینه گواهی امضا اجاره‌نامه یکی از مستاجران انجمن به مبلغ ۶۰۰ هزار ریال در دفترخانه ۷۱۸ تهران

صورت خرید ملزومات درمانگاه یگانگی از ششم شهریورماه ۱۳۹۵ تا ۱۷ شهریورماه ۱۳۹۵ در ۱۴ فقره صورت‌حساب به مبلغ هفت میلیون و ۷۱۲ هزار ریال و ۴۸۰ ریال

صورت هزینه خرید ملزومات درمانگاه یگانگی از تاریخ ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۵ تا ۲۷ شهریورماه ۱۳۹۵ در پنج فقره صورت‌حساب به مبلغ شش میلیون و ۲۸۰ هزار ریال

صورت خرید ملزومات درمانگاه یگانگی از یازدهم امردادماه ۱۳۹۵ تا ۳۰ امردادماه ۱۳۹۵ در ۱۴ فقره صورت‌حساب به مبلغ هفت میلیون و ۹۳۸ هزار ریال

صورت خرید ملزومات درمانگاه یگانگی یازدهم امردادماه ۱۳۹۵ تا هشتم شهریورماه ۱۳۹۵ در ۱۶ فقره صورت‌حساب به مبلغ ۱۰ میلیون و ۶۸ هزار ریال

هزینه بیمه‌نامه ساختمان «خرمن گیو» به مبلغ ۳۰ میلیون و ۲۲۰ هزار ریال

صورت هزینه خوابگاه فلفلی یزد در چهار فقره صورت‌حساب به مبلغ یک میلیون و ۵۲۴ هزار ریال

عوارض سه فقره تابلو مربوط به درمانگاه یگانگی از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران به مبلغ ۱۱ میلیون و ۳۰۴ هزار ریال

صورت هزینه مربوط به جشن مهرگان کودکانه در آدریان بزرگ و مارکار تهران‌پارس به مبلغ ۴۳ میلیون و ۴۸۳ هزار ریال

کمیسیون ساختمان:

این کمیسیون تنها یک مصوبه داشت:
«تمدید قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور خانه‌ی مزدا به مبلغ ۱۸ میلیون ریال برای یک‌سال از تاریخ هشتم آبان‌ماه ۱۳۹۵ تا هشتم آبان‌ماه ۱۳۹۶ خورشیدی»

این مورد به تصویب هموندان انجمن رسید اما قرار بر این شد تا قرارداد اجاره‌ی ساختمان بررسی شود و مشخص شود که هزینه‌ی سرویس آسانسور با مستاجر است یا انجمن.

کمیسیون موقوفات:

تعدیل اجاره یک واحد اهرستانی از اجاره ماهیانه یک میلیون ریال به یک میلیون و ۱۰۰ هزار ریال

تعدیل اجاره یک واحد اهرستانی از اجاره ماهیانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار ریال به یک میلیون و ۴۰۰ هزار ریال

تعدیل اجاره یک واحد سپهری از تاریخ ۱۵ خوردادماه ۱۳۹۲ خورشیدی تا ۱۵ خوردادماه ۱۳۹۳ خورشیدی از دو میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به دو میلیون و ۸۰۰ هزار ریال. از تاریخ ۱۵ خوردادماه ۱۳۹۳ تا ۱۵ خوردادماه ۱۳۹۴ از دو میلیون و ۸۰۰ هزار ریال به سه میلیون ریال. از تاریخ ۱۵ خوردادماه ۱۳۹۴ تا ۱۵ خوردادماه ۱۳۹۵ از سه میلیون ریال به سه میلیون و ۳۰۰ هزار ریال. از ۱۵ خوردادماه ۱۳۹۵ تا ۱۵ خوردادماه ۱۳۹۶ از سه میلیون و ۳۰۰ هزار ریال به سه میلیون و ۸۰۰ هزار ریال.

تعدیل اجاره یک واحد سپهری از مبلغ ۹ میلیون ریال به مبلغ ۱۱ میلیون ریال

موارد کمیسیون موقوفات به تصویب رسید.

هیات رییسه‌ی انجمن مصوبه‌ای درباره‌ی افزایش قیمت برخی از سنگ‌های قبر باقی‌مانده‌ی آرامگاه قصرفیروزه داشت که بر مبنای آن حدود ۷۰ عدد سنگی که مربوط به پیش از خوردادماه سال جاری است به جای ۴۵۰ هزار تومان ۵۵۰ هزار تومان به سنگ‌کار پرداخت می‌شود.

سخنران پیش از دستور:

بهروز جمشیدیان تنها سخنران پیش از دستور بود که در سخنانی درباره‌ی اهمیت نیروی انسانی و سرویس مدرسه‌های زرتشتی سخن گفت. او در این‌باره گفت: «امیدوار هستم انجمن از نیروهای انسانی خود بهره‌ی درست ببرد. یکی از این نیروها آموزگاران زیرپوشش انجمن هستند که قراردادی کار می‌کنند و در بسیاری از مواقع به چشم فرزندخوانده به آن‌ها نگاه می‌شود. این گروه فرزندان ما را آموزش می‌دهند، باید برای بیمه و حقوق تابستان آن‌ها تصمیم گرفته شود.»

مورد دیگری که جمشیدیان مطرح کرد درباره‌ی سرویس مدرسه‌های زرتشتی بود: «برخی خانواده‌ها مشکلاتی را درباره‌ی سرویس مدرسه با من مطرح کرده‌اند و از اینکه آن را با انجمن مطرح کنند ترس دارند زیرا بر این باور هستند که انجمن بد برخورد می‌کند. از دبیرخانه و فرنشین کمیسیون مربوطه می‌خواهم که همه‌ی موارد سرویس را به کامبیز میزانیان نسپارید. وظیفه‌ی کامبیز میزانیان و مردم نیست که با پیمان‌کار سرویس صحبت کنند بلکه وظیفه‌ی کارفرما یعنی انجمن است، می‌توانم با سند و مدرک نشان بدهم که چه کسانی مشکل دارند. خواسته‌ی من این است که مردم را از بالا به پایین نبینید، وقتی تماسی با برخی از مسوولان کمیسیون‌ها گرفته می‌شود تکبر در پاسخگویی دیده می‌شود.»

مورد سومی که بهروز جمشیدیان به آن اشاره کرد مدرسه‌های زرتشتی بود: «به بهانه‌ی نگرفتن سه درصد اعیانی از آموزش و پرورش نباید برای مدرسه‌ها هزینه نکنیم. باید به مدرسه‌های پسرانه‌ی خود توجه ویژه‌ای کنیم چون دانش‌آموزان زرتشتی بیشتری دارد.»

افشین نمیرانیان جانشین فرنشین(:نایب رییس) انجمن زرتشتیان تهران در پاسخ گفته‌های بهروز جمشیدیان گفت: « این گفته‌ی شما درباره‌ی اینکه انجمن مردم را از بالا به پایین می‌بیند درست نیست و تا حدی توهین‌آمیز است.»

نمیرانیان در ادامه افزود: «در دلسوزی بهروز جمشیدیان، من و بسیاری از هموندان شکی نداریم اما اطلاعاتی که شما دارید خیلی ناقص است.»

مهردخت شهریاری از هموندان کمیسیون خدمات هم درباره‌ی گفته‌های بهروز جمشیدیان گفت: «از کامبیز میزانیان بسیار سپاس‌داری می‌کنم که درباره‌ی سرویس بسیار تلاش کردند اما اینگونه نیست که دیگران خود را کنار کشیده باشند. از دبیرخانه‌ی انجمن خواستیم تا اگر مردم پرسشی درباره‌ی سرویس دارند از من(مهردخت شریاری) بپرسند. درباره‌ی سرویس تقسیم وظیفه کرده بودیم و در مواقع خاص از مردم می‌خواستیم تا با کامبیز میزانیان صحبت کنند.»

کامبیز میزانیان هم به عنوان آخرین تن درباره‌ی گفته‌های جمشیدیان افزود: «خیلی از هموندان انجمن بودند که درباره‌ی سرویس کمک می‌کردند، وقتی کاری از سوی انجمن انجام می‌شود، مسائل فردی مطرح نمی‌شود. در دو هفته‌ی نخستین بازگشایی مدرسه‌ها تماس‌ها بسیار زیاد بود که می‌بایست بسیاری از هموندان درگیر پاسخگویی می‌شدند اما اگر همچنان مشکلی وجود دارد من و مهردخت شهریاری پاسخگو هستیم.»

حاشیه انجمن:

–        تاج گوهر خداداد کوچکی(خادم) درباره‌ی سرنوشت فردی که در خوابگاه فلفلی یزد کار می‌کرد پرسش کرد که جمشید گشتاسبی در پاسخ گفت که این فرد درحال تسویه حساب با انجمن زرتشتیان تهران است.

–        هنگامی که درباره‌ی هزینه‌های باغ اوسون گفت‌وگو می‌شد، خانم خادم گفت که بسیاری از گفته‌ها تکراری است که فرنشین انجمن گفت که باید این بحث‌ها انجام شود تا موضوع کاملا روشن شود و اگر لازم است مصوبه به کمیسیون مربوطه باز گردد.

–        پس از اینکه بارها خادم گفت که باید به فرخ نوش حکم سرپرستی داده شود، فرخ نوش که در نشست انجمن باشنده بود گفت که در سال ۱۳۵۸ خورشیدی به او حکم سرپرستی داده‌اند که خسرویانی هم این گفته‌ی او را تایید کرد.

 

نشست هفتگی انجمن زرتشتیان تهران در ساعت ۲۲ به شوند اعلام گزارش «شهابی» از سوی هموندان انجمن غیرعلنی شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

14 پاسخ

  1. اگر مساله دادگاه مرتاض به نتیجه رسیده و حکم آن صادر شده، چنانچه برخی هموندان انجمن ادعا دارند، چرا اعلام نمیشود؟ گزارش شهابی؟ همان ولی اله شهابی وکیل معروف عزل شده انجمن؟ نایب رییس انجمن نمیدانند چرا مردم انجمن را از بالا به پایین میبینند؟ همین گزارش امرداد از نشست انجمن را بخوانید و منصفانه قضاوت کنید که چرا مردم اصلا انجمن را نمیبینند یا از بالا به پایین میبینند.
    متاسفانه انجمن در مورد جشن های ملی بسیار کوتاه بین است و از توانمندی سایر ارگان های زرتشتی استفاده نمیکند. بیش از یک صد میلیون برای سرویس مدارس و یکصد میلیون برای وکیل در یزد هزینه میکند، ولی برای خرج یک جشن ملی ناتوان است.
    اگر خانه خرمن گیو در حال تخریب است، چرا باید هزینه گزاف بیمه پرداخت شود؟

  2. جناب اقای خسرویانی مردم وانجمنهای یزد وکرمان با همدلی و همزبانی در کنار یکدیگر جانانه زحمت کشیدند تا موفق به برگزاری چنین جشنهای باشکوهی در شهر خود شدند جناب دکتر خسرویانی ما به کجا میرویم جشن توسط شهرداری برگزار شود شما هم تشریف میبرید پس ما هم بگوییم انجمن میخواهیم چکار شهرداری هست هم اعیانی مدارس را میگیرد هم حکم تخلیه همکیشان را از خانه های موقوفه و در عرض مدت کوتاهی زمینهای غصب شده یزد قصر فیروزه وغیره جناب اقای نمیرانیان برگزاری جشنها را به دیگران واگزار کنید شما بغیر از اماده شدن جهت جانشینی چه برنامه ای داریداعضای محترم انجمن فرخ نوش ویا هر کسی که جهت ابادانی وحفظ و نگهداری موقوفات زحمت میکشند جهت پرداخت هزینه هزاران مصوبه وتبصره جهت پرداخت حقالزمه وکلای انجمن چند تا مصوبه دارید جناب جمشید گشتاسبی از این به بعد دستور بفرمایید بجای درختان بارور علف هرز کاشته شودبا عرض پوزش اگر کمی تند بیان شد ولی واقعیت است با درود و سپاس از جناب اقای جمشیدیان که به حق حرف دل مردم را میزنند وصد البته که برای بعضی ها توهین تلقی میشود

  3. آقای افشین نمیرانیان شما که می‌گویید اطلاعات آقای جمشیدیان ناقص است این از کوتاهی کار شما و همکارانتان در انجمن است که اطلاعات درست را به مردم نمی‌دهید.

  4. سایت انجمن زرتشتیان از دسترس خارج شده و باز نمیشه آقای نمیرانیان، چه انتظاری دارید مردم درجریان کار انجمن باشند همه چی غیرعلنی مردمی که به شما رای دادند جالا غریبه شدند. وای به حال ما

  5. آقای نمیرانیان آماده رییس بودن میشوند. وقت رسیدگی به کارهای مردم را ندارند.

  6. بنظر من اگر انجمن در این بازه زمانی سیاست انقباظی بودجه را در پیش گرفته ، کار درستی است. چون اگر نگاهی به دنیای بیرون بیاندازیم وضعیت اقتصاد در تمامی دنیا با رکود مواجه است پس سعی کنیم کارهایمان باکمترین هزینه و بیشترین تاثیر گذاری باشد.اگرجشن سده در یزد و کرمان به صورت ملی و همگانی انجام می شود، این جای بسی خوشحالی است چون این دو شهر ، این جشن را با آن شکوهی که انتظار داریم بزرگ خواهند داشت. لذا نیازی نیست که در تمام نقاط و شهرهای مختلف با ابعاد بزرگ برگزار کنیم. پس بهتر است سعی کنیم مسئولیت را در تمام جامعه بزرگ خود پخش کنیم ( یزد و کرمان نمایندگان خوبی برای این مسئولیت مهم هستند و بستر اینکار نیز در آن دو شهر آماده تر هست)

  7. بادرود در پاسخ به همکیشی که فرمودند در یزد و کرمان که جشن سده برگزار میشود،،، به نظر شما جشن نوروز و ششم فروردین را هم فقط در چند شهر برگزار کنیم و سیاست انقباظی بودجه را بکار بگیریم بهتر نیست؟؟؟!!!!!
    برگزاری آیین ها و جشنهای ایرانی در هزاران شهر وبا بودجه چند میلیاردی هم برای شناساندن این فرهنگ و اندیشه کم میباشد.
    کمی بخود بیاییم و ببینیم دیگران از نکات ریز فرهنگی چه دست آورد بزرگی کسب میکنند و ماهم با کج سلیقگی و منیت فرصتها را بخاک میسپاریم.. شاد و به کامه باشید..

  8. فکر میکنم خانم شهریاری فراموش کرده اند که پیش از درگذشت اردشیر مرادیان به علت برق گرفتگی در باغ اوسون، مسوولیت سرپرست این باغ را به خوبی انجام میدادند و تمام هزینه های نگهداری باغ را هم از سرمایه شخصی و کمک خیراندیشان و دیگر کوهنوردان پرداخت میکردند.
    اما با درگذشت ایشان مسیله مهم این باغ شد درختان بارور اشاره شده و کسب درآمد از آنها!!!

  9. جناب آقای دکتر افشین نمیرانیان، بسیار زشت است که شما با رای اعتماد از مردم و حضور در انجمن به سمت نایب رییس و البته رییس جلسات، اینچنین بی تدبیر به سخنان موافق و متضاد خود در مورد برگزاری محل و برگزارکننده جشن سده می پردازید. سال پیشین که نمایندگان سازمان فروهـر(سه نفر هیئت رییسه و صاحبان امضاء) در جلسات کمیسیون فرهنگی با شما و مسئولان انجمن حضور داشتند، شما یکی از موافقین جشن سده در کوشک بودید در جلسه کمیسیون، اما پس از دعوت نمایندگان انجمن از مسئولان سازمان برای توضیحات بیشتر به جلسه انجمن و باشندگی نماینده و بازرس سازمان در جلسه رسمی انجمن و پس از اعلام نظرات موافق اکثریت هموندان انجمن(13 نفر موافق و 5 نفر مخالف) در مورد محل برگزاری در محل کوشک ورجاوند و درست پیش از رای گیری اعلام تنفس نمودید و دوستان شما با حرف ها و شایعات کذب و دروغ و به دلیل حساسیت انتخابات پس از 5 دقیقه به هیچکدام از حرف هایی که برای برگزاری بهتر جشن سده در کوشک ورجاوند زدند، پایبند نماندند و به یکباره از حرف ها و رای خود برگشتند در مورد محل برگزاری و مدیریت آن با سازمان فروهر، جالب است اول نامه می دهند و دعوت می نمایند برای برگزاری و اعلام ریز هزینه ها بعد با یه حرکت نامعمول و زشت لابی می نمایند و رای را برمیگردونند به سمت مارکار و بدون ریز هزینه !
    البته به نظر تدبیر شما این بود که خود تقاضا دهندگان تمام هزینه جشن سده را متقبل شوند و با خزانه خالی که داشتند و با کیفیت عالی که مورد نظر انجمن بود وادار به برگزاری و طوری وانمود شود تا خودشان جا بزنند … که با رای و لابی بی نظیر دوستانتان هیچکدوم از موارد کوشک ورجاوند حتی رای هم نیاورد و … سرانجام مارکار مورد تایید قرار گرفت تا انجمن محترم زرتشتیان علاوه بر جشن مهرگان و جشن زایش اشوزرتشت، جشن سده را هم نیز خودش و باز خودش برگزار و مدیریت نماید. حتی سال پیش دوستانتان پیشنهاد دادند تا دیگر ارگان ها بیایند و در مارکار برگزار نمایند که اون نظر هم به گمون منتفی شد …
    و امسال که دیگر همه چیز آرام است و به نفع دوستان، نایب رییس انجمن با … حرف از واگذاری جشن سده به سازمان فروهر می زند. چه می کنند این سیاست مداران جامعه خوشنام و بزرگ زرتشتی.

  10. این انجمن به دوره های قبل فرقی ندراد. همان حرفها و همان مشکلات و همان بازیها با خواسته مردم

  11. با درود خدمت سر کارخانم پریسا که مارا در شناسایی هرچه بیشتر اعضای این انجمن بخصوص اقای نمیرانیان یاری نمودند به نظر میرسد این انجمن محترم کمرهمت به تیشه زدن به ریشه این جامعه بسته ای کاش همکیشان تهرانی بمانند همکیشان گرامی یزدی این موضوعها را از یاد نبرده و هنگام رای دادن همه یکدل و یکرنگ کل بدنه این انجمن را با رای خود تغییر دهند با عرض پوزش از عزیزانی که با رای بالایی به عضویت انجمن در امدند ولی گویا افرادی با رای کمتر پست بالاتر و برش بیشتری دارند متاسفانه

  12. بادرود، همکیشان گرامی که دیدگاه های بالا را بیان نمودید لازم دیدم به نکته ای کوچک اشاره کنم و آن اینکه این دوستان هموند هیات مدیره با رای ما در جهت بهبود و افزایش توان خدمت رسانی انجمن ، بدون هیچگونه چشمداشتی وارد این وادی شده اند و انصاف نیست آنها را که وارث سالها کم کمکاری و عدم مدیریت صحیح بوده را موردسرزنش بیش از اندازه قرار دهیم.. حضور پررنگ تر شما دوستان دلسوز در جلسات انجمن و پیگیری موارد درخواست شده به بهبود امور انجمن و دلگرمی جوانان هموند کمک شایانی خواهد نمود.. شاد و به کامه باشید

  13. درود بر شما آقای جمشیدیان ، به نظر من بهتر است اعضا محترم انجمن در اساسنامه تغییراتی را به تصویب برسانند، از جمله اینکه اعضاء انجمن زرتشتیان بابت خدماتی که انجام می دهند، حقوق دریافت نمایند تا این چماق "بدون چشمداشت" برداشته شود و انتظار کارکرد منطقی و صحیح "بی انصافی" تلقی نشود

  14. ضمن احترام به اعضای انجمن، در صورت پرداخت حقوق به اعضای هیات مدیره، صرفنظر از میزان موثر بودن، باید برای سناریوی فروش اموال انجمن به منظور پرداخت حقوق هیات مدیره هم چاره ای اندیشید. چند نکته ای که باید به آن توجه داشت عدم گزارشدهی مناسب انجمن و عدم حسابرسی آن و شیوه برگزاری مجامع انجمن است که حتی در مورد اخیر آگهی در روزنامه رسمی به مجمع عمومی اشاره ای نشده است و پاسخی هم بابت آن داده نمی شود. مثلا آیا پیشنهاد دهنده گرامی می داند سود سازمان پدیرایی برای اداره کننده آن (که داستان تغییر مدیریت آن را همگی به یاد داریم) چقدر است و آیا در محاسبه این سود، استهلاک اموال انجمن که متعلق به تمامی افراد جامعه است هم محاسبه می شود یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01