لوگو امرداد
خیراندیشی که همیشه به یاد ایران بود

نگاهی به زندگی روان‌شاد ایرج ماوندادی

ایرج ماوندادیهازمان زرتشتی آمریکا در آبان‌ماه 1395 خورشیدی یکی از خیراندیشان بزرگ خود را از دست داد. ایرج ماوندادی که نامی شناخته شده در میان زرتشتیان آمریکا است؛ سه‌شنبه 18 آبان‌ماه 1395 خورشیدی برابر با هشتم نوامبر 2016 میلادی درگذشت. به مناسبت گرامی‌داشت یاد این خیراندیش بزرگ زرتشتی، خسرو مهرفر از کنشگران زرتشتی در آمریکا یادنامه‌ای را منتشر کرده است که بخشی از آن در ادامه می‌آید:

مهندس ایرج ماوندادی در 19 امردادماه 1320 در قاسم‌آباد یزد زاده شد. پدر او جمشید ماوندادی و مادرش مروارید خسروی بودند و او که دومین فرزند خانواده‌ بود از همان روزهای نخستین زندگی خود، سخت تلاش کردن را آغاز کرد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در یزد به پایان رساند و همزمان به پدرش در مزرعه کشاورزی کمک می‌کرد.

پس از آمدن به تهران توانست به استخدام بانک سپه درآید. امانت‌داری او در بانک باعث شده بود تا شهره‌ی عام و خاص باشد. پس از چندی که از نظر مالی شرایط بهتری را پیدا کرد با مهرتاج رشیدی ازدواج کرد و در سن 26 سالگی به شهر اهواز رفتند. پیشه‌ی دوم او ساختمان‌سازی بود و او این کار را در اهواز نیز ادامه داد. به شوند تلاش و توجهی که به هازمان زرتشتیان داشت توانست به عضویت هیات‌مدیره‌ی انجمن زرتشتیان اهواز درآید. ایرج ماوندادی همواره نگاهی ویژه به پیشرفت و تحصیل داشت از این رو تصمیم گرفت تا برای تحصیل و دست‌یابی به اهداف خود همراه با همسر و دو دخترش به آمریکا مهاجرت کند.

سخت‌کوشی و صداقت از ویژگی‌های بارز ایرج ماوندادی بود و او با بهره‌گیری از این ویژگی‌ها توانست مدرک خود را در سال 1356 خورشیدی در رشته‌ی علوم از دانشگاه «لینکن» در ایالت میسوری آمریکا بگیرد. او تحصیلات خود را ادامه داد و توانست دو سال بعد مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه «پیتسبورگ» ایالت کانزاس دریافت کند. ماوندادی همواره مهر میهن را در دل داشت از این‌رو پس از پایان تحصیلات به همراه خانواده به ایران بازگشت اما شرایط برای او در کشور مادری‌اش فراهم نبود از این‌رو دوباره به آمریکا بازگشت که در این میان شکیبایی، دانایی و پشتیبانی‌های همسرش «مهرتاج» مایه‌ی دلگرمی او بود.

در بازگشت به آمریکا، ایرج ماوندادی شرکت ساختمانی «ازارک» را راه‌اندازی کرد. به دلیل آشنایی که با ایالت میسوری از زمان تحصیل داشت به این ایالت رفت اما پس از چندی متوجه شد زرتشتیان و ایرانیانی زیادی در این ایالت زندگی نمی‌کنند. ماوندادی علاقه‌ی زیادی به تاریخ، هویت، فرهنگ ایرانی خود و همچنین نگاهی ویژه به دین زرتشتی داشت و علاقه داشت تا همسر و فرزندانش در محیطی که زرتشتیان زندگی می‌کنند رشد کنند، به همین دلیل به جنوب کالیفرنیا که زرتشتیان بیشتری داشت مهاجرت کرد. در این هنگام کوچکترین دختر او نیز به دنیا آمد.

پس از مهاجرت به کالیفرنیا بود که او توانست دومین شرکت ساختمانی خود را با نام «استاندارد» راه‌اندازی کند. ماوندادی جوان توانست ارتباط خود را با 30 خانواده‌ی زرتشتی ساکن در کالیفرنیا گسترش دهد و پس از مدتی به عضویت بنیاد خیریه زرتشتیان درآمد.

ایرج ماوندادی با کمک شاهرخ میزانیان و برزو ارغوانی توانست نخستین گهنبار را در مرکز زرتشتیان «آنهیم» که به تازگی گشایش یافته بود، برگزار کند. جمعیت زرتشتیان آمریکا در دهه‌ی 1980 میلادی در حال افزایش بود به همین دلیل ایده‌ی ساخت مکانی بزرگ‌تر و بهتر برای برگزاری مراسم‌های زرتشتی به ذهن ماوندادی رسید. جست‌وجوهای او نتیجه داد و با کمک دیگر زرتشتیان زمینی در شهر «وست‌مینیستر» پیشنهاد شد که با کمک بنیاد خیریه‌ی ارباب رستم‌گیو و مروارید گیو این زمین خریداری شد.

بنیاد خیریه‌ی زرتشتیان به سرپرستی فرنگیس شاهرخ مسوولیت ساخت نیایشگاه جدید را به ایرج ماوندادی سپردند و او توانست با کمک «ککی آماریا» مهندس پارسی این ساختمان را به سرانجام برساند. با بهره‌گیری از طرح تخت‌جمشید این ساختمان با هزینه‌ی 125 هزار دلار ساخته شد که گفتنی است در مدت کوتاهی این هزینه‌ بازگشت. ایرج ماوندادی یکی از پشتیبان‌های برگزاری کنگره‌ی زرتشتیان و همچنین پیکارهای ورزشی زرتشتیان در آمریکا بود.

ماوندادی که به بیماری پارکینسون دچار بود هیچ‌گاه تعهد خود به خانواده‌‌ و هازمان زرتشتی را رها نکرد. به پاس تلاش‌های بسیاری که او برای هازمان زرتشتی انجام داده بود در سال 1387 خورشیدی در مرکز زرتشتیان ارباب رستم‌گیو از او سپاس‌داری شد.

شما خوانندگان امرداد می‌توانید نوشته‌ی اصلی را از اینجا بخوانید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

4 پاسخ

  1. به فروهر نيكان و پاكان درگذشته درود باد. بسيار پسنديده است كه از خدمات و كارهاي نيك نيكنامان زرتشتي ياد مي كنيد . موفق باشيد

  2. تسليت به خانواده محترم مهندس ايرج ماوندادي.روح وروا ن در گذشته شاد.

  3. مرد خیری بود که با اصول زرتشتی زیست و به جامعه همکیشان خدمت کرد. از همه شما که ما را با این گروه بهدینان خیّر بیشتر آشنا کرده و نام آنها را جاوید می‌کنید و از همه مهمتر الگویی برای جوانان ما تهیه می‌کنید سپاسگزار و ممنونیم.

  4. با درود بر امرداد كه ما را با نيكوكاران جامعه اشنا ميكنيد. روانش شاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09