لوگو امرداد
مجلهی بخارا برگزار كرد؛

بزرگداشت استاد محسن ابوالقاسمی

علی دهباشیدویست و هفتاد و دومین شب مجله بخارا به نکوداشت دکتر محسن ابوالقاسمی ویژه شده بود که پسین چهارشنبه یكم دی ماه ١٣٩٥خورشیدی برگزار شد.

علی دهباشی در آغاز جلسه با خوش‌آموگویی ازسوی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، گنجینه پژوهشی ایرج افشار، انتشارات طهوری و مجله‌ی بخارا گفت که این نشست به پیشنهاد و همکاری دکتر مهدی علیایی مقدم انجام گرفت که همین جا باید از ایشان سپاسگزاری کنم.

سپس افزود: «دکتر محسن ابوالقاسمی در دهه‌ی هشتم زندگی خود هستند و خوشبختانه همچنان سرزنده و پویا هستند. همچنان می‌نویسند و آموزش می‌دهند. ایشان تحصیلات خود را در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به پایان رساندند. سپس در انگلستان  در محضر بزرگانی چون پروفسور مری بویس به پژوهش‌های خود ادامه دادند و با اخذ درجه M.A  به میهن بازگشتند و از سال 1344 در گروه زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی به تدریس پرداختند. بیش از بیست وپنج جلد از کتاب‌های استاد تا کنون منتشر شده است که از منابع درجه اول دانشجویان و استادان به شمار می‌رود.»

سپس علی دهباشی متن زندگی‌نامه خودنوشت استاد را خواند:

«این جناب هشتاد سال پیش در ملایر به دنیا آمدم و در همانجا به مدرسه رفتم و تصدیق 6 ابتدایی گرفتم و همراه خانواده به تهران‌ آمدم و در دبیرستان علامه درس خواندم تا پنجم متوسطه که دیپلم ناقص از آن دبیرستان گرفتم و دبیرستان دارالفنون ششم ادبی گرفتم و وارد دانشکده ادبیات شدم و در سال 1337 لیسانس ادبیات فارسی گرفتم و در سالهای 1337 ـ 1340 درس‌های دوره‌ی دکتری را خواندم و در سال 1340 به لندن رفتم و در سال 1343 از آنجا درجه M. A. گرفتم و به ایران بازگشتم و برای گرفتن دکتری ثبت‌نام کردم در دانشگاه تهران. درجهM .A.  در زبان‌‌های باستانی ایران گرفتم. در اینجا در سال 1344 در گروه تازه‌تاسیس زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی به تدریس پرداختم تا سال 1381 که بازنشسته شدم. در سال 1369 به استخدام نیمه‌وقت دانشگاه آزاد درآمدم که تاکنون ادامه دارد.

از آن آمدنی به ایران تاکنون کتاب‌های زیر را نوشتم:

1 ـ زبان آسی

2 ـ فعل آغازی

3 ـ تحول معنی واژه در زبان فارسی

4 ـ پنج گفتار در دستور تاریخی زبان فارسی

5 ـ تاریخ زبان فارسی

6 ـ تاریخ مختصر زبان فارسی

7 ـ دستور تاریخی زبان فارسی

8 ـ جشن‌نامه محمد پروین گنابادی با همکاری محمد روشن

9 ـ ماده‌های فعل زبان فارسی دری

10 ـ‌ ریشه‌شناسی (اتیمولوژی)

11 ـ راهنمای زبان‌های باستانی ایران (2 جلد)

12 ـ زبان فارسی و سرگذشت آن

13 ـ‌ هذا ما یذکره المجوس فی مبدأ الخلق

14 ‌ـ واژ‌گان فارسی دری

15 ـ ‌فرهنگ تاریخی زبان فارسی، ج1: آ ـ ب، با مشارکت دیگران

16 ـ قاموس، ج 1: آ ـ آپونیس با مشارکت دیگران

17 ـ ‌شعر در ایران پیش از اسلام

18 ـ یسن 53

19 ـ مانی به روایت ابن الندیم

20 ـ دینها و کیش‌های ایران پیش از اسلام به روایت ملل و نحل شهرستانی

21 ـ زبان فارسی و سرگذشت آن با مقالات دیگر

در سال 1350 پژوهشکده فرهنگ ایران به ریاست دکتر خانلری تاسیس شد و تا 1358 من کارگردان آن بودم. در سال‌های 1358 و 1360 سرپرست پژوهشکده شدم که پژوهشکده و چند موسسه آموزش عالی در هم ادغام شدند و دانشگاه علامه طباطایی را تشکیل دادند.»
در این نشست، دكتر ژاله آموزگار، دكتر محمدتقی راشد محصل، دكتر پورنامداریان، دكتر احمدرضا قائم‌مقامی هم در باره‌ی استاد سخن راندند.

در پایان شبنم لاجوردی قطعه شعری را که برای استاد سروده بود خواند.

دست آخر نوبت به استاد محسن ابوالقاسمی رسید که از دانشجویان و استادان باشنده در این نکوداشت سپاسگزاری کرد. و دکتر محمدافشین وفایی آخرین کتاب‌های چاپ شده توسط بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار را به استاد پیشكش کرد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30