لوگو امرداد
امروز دوم آذرماه؛

زادروز ستاره‌ی اعداد، پرویز شهریاری

shahriari parviz«جهانی که در آن انسان باشد ولی ریاضیات نباشد قابل تصور نیست» را پرویز شهریاری می‌گفت. ریاضی‌دان، مترجم، نویسنده، روزنامه‌نگار و از چهره‌های ماندگار در آموزشِ دانشگاه‌ها، دبیرستان‌ها و … که کمتر کسی است او را نشناسد. امروز دوم آذرماه زادروز این بزرگ‌مرد دانش‌ و آموزش است.

پرویز شهریاری در دوم آذرماه 1305 در کرمان و از خانواده‌‌ای کشاورز و زرتشتی زاده شد. وی پس از تحصیل در دبیرستان وارد دانشسرای مقدماتی کرمان شد و در خردادماه 1323 خورشیدی از آنجا دانش‌آموخته شد. پس از آن به تهران آمد و در رشته ریاضی دانشکده علوم نام‌نویسی کرد و همزمان در کلاس‌های شبانه به تدریس پرداخت. دریچه‌ی علمی زندگی پرویز شهریاری با روی آوردن او به آموختن ریاضی در دبیرستان «اندیشه» از مهر 1338 خورشیدی گشوده شد. در چند سال نخست آموزگار ریاضی شد و در کنار آن به نوشتن کتاب‌های ریاضی پرداخت. دبیرستان خوارزمی (1339) مدرسه دخترانه مرجان (1340) و مدرسه عالی علوم اراک (1353) از کارهای مشهور اوست. بعدها پرویز شهریاری، دبیرستان خوارزمی را به گروه فرهنگی خوارزمی و مدرسه مرجان را به گروه فرهنگی مرجان بدل کرد. همزمان با تدریس در دانشکده فنی دانشگاه تهران، بنیان نهادن انتشارات خوارزمی در سال 1342 خورشیدی، نخستین گام‌های او در راه چاپ و نشر کتاب بود. بنیان‌گذاری مجله‌ی علمی سخن، تجربه‌ی کار در روزنامه‌ی «قیام ایران» در سال 1325 خورشیدی، نشر ماهنامه‌ی اندیشه در سال 1326 خورشیدی، سردبیری هفته نامه « وهومن » در سال‌های 1328 تا 1331 در سال 1353خورشیدی و راه‌اندازی انتشارات توکا از کارهای مطبوعاتی وی بود. در سال 1353 خورشیدی مدرسه عالی علوم اراک به کمک دکتر عبدالکریم قریب و حسین گل گلاب بنیان نهاد. در سال 1356 خورشیدی مجله «آشتی با ریاضیات» را منتشر کرد و یک سال پس از آن در سال 1357 خورشیدی نشریه «آشنایی با دانش» و سه سال پس از آن مجله «چیستا» را به چاپ رساند. سردبیری ماهنامه‌ی «دانش و مردم» در سال 1379  خورشیدی نیز از دیگر کارهای پرویز شهریاری در عرصه‌ی علم و ترویج آن بود.

دریافت نشان درجه‌ی یک علمی در سال ۱۳۴۵ خورشیدی، دریافت نشان افتخار ملی از سوی انجمن آثار و مفاخر ملی ایران در سال ۱۳۸۰ خورشیدی، دریافت دکتری افتخاری ریاضیات از دانشگاه کرمان، در سال ۱۳۸۱ خورشیدی، برگزیده مراسم چهره‌های ماندگار در رشته آموزش ریاضیات در سال ۱۳۸۴ خورشیدی، دریافت عنوان برترین ریاضیدان زنده ایران از سوی انجمن ریاضی ایران در سال ۱۳۸۷ خورشیدی از دستاوردهای درخشان روانشاد پرویز شهریاری است. در کارنامه‌ی علمی این دانشمند ایرانی نزدیک به 300 ترجمه و نویسندگی کتاب می‌درخشد. کتاب‌هایی همچون تست حساب استدلالی، حل مساله‌های مثلثات برای داوطلبان کنکور دانشکده‌ها، ریاضیات محاسبه‌ای، بخش‌پذیری در جبر و … به قلم دکتر پرویز شهریاری نوشته شده‌اند.

پرویز شهریاری در سن ۸۶ سالگی و در ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۱ خورشیدی درگذشت. 

«سال‌ها باید که تا… جشن‌نامه استاد پرویز شهریاری»، «ارج نامه شهریاری»، «پس از چهل سال: زندگی‌نامه استاد پرویز شهریاری»، «ستاره‌ی اعداد (پرویز شهریاری) کیست و چه کرد؟» و فیلم مستند پرتره «فانوس گلستان»، از یادنامه‌هایی هستند که در آن‌ها زندگی و یادگویه‌های(:خاطرات) این بزرگ‌مرد علمی و فرهنگی کشور آورده شده است.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. روان این بزرگمرد دانشمند که سبب سرافرازی و افتخار زرتشتیان بوده و هست شادباد..

  2. روانش شاد و راهش سبز باد. زنده یاد پرویز شهریایر افتخار جامعه زرتشتیان و همه ایرانیان بود. ایکاش مقامات کوچه ای، خیابانی، جشنواره ای، جایزه ای را برای تقدیر از پرویز شهریاری به نام او کنند.

  3. روان شاد بجای ریاضی از کلمه مر راز استفاده میکرد پیشنهاد داد برای واژه نادرست ریاضی که از ریاضت کشیدن می آید استفاده بشود ادیب سلطانی مزداهی میگفتند بگمان من چون نزدیک ترین زبان به خرد زبان ریاضی است و عمومی ترین دانش منطق و مادر تنامی دانش ها را ریاضیات نام نهاده اند بر هر رزتشتی واجب است که به فرزندان خودش از دوران کودکی این عشق به ریاضی و بردن به کلاس های ریاضی که یکی از اصولی ترین کارها است بیاموزد تا اندیشه ها و زبان مشترک خرد جهانی که ریاضیات است به اصل موضوع زبان تمامی رزتشتیان با خردمندان جهان یکی بشود بعد از سالها پژوهش فهمیدم که خرد و دانش بدون ندانستن ریاضی پای در اوهام و خرافات دارد دین زرتشت که بر پایه خرد و دانش است برای من همان منطق و ریاضیات است یعنی منطق ریاضی و سه اصل اخلاقی آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29