لوگو امرداد
کانون دانشجویان زرتشتی برگزار می‌کند

تور گردشگری مهرایزد در یزد

photo 2017 01 08 22 49 26کانون دانشجویان زرتشتی تور گردشگردی مهرایزد را از ۱۲ تا ۱۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۵ خورشیدی برگزار می‌کند.

بنابر خبر منتشر شده از سوی این کانون بلیت‌فروشی تور از ۲۸ تا ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۵ خورشیدی و از ساعت ۱۷ تا ۲۱ در کانون دانشجویان زرتشتی انجام می‌شود.

زرتشتیانی که خواهان باشندگی در این تور هستند برای به دست آوردن آگاهی بیشتر می‌توانند با شماره‌های  ۶۶۷۰۶۴۱۹ و ۶۶۷۴۴۶۷۰- ۰۲۱ تماس بگیرند.

گفتنی است این تور در شهر یزد برگزار می‌شود و همزمان با جشن مهرگان براساس سال‌نمای باستانی زرتشتی است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

9 پاسخ

  1. بادرود
    آرزوی شادی و تندرستی برای همکیشان و فعالان گرامی کانون دانشجویان که براستی نهادی کوشا و ساعی در شناساندن و پیشبرد فرهنگ زرتشتی و ایران باستان میباشند. تنها 2 نکته را بازگو میکنم :
    1 – برخی از مراسم سنتی که در روستاهای زرتشتی نشین انجام میشود مختص و ویژه همان اهالی میباشد. مراسم مهرایزد یکی از آنهاست که اهالی و بازماندگان برای یادبود و آمرزش روان نیاکان و جا سبز باد دادن برای دقایقی به درب منازلی که سالیان دراز میباشد کسی در آن زندگی نمیکند میروند. حال با گسترش و زیاد شدن ورود تعدادافراد غیر بومی چه اتفاقی برای ساکنان و این سنت می افتد؟؟؟!!! به جز خجالت و شرمندگی از نبود وسایل و امکانات رفاهی و پذیرایی و سرویسهای بهداشتی و … تا آنجا که بازماندگان بدلایل فوق حتی از رفتن به روستای خود پرهیز میکنند.
    2 – به یاد داشته باشیم بزرگ نمودن بعضی از این مراسم و سنتها در دگرگونی و نابودی آن نقش مهمی خواهد داشت به عنوان نمونه سفره های خاص شهر بردسیر کرمان و روستای چم و هیرومبای شریف آبادو … که دیگر یا وجود ندارند یا از اصالت و فرهنگ اولیه بدور افتاده اند.
    پس اجازه دهیم این مراسم ویژه هر روستا و محله برای 70 نفر و 100 سال پایندگی داشته باشد نه برای 700 نفر و تنها دو سال . شاد و به کامه باشید.

  2. با درود …. خانم یا اقای زمان با کامنت شما موافقم . بدست اوردن در امد از هر طریق و راه ممکن بدون در نظر گرفتن بسیاری از مسایل و دمی شاد بودن سنتها و اصالتها رادچار شک و شبهه میسازد یا از اصل بدور میکند . ای کاش تامل و درنگ بیشتری میشد .

  3. بادرود و ارزوی شادکامی مطلب بالا سخنان بنده میباشد که نام ندارد سپاس

  4. عرض ادب خدمت همكيشان عزيز؛ از آنجايى كه اين برنامه تنها جهت آشنايى ديگر همكيشانمان با اين سنت نيك و ارزشمند است و هدف ما نيز تنها حفظ و ماندگارى اين رسوم و سنت ها و گردهمايى و شادى دوچندان هم كيشانمان است، براى نخستين بار تصميم بر شكل گيرى برنامه اى با نام تور مهرايزد گرفته ايم.
    خوشبختاته طى صحبت هايى كه با جمعى از اهالى خون گرم زين آباد و چند تن از عزيزان روستاى چم داشته ايم، اين بزرگواران با حضور ديگر همكيشان در اين برنامه استقبال و موافقت كرده اند و همانطور كه در پوستر مشاهده ميشود، ظرفيت ثبت نام محدود است و تنها پذيراى ٣٠تن از همكيشان هستيم تا موجب نارضايتى اهالى روستا هم نشويم.
    از اين رو ١٣بهمن را در روستاى زين آباد و ١٤ ام را در روستاى چم در گشت مهرايزد كنار يكديگر خواهيم بود و سعى داريم به شكوه و نيكى اين رسم بيفزاييم.
    علاوه بر گشت، بازديد و برنامه هاى ديگرى نيز براى هم سفرهايمان درنظر گرفته ايم تا طى سفر به يزد(كه به قصد آشنايى با جشن مهرايزد است) از جاهاى ديگر يزد نيز ديدن بكنيم كه در خبر هاى آتى به جزييات ديگر برنامه اشاره خواهيم كرد.
    باشد كه تلاش خالصانه هموندان كانون دانشجويان زرتشتى مورد قبول هم كيشان قرار گيرد و در صورت امكان اگر برنامه مورد تاييد عام بود، سالهاى آينده نيز بطور شايسته ترى برگزار گردد.

  5. دوست عزیز هموند کانون همانطور که در پوستر دیده نمیشود تعدادمحدودی ذکر نشده و سابقه نشان میدهد هرچقدر استقبال بیشتر شود شما هم بیشتر بلیط خواهید فروخت و موجب نارضایتی اهالی روستاها هم خواهد بود وقتی غریبه هایی هر چند همکیش که هیچگونه شناختی از این رسم کهن ندارند و کمبودها که بعضا باعث شرمندگی خواهد بود در زمان نامناسب بروز خواهد کرد. ..

  6. با درود…
    من شاهد پيام هاى اخير بودم و نتوانستم چيزى نگم…من تا حالا خود كانون نرفته ام اما در تورها و برنامه هاى كانون شركت نموده ام و فكر ميكنم ارزانترين قيمت را اعلام ميكنن به نسبت تورهاى ديگر پس بى انصافى هستش چنين سخنانى را بدون تاَمل گفت جناب لريان.
    در رابطه با سخن شما آقاي جمشيديان حرف شما كملا درست است ولى تا زمانى كه اين برنامه بدون هماهنگى با اهالى روستا ها صورت گرفته باشد. اي كاش با پرسيدن و كسب اطلاعات بيشتر زود قضاوت نكنيم چون اين حرفا تنها به جاى دلگرمى جوانانى كه روز به روز هم بر تعدادشان به دليل مهاجرت كاسته شده ، باعث خستگى و دلسرد شدن آنان ميشود. با سپاس

  7. بادرود و ارزوی شادی تندرستی همگان ،بنده نه قصد پاسخگویی داشته و نه سایت امردادجای این سخنان میباشد اما همکیش گرامی که اطلاعات کافی کسب نموده اید و و زود قضاوت نمیکنید متن مرا با دقت بیشتر بخوانید و بدانید در این روستاها تنها دو الی سه خانواده زرتشتی ساکن دایم میباشند و روزهای گشت و مهرایزدبازماندگان ساکن تهران و یزد در منازل نیاکان را باز میکنند و سرازیر شدن افراد بیشتر از حد باعث خجالت و شرمندگی انان میشود پس هرمورد نقد و سخن را به دلسردی و مهاجرت و …. جوانان مربوط نسازید که نوعی فرافکنی و سوء استفاده از مشکلی بنام مهاجرت باشد. درود یزدان بر راستگویان و راست اندیشان. شاد و به کامه باشید.

  8. من در تعجبم که چگونه می‌توانید برای سه هزار نفر افراد غیر همکیش در جشن سده پذیرایی بکنید و سر افکندگی نداشته باشید اما برای 30 نفر که ذکر شده است و همکیش خودمان هستند نمی‌توانید پذیرایی کنید؟؟
    شما که حرف از سنت ها می‌زنید جشن سده جزو سنت های ما نیست؟ایا الان تجمل گرایی نشده؟ایا از حالت قبلی خود دور نشده است؟مگر جشن سده در همین روستا برگزار نمی‌شود؟
    من خودم تنها در اردوی کانون شرکت کرده ام و خیلی دوست دارم کانونی باشم اما چیزی که فهمیده ام آنها تنها برای خدمت به جامعه تلاش می‌کنند و به دنبال در آمد زایی نیستند شما به جای حمایت از آنها تنها به تخریب جوانان می‌پردازید
    ممنون می‌شوم قبل از نقد در مورد چیز دیگری ابتدا خود را اصلاح کنید

  9. دوست جوان زرتشتی به جای عصبانی شدن بهتر نیست کمی با خرد خویش بنگریم، کمی به نمونه های مشابه نگاه کنید، پنجی مزرعه کلانتر و هیرومبای شریف آباد با حضور گسترده مردم دیگر آن حال و هوای خودمانی و دوست داشتنی خود را از دست می دهند و چه بسا که برخی رسوم و سنت ها هم به فراموشی سپرده شوند.
    من هنوز هم خود را یک کانونی میدانم اما بهتر بود در این باره بیشتر اندیشه می شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10