لوگو امرداد

سپاس‌داری از مادران در جشن سپندارمزگان شیراز

جشن سپندارمزدگان (اسفندگان) بنابر گاه‌شمار زرتشتی در روز سپندارمزد و ماه اسفند، برابر آدینه ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۵ خورشیدی ویژه‌ی گرامی‌داشت جایگاه بانوان از ساعت ۱۹ در تالار روانشاد یزدانی شیراز برگزار شد.
برنامه با خوش‌آمدگویی شیوا شهریارزاده، مجری و هماهنگ‌کننده‌ی جشن و سپس گاتهاخوانی بابک مزدایی و فرنام ایرجی آغاز شد. در دنباله، پیمان گشتاسبی دکلمه‌ای در ستایش مادر خواند تا نوبت به ناهید افتخاری برسد و چکامه‌ی مادر را اجرا کند. پس از آن فرخ گشتاسبی و پارسا دهموبد، یادگویه‌هایی(:خاطراتی) شنیدنی از مادربزرگ‌هایشان برای باشندگان بازگو کردند.

هنرنمایی شنایا فلاحتی، وانیا چشمه، رکسانا مزدایی و آریانا اسفندیاریان و حرکات موزونشان که با خواندن چکامه‌هایی به زبان انگلیسی در ستایش مادر همراه بود، در ادامه به نمایش درآمد. در بخش دیگری از برنامه ها چیستا نیکزاد، حرکاتی موزون را با یکی از موسیقی‌های ماندگار سنتی ایران به نمایش گذاشت. پس از پذیرایی، به رسم همه ساله‌ی این جشن مهین‌بانو نورافروز، نویسنده‌ی زرتشتی از نوجوانان و نونهالان سنتی‌پوش باشنده در جشن با پیشکش هدایایی سپاس‌داری کرد، و در سخنانی گفت: «بر هر پدر و مادر زرتشتی بایسته است پس از گاتها و اوستا یک نسخه از شاهنامه فردوسی را در خانه داشته باشد و به خاطرسپاری چکامه‌های بی‌مانندش را به فرزندانشان سفارش کنند». نورافروز همچنین از پریسا کوکلری به عنوان جوان‌ترین مادر باشنده در جشن و از مهوش نامداریان به نمایندگی از بانوان بزرگ‌سال سنتی پوش سپاس‌داری کرد. پس از آن افلاتون سهرابی از مهین‌بانو نورافروز به پاس این کار فرهنگی که همه ساله در راستای تشویق هازمان(:جامعه) زرتشتی به پاس‌داشت پوشش سنتی انجام می‌دهد، با پیشکش یادبودی از سوی انجمن زرتشتیان شیراز سپاس‌داری کرد و ابراز امیدواری کرد در سال‌های آینده آقایان نیز با پوشش سنتی در این جشن باشنده شوند.

ادامه‌بخش برنامه‌های این جشن اجرای سرود «مادر»، سروده‌ی مهوش نامداریان و با آهنگ‌سازی آرمان فلاحتی بود که از سوی گروه سرود جوانان زرتشتی شیراز اجرا شد. سپس مسابقه‌ی شناخت فرزندان از سلایق مادران به کوشش آرمئیتی کاویانی و فرشته هنگامی برای نونهالان و بزرگ‌سالان به اجرا درآمد.

پایان‌بخش برنامه‌ها نیز ارایه‌ی گزارش عملکرد یک‌ساله‌ی کمیسیون بانوان از سوی میترا جوانمرد، فرنشین این کمیسیون و پذیرایی شام بود.

1

2

گاتها خوانی توسط بابک مزدایی و فرنام ایرجی

3

گزارشی از عملکرد کمیسیون بانوان توسط میترا جوانمرد فرنشین کمیسیون بانوان

4

اجرای دکلمه مادر توسط پیمان گشتاسبی

5

اجرای سرود مادر توسط گروه سرود جوانان زرتشتی شیراز

6

7

اجرای سروده‌ی عشق مادری همراه با حرکات موزون توسط دوشیزگان خردسال

10

11

12

13

14

اجرای مسابقه شناخت فرزندان از مادر

15

16

تقدیر از جوان ترین مادر باشنده در جشن توسط مهین بانو نورافروز

17

تقدیر از مهوش نامداریان به نمایندگی بانوان سنتی بوش باشنده در جشن

18

تقدیر از مهین بانو نورافروز نویسنده‌ی توانمند زرتشتی

19

سخنرانی افلاتون سهرابی فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز

20

21

شیوا شهریارزاده مجری و هماهنگ کننده جشن سپندارمزگان

22

23

24

25

26

عکس ها از شهرام پوردهی است.

1362

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. شادباش برروز مهر مادران شیراز و سپاس از تصاویر گرم و زیبایتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30