لوگو امرداد

کوک ساعت مارکار یزد؛ چالش بزرگ مسوولان

ساعت برج مارکار یزدیکی از ساده‌ترین کارهایی که ما می‌توانیم انجام می‌دهیم، شاید کوک کردن ساعت است؛ نهایت یک چهارپایه می‌خواهد و چند باتری. اما بزرگ‌ترین ساعت شهر تاریخی و گردشگری یزد، بیش از یک ماه است که کوک نشده و انگار سر کوک شدن هم ندارد. برج ساعت مارکار یزد که با هزینه‌ی پشوتن‌جی دوسابایی مارکار، از پارسیان و زرتشتیان هند ساخته شده است، در میدانی با همین نام در شهر یزد جای دارد و از جاذبه‌های گردشگری این شهر تاریخی است. جاذبه‌ای که امروزه در وانفسای زمانه ایستاده است.

برج ساعت مارکار یزد جایگاهی است که از سوی دهشمند زرتشتی ساخته شده و از همین‌رو نخستین کاری که کردیم با سپنتا نیکنام، فرنشین انجمن زرتشتیان یزد تماس گرفتیم و پیگیر ماجرا شدیم. وی به خبرنگار امرداد گفت: «مجموعه‌ی مارکار یزد در مالکیت انجمن زرتشتیان تهران است و انجمن یزد در اداره و مسایل در پیوند با این مکان جایگاهی ندارد.»

پس از این به سراغ انجمن زرتشتیان تهران رفتیم و در گفت‌وگویی با آرمین هورمزدی، سخن‌گوی این انجمن از چرایی رسیدگی نکردن به ساعت برج مارکار یزد پرسیدیم. وی در پاسخ، رسیدگی به این بنای تاریخی را در راستای خویش‌کاری‌های(:وظایف) شهرداری یزد دانست. در این میان، هنگامی که در نخستین تماس‌های خود، موفق به برقراری تماس با شهرداری نشدیم به سراغ سازمان میراث فرهنگی استان یزد رفتیم که پاسخ آن‌ها به خبرنگار امرداد بدین‌گونه بود: «در توافق‌نامه‌ای میان سازمان میراث فرهنگی یزد و شهرداری ناحیه‌های تاریخی بسته شده است، رسیدگی و بازسازی مکان‌های تاریخی مانند مسجد جامع و برج مارکار به شهرداری ناحیه‌های تاریخی یزد واگذار شده است.»

در دنباله‌ی پیگیری‌ها با حسین ساجدی‌فر، ریاست روابط عمومی شهرداری یزد تماس گرفتیم که مسوول دفتر وی، رسیدگی به وضعیت برج ساعت مارکار یزد را از خویش‌کاری‌های سازمان رفاهی-تفریحی شهرداری دانست. سپس در تماسی با ابولقاسم ابوالحسنی، سرپرست این سازمان به ما گفت: «برج ساعت مارکار یزد دارای پلکانی چوبی است که برای درست کردن ساعت تنها وسیله‌ی دسترسی ما به بالای برج است. این پلکان فرسوده است و استفاده از آن کاری خطرناک است.» وی در پایان عنوان کرد: «تا هنگامی که سازمان میراث فرهنگی این پلکان را بازسازی نکند ما نمی‌توانیم ساعت مارکار یزد را درست کنیم.»

حال ساعت مارکار یزد باید چشم‌به‌راه بنشیند تا سازمان میراث فرهنگی برای بازسازی پله‌های چوبی برج مارکار اقدام کند تا شاید راهی باز شود برای کوک شدن ساعت!

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

5 پاسخ

  1. هر کس به دلیلی دل ما می شکند بیگانه جدا دوست جدا می شکند بیگانه اگرمی شکندحرفی نیست از دوست بپرسید چرا می شکند

  2. مسئولین عزیز ما فقط موقع انتخابات که میشه شعار میدن موقع عمل که میشه همه غیب میشن نماینده محترم مجلس و نمایندگان انجمن تهران و یزد خسته نباشید خدا قوت

  3. واقعا خسته نباشن با شعار دادنشون حتما باید به اخر خط برسیم بد به فکر چاره ای باشیم قدر میراث هایمان را باید بدانیم که این هم وظیفه نماینده ما هست

  4. همانطوريكه ميبينيد همكار محترم امرداد ساعتها به طول انجاميده تا سرانجام طرف كوك كردن ساعت ماركار را به دست آرد : به نظرم كوك شدن اين ساعت در قرن حاضر انجام شدني نيست. چون پارك شهر يزد هم كه قرار بود باسم ماركار باشد به فراموشي سپرده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09