لوگو امرداد

آماده‌سازیِ آتشکده‌ و دخمه‌ی یزد برای بازدیدهای نوروزی

دخمه و آتشکده‌ی زرتشتیان یزد از سوی کمیته‌ی ویژه‌ی نوروزیِ انجمن زرتشتیان یزد آماده می‌شوند.

انجمن زرتشتیان یزد برای فراهم کردن شرایط بهتر در دخمه و آتشکده‌ی یزد برای گردشگران نوروزی، ستاد نوروزی تشکیل داده است. سپنتا نیکنام فرنشین انجمن زرتشتیان یزد در گفت‌وگو با «امرداد» گفت: «قرار است با انجام کارهای عمرانی، تجهیز کردن دخمه و آتشکده به سیستم صوتی و فراهم کردن فضای سبز، دخمه و آتشکده‌ی یزد را برای گردشگران نوروزی آماده کنیم.»

نیکنام افزود: «برنامه‌‌ریزی برای برپایی سفره‌ی هفت‌سین در آتشکده، برگزاری نشست با راهنمایان گردشگری، مجهز کردن دخمه به سایه‌بان و سطل زباله، نصب تابلوی توضیحات برای آگاهیِ بیشتر بازدیدکنندگان، بهسازی تالار ورجاوند آتشکده‌ی یزد و تابلوهای توضیحات آن نیز با میراث فرهنگی استان یزد گفت‌وگوهایی شده است و در دستور کارهای بعدی قرار دارد. هزینه‌های این برنامه در حال برآورد شدن است و زرتشتیان می‌توانند نظرات خود را پیرامون این موضوع در این خبر به شکل دیدگاه بگذارند.»

تاکنون دو نشست و یک بازدید از سوی کمیته‌ی ویژه‌ی نوروز برگزار شده است. هموندانِ کمیته‌ی ویژه‌ی نوروزی‌، هموندان انجمن زرتشتیان یزد و راهنمایان گردشگری هستند.

 

دخمه

دخمهسپنتا نیکنام فرنشین انجمن زرتشتیان یزد

دخمه

دخمه

دخمه

دخمه

دخمه

فرتورها از انجمن زرتشتیان یزد است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

27 پاسخ

  1. چند سال در اتشکده دفتری بود که بازدیدکنندگان نظرات و پیشنهادات خود را در ان مینگاشتند . چرا این دفتر مطالعه نمیشود تا بفهمند یک مسافر در ایام نوروز از این مجموعه ها چه انتظاری دارد ؟

  2. عصر بخیر …….. این دو نشست کجا بر گذار شده که هیچکدام از راهنمایان گردشگری زرتشتی در ان حضور نداشته و از ان بی اطلاع هستند . تمامی راهنمایان گردشگری از بی توجهی انجمن نسبت به وضع موجود و خودشان گله مند هستند .

  3. جناب arbab
    دفاتر نظر سنجی سالهای قبل مطالعه شده اند و برخی نظرات در حال اجرایی شدن هستند
    ضمنا این دو جلسه ، جلسات داخلی ستاد نوروز انجمن بوده و همانطور که در متن نوشته شده ، قرار است جلسه ای با راهنمایان نیز برگزار شود

  4. سپیده دم بر شما سر شار از شادیها باد . شرایط بهتر ( سطردوم ) چیست ؟ سطل اشغال و سایبان شرایط بهتری را بوجود می اورد ؟ برای چه مدتی ؟ تابحال چند نفر گفته اند در اتشکده کمبود سطل اشغال وجود دارد ؟ به برکت تفکرات غلط انجمنهای قبل که متاسفانه در این انجمن هم وجود دارد در اتشکده به فاصله هر سه متر یک سطل اشغال کار گذاشته شده چیزی که حتی در پارک ملت تهران هم وجود ندارد . درد چیز دیگریست .

  5. در پاسخ به کامنت انجمن یزد : اگردفاتر نظر سنجی سالها ی قبل مطالعه شده چند نفر نوشته اند که اتشکده احتیاج به نورپردازی دارد یا دردخمه مسیر گردشگری مورد نیاز است که حالا میخواهید با ریختن شن و از بین بردن زیبایی طبیعی انجا مسیر گردشگری راه بیاندازید ؟ چند نفر از اعضای انجمن در رشته گردشگری درس خوانده یا میدانند شرایط حفظ و نگهداری اثار باستانی چگونه است ؟ در کجای دفاتر نظر سنجی امده که انبار چوب را بجای دیگری منتقل کنند و بجایش گاری شهرداری در راهرو اتشکده بگذارند ؟

  6. با توجه به پیغام گذاشته شده : اگر انجمن زرتشتیان یزد درصدد فراهم کردن شرایط بهتر …. ( سطر دوم ) است چرا از افراد خبره کمک نمیگیرد ؟ اتشکده و دخمه متعلق به تمامی زرتشتیان است نه ارث خصوصی انجمن که هر تصمیمی بخواهد خودسرانه در مورد ان بگیرد . در اتشکده را عوض کردند و بجایش دری کار گذاشتند که همان کاری را انجام میدهد که در قبلی میکرد . زیر فروهر را نئون سبز رنگ گذاشتند . تابلو سر در ورودی اتشکده از داخل کوچه را سه بار تابحال عوض کرده اند . وسط حوض فواره گذاشتند و دوباره کندند . ایا این کارها لازم بود ؟

  7. در کل عکسهایی که در دخمه گرفته شده 5 نفر مشاهده میشوند که دو نفر انان اعضای انجمن نیستند . سه نفر رفته خود بریده و خود دوخته و خود پوشیده اند مبارکشان باشد

  8. جناب ارباب . لطفا درست بخوانید تا درست بنویسید!
    نصب سطل زباله در دخمه هست و نه در اتشکده و ایجاد مسیر با شن نیست و…
    ضمنا حانم شیدا سه نفری که در عکس بازدید هستند خود نرفته اند که ببرند و بدوزند و بپوشند ، برای ثبت نکات و موارد رفته اند و انجمن با نظر متخصصان میراث فرهنگی اقدام خواهد نمود و نظر شخصی اعمال نخواهد شد. لطفا زود قضاوت نکنید

  9. روز شاد. خسته نباشید و تشکر از همت شما سروران در انجمن آیا پسندیده تر نیست در یک همایش انجمنها یا دعوت از همه انجمنها یزد در این امر تبادل نظر بشود چون دخمه میراث همه و جایگاه عبدی همه هست اینگونه با نظر یکی دو نفر نمیشود کاری انجام داد که به میراث که همان خیله هر محله ای در آنجاست نظر داد

  10. در پاسخ به کامنت پاسخ به ارباب و شیدا : سطر اخر با نظر متخصصان میراث فرهنگی ….. کدام متخصص میراث فرهنگی گفت جای تابلو اشو زرتشت عوض بشود یا دوربین مدار بسته کار بگذارند یا دیوار و نمای روبروی اتشکده را با سمباده بسابند تا رنگ قرمز حنایی ان از بین برود و زرد شود نمای اتشکده الان دو رنگ شده نما د یکرنگی جایش را به دو رنگی داده یا تابلو کمکهای خیرین را از بالای صندوق سبز رنگ اعانات داخل سالن بردارند . متخصص میراث فرهنگی گفت تمامی پله های اتشکده را از دو طرف سوراخ کنید و لامپ کار بگذارید ان هم دوباره از جا در اورید ؟

  11. اینها که شیدا در آخرین مطلب آورده کارهای گردش قبلی است و کاری به گردش 62 ندارد . بهتر است صبر کنید و نتیجه مدیریت جدید را ببینید و بعد قضاوت کنید

  12. ضمن تایید نظرات خانم و اقای شیدا با توجه به بازدید 690 نفر از این پست ایا فقط این مطلب برای 5 نفر جالب بوده که پیغام گذاشته اند ؟ سکوت علامت رضایت است یعنی همه موافق این جوابها هستند ؟

  13. یادم رفت بنویسم با نظر اقای ماوندادی دوست عزیزم هم موافقم . چرا انجمنها از مردم یاری نمیگیرند و بدلخواه عمل میکنند.

  14. تمامی مواردی که شما اشاره کرده اید اعم از تراشیدن دیوار و سوراخ کردن پله و … در دوره های قبلی انجمن انجام شده و ما نباید پاسخگوی ان باشیم.

    جابجایی تابلو اشوزرتشت از روی دیوار اتاق بازدیدکنندگان به دیوار دیگر همان اتاق هم به دلیل تقارن و تجمع جمعیت در ایام نوروز و …. انجام شده و حذف تابلو اعانات هم بسیار موضوع کوچکی هست که نیاز به متخصص میراث فرهنگی نیست
    شما میتوانید انتقادات سازنده خود را به شماره 09133749163 تلگرام نمائید
    سپاس

  15. با درود، من تعجب می کنم از پاسخ ها و برخورد تند بعضی از دوستان!
    یک انجمن ستادی تشکیل داده برای فراهم کردن شرایط بهتر در بازدیدهای نوروز و حتی از جمع خواسته است که نظراتشان را بیان کنند، آیا به این تندی باید پاسخ داد؟! اگر هم ایرادی در جایی از کار است آیا غیر از این است که مسئولان هم مانند خود ما هستند و نباید از کسی انتظار معجزه و کار بدون هیچ ایرادی داشت! آیا خود ما اگر جای مدیران و مسئولان بودیم چگونه می توانستیم کار کنیم؟ تمام ایرادات را برطرف می کردیم و در هیچ جایی هیچ مشکلی به جای نمی گذاشتیم؟ نقد کردن خوب است اما به شرطی که انصاف در آن رعایت شود، به هر حال هیچ مسئول و مدیری دوست ندارد کم کاری و احیاناً خراب کاری کند و وقتی دست یاری و همکاری دراز می کند شایسته است که دلسوزانه و منصفانه نظرات را بیان کنیم و خودمان را جای آن فرد مسئول بگذاریم و ببینیم خود ما چه کار می توانیم بکنیم، حالا که انجمنی و مسئولی دارد زحمت کاری را می کشد ما هم کمک کنیم و باری از دوش هم برداریم نه اینکه همدیگر را بکوبیم!
    اگر در دخمه مکان هایی راحت برای استراحت و نشستن قرار داده شود بسیار پسندیده خواهد بود. دیده شده که مردم بر روی دیوارها و مکان هایی که نباید بروند، می روند. می توانیم با گذاشتن راهنما و تابلو از این گونه موارد جلوگیری کنیم، گذاشتن راهنما به تعداد کافی بسیار مفید خواهد بود.
    با سپاس از شکیبایی و توجه شما.

  16. با توجه به بازدید بیش از1200 نفر از این پیغام که تعداد کمی هم نیست بهتر است تا عید نشده انجمن از مردم نظر خواهی بکند و سریعتر دست بکار شود . اتشکده و دخمه ابروی زرتشتیان است . تشکر از اقای نیکنام و اعضای انجمن و امرداد

  17. روی کمک من و دوستم اقای ماوندادی هم میتوانید حساب کنید و خیلی های دیگه . باز هم ممنون

  18. با درود …. ده روز گذشت و بیش از 1500 نفر از این پست بازدید کردند ولی هنوز از ما دعوت نکرده اند . ظاهرا اگر کسی مطلب حقی را بگوید سریع بایکوت میشود . چرا انحمن موبدان تهران و یزدو انجمن یزد در مورد مطالب نوشته شده هیج چیز نمیگویند .

  19. روی منم حساب کنید
    هرموقع گفتید از خوزستان خودمو میرسونم

  20. انجمن یزد انتفاد منصفانه را پذیراباشیدتا اگر بعدها پیغام 15 اذر پرسشهای خود رااز انجمن زرتشتیان تهران …… در مورد شما گئاشته شد انگونه کامنتها را دریافت نکنید . تمام کامنتها درست و منصفانه بود نه غلط و مغرضانه . وقتی ارباب و شیداو……… از شما انتقادمیکنند به زیر سیوال بردن شما نیست انها در واقع دوستانی هستند که نمیخواهند شما بعدها زیر سیوال بروید .

  21. اقای یوسف روی ما که دم دستشونیم حساب نمیکنن بعد شما میخوای از خوزستان بیای

  22. با درود خدمت یکایک عزیزانی که دلشان برای این جامعه خوش نام میتپداولین نکته که باید به ان توجه خاصی داشته باشیم این است که کودکی که می خواهد تازه راه رفتن بیاموزدبارها و بارها زمین میخورد ولی با دستان پر مهر بزرگترهاوپدر مادر وتلاشی مضاعف به این کار ادامه داده وراه رفتن را میاموزد این نشان دهنده این است که میخواهد حرکت کند و زمین خوردن برای کسی است که تلاش برای انجام کاری میکند همشهریان گرامی فراموش نکنیم دوران ریاست جناب اقای فیروزفرد را در ان دوران نه تنها هیچ حرکتی انجام نمیشد بلکه جوانانی هم که میخواستند حرکتی انجام دهند هنوز راه نیافتاده … در ضمن هیچ ایرادی و زمین خوردنی هم برایشان وجود نداشت. پس بیایم مانند یک کوه پشت این حرکت زیبا وپسندیده بایستیم ودر پشرفت این موارد کمک کنیم عزیزان منتقد ویاری رسان هم طوری برخورد کنند که هموندان انجمن دلگرم باشند در بازدید نوروزی بازدید کنندگان نمیگویند چقدر انجمن زحمت کشیده میگویند چه جای باشکوهی زرتشتیان دارند و انجمن محترم یزد شما هم با پشتوانه جوانان وتجربه دیگران استقبال نمایید تا خدای نا کرده به وضع کنونی انجمن تهران که به خود رای بودن ریاست و بی تفاوتی هموندانش به جامعه دچار نشوید

  23. با درود . بسیار جالب است بعد از گذشت یکماه این پست هنوز بازدید کننده دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29