لوگو امرداد
شصتمین نشست هفتگی انجمن زرتشتیان تهران

اساس‌نامه‌ی پیشنهادی انجمن معرفی شد

anjoman2شصتمین نشست هفتگی انجمن زرتشتیان تهران دوشنبه دوم اسفندماه ۱۳۹۵ خورشیدی از ساعت ۱۸ و ۵۰ دقیقه آغاز شد.

در این نشست اساس‌نامه‌ی پیشنهادی و جدید انجمن زرتشتیان تهران ارایه شد و هموندان درباره‌ی آن اظهار نظر کردند.

رستم خسرویانی درباره‌ی بررسی اساس‌نامه‌ی جدید در انجمن گفت: «تصمیم بر این شد تا نخست اساس‌نامه‌های جدید و قدیم انجمن خوانده شود چون بسیاری از هموندان انجمن اطلاعی از اساس‌نامه‌های جدید و قدیم ندارند. مورد بعد این است که تا ۲۰ فروردین‌ماه اساس‌نامه‌ی جدید بر روی تارنمای انجمن گذاشته می‌شود تا در دسترس همگان باشد و با اساس‌نامه‌ی پیشین مقایسه کنند و همکیشان نظرات خود را به صورت کتبی به ما بدهند. پس از آن نشستی با حضور گروهی از افراد و هیات‌مدیره‌ی انجمن برگزار می‌شود و نظرات خود را می‌گویند. در پایان این اساس‌نامه به هیات‌مدیره آورده می‌شود و امید داریم تا خوردادماه ۱۳۹۶ خورشیدی این اساس‌نامه نهایی شود.»

اساس‌نامه‌ی جدید پیشنهادی انجمن زرتشتیان تهران

فصل اول، کلیات

انجمن زرتشتیان تهران موسسه‌ای است خیریه دارای فعالیت‌های اجتماعی و غیرسیاسی و غیرانتفاعی برای مدت نامحدود و دارای مهر با همین نام که در این اساس‌نامه که به اختصار «انجمن» نامیده می‌شود به هیچ حزب و دسته‌ی سیاسی وابستگی ندارد و اعضای آن به نام انجمن مجاز به داشتن فعالیت سیاسی و ارتباط با احزاب و گروه‌های سیاسی نمی‌باشند.

ماده‌ی ۲: مرکز اصلی انجمن در شهر تهران است واقع است که در صورت لزوم بنا به درخواست هیات‌مدیره می‌تواند با موافقت وزارت کشور در سایر شهرهای ایران دفتر یا نمایندگی دایر نماید.

ماده‌ی ۳، تابعیت: اعضای انجمن تابعیت ایرانی داشته و التزام خود را به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌دارد.

ماده‌ی ۴، اهداف: به منظور اداره و سرپرستی امور خیریه، موقوفه، دینی و امور آموزشی و فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی، رفاهی، حقوقی، ورزشی، اقتصادی، اداری و سایر امور مربوط به زرتشتیان تهران این انجمن تاسیس و با توجه به مفاد این اساس‌نامه در امور زیر فعالیت خواهد نمود.

امور خیریه:

رسیدگی به امور معیشتی جامعه‌ی زرتشتی، مستمری‌بگیران و نیازمندان، نگهداری، سرپرستی و اداره کردن کلیه بناهای دینی و مذهبی و خیریه، زیارتگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی، مدارس، درمانگاه، پذیرشگاه، آرامگاه، کتابخانه، مهدکودک، سرای سالمندان و تمامی ساختمان‌های مسکونی و تجاری متعلق به انجمن.

امور موقوفه:

قبول وصیت و تولیت و اجرای نیت واقفین، پیگیری دریافت حکم تولیت موقوفاتی که متولی آن درگذشته است و متولی دیگری تعیین نکرده است و نیت واقف نیز در راستای اهداف جامعه‌ی زرتشتی می‌باشد از طریق اداره‌ی اوقاف و خیریه‌ی ساکن در محل.

امور دینی:

برگزاری جشن‌ها و مراسم آیینی، برپایی کلاس‌های دینی، چاپ کتاب‌های دینی و بروشورهای مربوط به جامعه‌ی زرتشتی، چاپ و انتشار کتب مذهبی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی

امور آموزشی و فرهنگی:

مدارس دخترانه و پسرانه، مهدکودک و پیش‌دبستانی، کتابخانه، موزه و برگزاری گردهمایی‌های علمی، تحقیقاتی، تفریحی، سیاحتی و زیارتی، راه‌اندازی تارنمای خبری فرهنگی، برگزاری کلاس‌های کمک آموزشی و چاپ تقویم

امور اجتماعی:

ارتباط با انجمن‌ها و سایر نهادهای جامعه‌ی زرتشتی سراسر ایران و همچنین ارتباط با انجمن‌ها و زرتشتیان خارج از کشور با توجه به رعایت قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران و تشکیل سمینارها، کنگره‌ها و گردهمایی‌ها در رابطه با جامعه‌ی زرتشتی سالن‌های پذیرایی و مراسم شادی

امور بهداشتی:

درمانگاه، کمیته‌ی مددکاری، سرای سالمندان و معلولین

امور رفاهی:

وام ازدواج، وام دانشجویی و منازل مسکونی

امور حقوقی:  

در صورت نبود شورای حل اختلاف ویژه‌ی زرتشتیان در محل، رسیدگی به شکایات و حل اختلاف و کمک به ایجاد صلح و صفا و آرامش در جامعه‌ی زرتشتی، پیگیری اموال منقول و غیرمنقول زرتشتیانی که درگذشته‌اند و وارث و پل‌گذاری ندارند، انجمن با تبیل به احسنت نمودن اموال آن‌ درگذشته آثار خیری به نام آن روان‌شاد به یادگار گذارد.

امور ورزشی:

سرپرستی اماکن ورزشی، حمایت از ورزشکاران و تیم‌های ورزشی، برگزاری جام‌های ورزشی

امور اقتصادی:

حق خرید و ساخت و توسعه‌ی املاک خیریه‌ی جامعه‌ی زرتشتی از تبدیل به احسنت نمودن سایر املاک خیریه با مجوز مجمع عمومی

امور اداری:

صدور، تبدیل و یا ابطال کارت عضویت برای همکیشان زرتشتی عضو انجمن و سایر امور جاری همکیشان

تبصره: انجمن فعالیت تبشیری در میان غیرهمکیشان ندارد.

ماده‌ی ۵: کلیه‌ی اقداماتی که در چارچوب اساس‌نامه بوده و به نحوی نیاز به کسب مجوز از مراجع قانونی ذی‌ربط دارد پس از کسب مجوز لازم انجام می‌شود.

فصل دوم، صدور کارت عضویت و شرایط عضویت هیات‌مدیره

ماده‌ی ۶:شرایط صدور کارت عضویت

1)  زرتشتی و معتقد به آیین و سنت آن بوده و ساکن در استان تهران باشد.

2)  حداقل ۱۶ سال سن داشته باشد.

3)  قبلا از انجمن زرتشتیان دیگری کارت عضویت دریافت نکرده و از حقوق اجتماعی محروم نشده باشد.

4)  پذیرفتن مفاد اساس‌نامه

5)  کارت عضویت باید مدت‌دار و دارای تاریخ اعتبار باشد.

تبصره‌ی ۱: کارت عضویت انجمن زرتشتیان مجوزی است برای شرکت در مجامع و استفاده از امکانات و حقوق خاصه‌ی زرتشتیان

تبصره‌ی ۲: زرتشتیان هند و پاکستان و سایر کشورها که مقیم ایران شوند پس از موافقت هیات‌مدیره و با رعایت مقررات کشور می‌توانند از تاسیسات و امکانات انجمن استفاده کنند.

ماده‌ی ۷، شرایط عضویت هیات‌مدیره‌ی انجمن

1)  از پدر و مادر زرتشتی زاده شده و دارای کارت عضویت انجمن باشد.

2)  داشتن حداقل ۲۵ سال سن

3)  از حقوق بگیران و مستاجران املاک انجمن و از اعضای هیات  نظارت بر انتخابات انجمن در آن زمان نباشد.

4)  نداشتن سو شهرت حرفه‌ای و اجتماعی

5)  پذیرفتن مفاد اساس‌نامه

6)  حضور حداقل شش ماه در استان تهران قبل از انتخابات

7)  هیچ یک از افراد واجد شرایط نمی‌تواند بیش از سه دوره‌ی متوالی به عضویت هیات‌مدیره‌ی انجمن انتخاب شوند.

تبصره: عضویت در هیات‌مدیره‌ی انجمن افتخاری است مگر عضوی از اعضای هیات‌مدیره به سمت سرپرست دبیرخانه انتخاب شود که به طور موظف و تمام وقت در دبیرخانه‌ی انجمن انجام وظیفه نماید.

فصل سوم، ارکان

ارکان انجمن زرتشتیان تهران عبارت است از: مجمع عمومی، هیات‌مدیره و بازرس یا بازرسان

ماده‌ی ۹ : مجمع عمومی عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری انجمن زرتشتیان تهران و اعضای آن بوده و به صورت یا فوق‌العاده تشکیل می‌شود.

ماده‌ی ۱۰: مجمع عمومی عادی با رعایت تشریفات مندرج در اساس‌نامه سالی یک بار در چهار ماهه‌ی اول سال مالی تشکیل خواهد شد. برای رسمیت یافتن جلسه حضور نصف به اضافه‌ی یک اعضا و جهت تصویب هر موضوعی رای موافق اکثریت حاضر ضرورت دارد. در صورتی که در دعوت نخست تعداد حاضرین به حدنصاب نرسد جلسه‌ی دوم با فاصله‌ی حداقل دو هفته و حداکثر یک ماه تشکیل و با هر تعداد عضو حاضر جلسه رسمیت خواهد یافت. مجمع عادی عمومی ممکن است به صورت فوق‌العاده در هر زمان به تقاضا هیات‌مدیره، بازرس یا یک سوم کل اعضا تشکیل شود و در هر صورت دستور جلسه مجمع عمومی در آگهی دعوت قید شود.

تبصره یک: کلیه‌ی مجامع عمومی می‌بایست با تایید و هماهنگی قبلی با وزارت کشور برگزار شود.

تبصره دو: در صورتی‌که هیات‌مدیره مجمع عمومی سالیانه را در موعد مقرر برگزار نکند، بازرس یا بازرسان مکلفند پس از تایید وزارت کشور راسا اقدام به دعوت و برگزاری مجمع عمومی مزبور بنمایند.

ماده‌ی ۱۱: دعوت‌نامه برای شرکت در مجامع عمومی از راه آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار محلی صورت می‌پذیرد. آگهی تشکیل مجمع برای نوبت اول حداقل دو هفته و برای نوبت دوم نیز حداقل سه هفته پیش از برگزاری مجمع در روزنامه‌ی تعیین شده درج شود.

ماده‌ی ۱۲: وظایف مجمع عمومی عادی و به طور فوق‌العاده

الف) انتخاب اعضای هیات‌ نظارت بر انتخابات هیات‌مدیره‌ی دوره‌ی جدید

ب) استعمام و رسیدگی به گزارش هیات‌ مدیره و بازرسان

ج) تعیین خط مش کلی برای انجمن بر اساس مفاد اساس‌نامه

د) بررسی و تصویب پیشنهادهای هیات‌مدیره

ه) انتخاب، عزل یا انتخاب مجدد بازرسان

و) تعیین روزنامه‌ی کثیرالانتشار محلی جهت درج آگهی‌ها و دعوت‌نامه

ر) بررسی و تصویب مواد اضطراری و مورد نیاز انجمن بعد از تصویب هیات‌مدیره

تبصره: هیات نظارت بر انتخابات هیات مدیره‌ی جدید انجمن با تصویب مجمع عمومی عادی مشتمل بر … عضو اصلی و … عضو علی‌البدل انتخاب می‌شوند که وظیفه‌ی برگزاری انتخابات و اخذ رای برای تعیین اعضای جدید هیات‌مدیره و بازرسان و صدور اعتبارنامه برای آنان را انجام می‌دهند.

ماده‌ی ۱۳: مجمه عمومی فوق‌العاده با رعایت تشریفات قانونی نحوه‌ی اعلام در روزنامه‌ی کثیرالانتشار یا محلی مشابه مجمع عمومی عادی و با شرایط زیر تشکیل خواهد شد:

1)  با درخواست و دعوت اکثریت اعضای هیات‌مدیره یا بازرسان

2)  با درخواست و دعوت یک سوم از اعضا

تبصره ۱: مجمع عمومی فوق‌العاده جهت رسمیت یافتن همان شرایط مجمع عمومی عادی را دارد.

تبصره ۲: تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده با حداقل دو سوم آرا موافق از تعداد اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.

ماده‌ی ۱۴: در صورتی‌که بازرس و بازرسان یا یک سوم اعضا درخواست تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده را داشته باشند موضوع کتبا به رییس هیات‌مدیره اعلام خواهد شد. رییس هیات‌مدیره موظف خواهد بود تا حداکثر ۱۵ روز طبق این اساس‌نامه نسبت به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده اقدام کند در غیر این صورت بازرس یا نماینده‌ی اعضای متقاضی ظرف مدت ۱۰ روز با تایید و هماهنگی وزارت کشور نسبت به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده اقدام می‌کند.

ماده‌ی ۱۵: وظایف مجمع عمومی فوق‌العاده:

تصویب تغییرات در مفاد اساس‌نامه

بررسی و تصویب انحلال انجمن و انتخاب هیات‌

عزل هیات مدیره

تبصره ۱: عزل هیات مدیره بنا به درخواست یک سوم اعضا یا بازرسان و هیات مدیره با اطلاع وزارت کشور در دستور کار مجمع قرار می‌گیرد.

تبصره ۲: در صورت تصویب عزل هیات‌مدیره مجمع فوق‌العاده نسبت به تعیین و انتخاب پنج نفر از اعضا برای اجرای مصوبه و انجام تشریفات قانونی انتخاب هیات مدیره‌ی جدید اقدام می‌نماید.

ماده‌ی ۱۶: مجامع عمومی توسط هیات رییسه‌ای مرکب از یک رییس و یک نایب رییس و یک منشی و دو ناظر که از اعضای هیات مدیره یا بازرسان یا داوطلبان این دو رکن نمی‌باشند اداره می‌شود.

تبصره ۱: اعضای هیات رییسه با اعلام نامزدی خود در مجمع انتخاب خواهند شد و مسوولیت اداره‌ی جلسه مطابق دستور کار اعلام شده خواهد بود و نیز تنظیم و ارسال صورت جلسه‌ی مجمع به وزارت کشور را برعهده دارند.

تبصره ۲: هیات رییسه نسخه‌ای از صورت جلسه را برای اطلاع همکیشان در محلی مناسب در انجمن نصب می‌کند.

تبصره ۳: از حاضرین در مجامع عمومی فرمی تنظیم خواهد شد که در آن هویت کامل و نشانی هر یک از آنان قید و به امضا خواهد رسید.

ماده‌ی ۱۷: هیات مدیره پس از طی مراحل قانونی توسط هیات نظارت بر انتخابات با رای همکیشان به مدت سه سال انتخاب خواهند شد و هیات مدیره موظف خواهد بود ظرف حداکثر سه ماه قبل از پایان دوره‌ی تصدی خود انتخابات هیات مدیره‌ی جدید را با هماهنگی وزارت کشور برگزار و نتیجه را ظرف ۱۰ روز به آن وزارت‌خانه اعلام نماید.

ماده‌ی ۱۸: انجمن دارای هیات‌مدیره‌ای مرکب از … عضو اصلی و … عضو علی‌البدل است که از میان اعضای واجد شرایط ماده‌ی هفت اساس‌نامه برای مدت سه سال انتخاب می‌شوند.

تبصره ۱: اعضای هیات مدیره پس از طی تشریفات مراسم سوگند در محل نیایشگاه مکلفند حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز تشکیل جلسه داده و از بین خود یک رییس، نایب رییس، دبیر و خزانه‌دار انتخاب کنند و نسخه‌ای از صورت جلسه‌ی انتخابات را به وزارت کشور ارسال کنند. حدود اختیارات هیات مدیره را آیین‌نامه مشخص می‌کند.

تبصره ۲: جلسات هیات‌مدیره با حضور نصف به اضافه‌ی یک اعضا با حضور رییس یا نایب رییس رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای حاضرین در جلسه معتبر خواهد بود.

تبصره ۳: شرکت هر یک از اعضای هیات مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه و بدون اطلاع قبلی در سه جلسه‌ی متوالی و پنج جلسه‌ی متناوب در یک سال با تصویب هیات مدیره در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.

تبصره ۴: در صورت استعفا، فوت یا سلب شرایط از هر یک از اعضای هیات مدیره، عضو علی‌البدل برای مدت باقی مانده انجام وظیفه خواهد نمود.

تبصره ۵: هیات مدیره علاوه بر جلساتی که به طور مرتب و حداقل هر ماه یک بار تشکیل خواهد داد بنا بر ضرورت یا دعوت کتبی یا تلفنی رییس یا نایب رییس جلسه فوق‌العاده تشکیل می‌دهد.

تبصره ۶: شعب انجمن با رعایت ماده ۲ اساس‌نامه در شهرستان‌ها توسط هیات مدیره‌ای مرکب از سه نفر که با تصویب هیات مدیره مرکزی منصوب می‌شوند اداره خواهد شد. اعضای این هیات‌ها طبق دستور العمل هیات مدیره مرکزی فعالیت خواهد کرد. حد نصاب تاسیس شعبه ۳۰ تن است که در صورت عدم حضور آن می‌توان دفتر یا نمایندگی دایر نمود.

تبصره ۷: نماینده‌ی ایرانیان زرتشتی در مجلس شورای اسلامی حق شرکت در جلسات هیات مدیره را بدون حق رای دارد و می‌تواند مشورت‌های قانونی را به هیات مدیره بدهد.

تبصره ۸: جلسه‌ی هیات مدیره علنی بوده و افراد زرشتی با هماهنگی دبیرخانه می‌توانند در جلسه شرکت کنند.

تبصره ۹: جلسات غیرعلنی توسط هیات مدیره اعلام می‌شود.

ماده‌ی ۱۹: هیات مدیره نماینده قانونی زرتشتیان استان تهران بوده و وظایف و اختیارات آن به شرح زیر است:

حفظ و حراست از اموال منقول و غیرمنقول

رسیدگی به حساب‌های انجمن و پرداخت دیون و وصول مطالبات

اجرای مصوبات مجمع عمومی

افتتاح حساب بانکی

انجام تشریفات قانونی به منظور تعقیب جریانات قضایی، مالیاتی و ثبتی، مراحل قانونی در محاکم، تعیین حکم، وکیل و عزل آنان، طرح و فصل دعاوی از طریق سازش، فراهم آوردن شرایط عضویت افراد متقاضی براساس اهداف تعیین شده. به طور کلی هیات مدیره می‌تواند در حوزه‌ی وظایف خود اقداماتی را که ضروری بداند با رعایت مسایل زرتشتیان ساکن در محل در مورد نقل و انتقال اموال منقول و تبدیل به احسنت آنان یا رهن‌گذاری یا استقراض به استثنای فروش اموال غیرمنقول مستلزم تصمیم مجمع عمومی است به نام انجمن انجام دهد.

تبصره ۱: جز درباره‌ی موضوعاتی که به موجب مفاد این اساس‌نامه اخذ تصمیم و اقدان درباره‌ی آن‌ها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیات مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره‌ی امور را مشروط به رعایت حدود موضوع این اساس‌نامه دارا می‌باشد.

تبصره ۲: کلیه‌ی اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور به امضای رییس هیات مدیره یا نایب رییس و خزانه‌دار با مهر انجمن معتبر خواهد بود.

تبصره ۳: هیات مدیره می‌تواند از بین زرتشتیان علاقمند جهت اجرای اهداف مندرج در این اساس‌نامه کمیسیون‌های تخصصی تشکیل دهد.

تبصره ۴: تصمیمات متخذه در کمیسیون‌ها پس از تصویب در هیات‌مدیره انجمن قابل اجراست.

تبصره ۵: آیین‌نامه‌ی داخلی این اساس‌نامه بعد از تصویب هیات‌مدیره قابل اجرا خواهد بود.

ماده‌ی ۲۰، بازرسان

مجمع عادی … نفر را به عنوان بازرس اصلی و .. نفر را به عنوان بازرس علی‌البدل از بین اعضای خود به مدت یک سال مالی انتخاب می‌کند.

تبصره ۱: انتخاب مجدد بازرس یا بازرسان بلامانع است.

تبصره ۲: اعضای هیات مدیره و سرپرست دبیرخانه نمی‌توانند به عنوان بازرس انتخاب شوند.

ماده‌ی ۲۱، وظایف بازرسان

بررسی کلیه اسناد و اوراق مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی

مطالعه گزارش سالیانه هیات مدیره اعم از مالی و غیرمالی و تهیه‌ی گزارش از عملکرد انجمن برای ارایه به مجمع عمومی

ارایه‌ی گزارش هرگونه تخلف هیات مدیره از مفاد اساس‌نامه یا مصوبات مجمع به مجمع عمومی

تبصره: گزارش بازرسان باید حداقل یک هفته پیش از تشکیل مجمع عمومی عادی جهت مطالعه اعضا در محل دفتر انجمن آماده باشد.

ماده‌ی ۲۲: کلیه‌ی اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیرمالی هر زمان بدون قید و شرط باید به وسیله‌ی هیات مدیره جهت بررسی در دسترس بازرسان قرار گیرد.

فصل چهارم، بودجه و مواد متفرقه

ماده‌ی ۲۳: بودجه‌ی انجمن از طریق جمع‌آوری هدایا، اعانات، قبول وصیت و وقف و نیز درآمد اموال منقول و غیرمنقول و سایر منابع حقیقی و حقوقی تامین می‌شود.

ماده‌ی ۲۴: درآمدها و هزینه‌های انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح و بیلان آن جهت بررسی در مجمع عمومی ارایه خواهد شد.

تبصره ۱: کلیه دفاتر مالی انجمن در صورت مراجعه مامور مالیاتی در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

تبصره ۲: سال مالی انجمن منطبق بر سال هجری شمسی بوده و می‌تواند به پایان ماه اسفند ختم شود.

تبصره ۳: کلیه‌ی وجوه مازاد بر هزینه‌های جاری انجمن در حساب مخصوصی به نام انجمن زرتشتیان تهران نزد بانک‌های رسمی کشور نگهداری خواهد شد.

ماده‌ی ۲۵: کلیه‌ی مدارک، پرونده‌ها و نوشته‌های رسمی در دفتر مرکزی انجمن نگهداری می‌شود. مکاتبات رسمی انجمن با امضای رییس هیات مدیره و در غیاب نایب رییس و با مهر انجمن انجام خواهد شد.

تبصره: مصوبات و صورت جلسه‌های هیات مدیره در دفاتر مخصوص به ترتیب تاریخ ثبت و به امضای اعضای هیات مدیره خواهد رسید.

ماده‌ی ۲۶: هرگونه تغییر در مفاد اساس‌نامه و ترکیب اعضای هیات مدیره و بازرسان در صورتی معتبر است که به تصویب کمیسیون ماده‌ی ۱۰ قانون فعالیت احزاب و جمعیت‌ها رسیده و در روزنامه رسمی درج شده باشد.

تبصره: محل تشکیل جلسات انجمن و اقامتگاه اعضای هیات مدیره و اشخاص دارای امضا و تغییرات بعدی آن به اطلاع وزارت کشور برسد و مادامی که در خصوص آن اطلاع رسانی نشود معتبر نخواهد بود.

ماده‌ی ۲۷: انجمن زرتشتیان تهران دارای مهر و نشان مخصوص خواهد بود که شکل ومتن آن پس از تصویب هیات مدیره و مجوز وزارت کشور تهیه و استفاده خواهد شد.

تبصره ۱: مهر انجمن در اختیار رییس و در غیاب وی در اختیار نایب رییس انجمن بوده که در گاو صندوق انجمن نگهداری می‌شود.

تبصره ۲: رییس هیات مدیره در حفظ و حراست مهر و نشان انجمن مسوولیت قانونی خواهد داشت.

ماده‌ی ۲۸: با توجه به اینکه انجمن ماهیتا غیرتجاری است نمی‌تواند عملیات تجاری و اعتباری انتفاعی انجام دهد.

ماده‌ی ۲۹، انحلال

در موارد زیر انجمن منحل می‌شود:

بنا به رای مجمع عمومی فوق‌العاده

با پیشنهاد هیات مدیره و بازرسان توسط مجمع عمومی

ماده‌ی ۳۰: در صورت انحلال انجمن، مجمع عمومی فوق‌العاده هیاتی را از میان اعضا انتخاب می‌نماید که این هیات موظف خواهد بود پس از ادای دیون و وصول مطالبات با نظارت کمیسیون ماده‌ی ۱۰ قانون احزاب نسبت به واگذاری املاک واموال آن به یکی از انجمن‌ها یا موسسات غیرفرهنگی، غیرانتفاعی یا خیریه زرتشتی داخل ایران اقدام نماید. هیات مسوول موظف است یک نسخه از شرح کامل اقدامات خود را جهت بررسی به کمیسیون ماده‌ی ۱۰ قانون فعالیت احزاب ارسال نماید.

ماده‌ی ۳۱: این اساس‌نامه شامل بر چهار فصل و ۳۱ ماده و ۳۷ تبصره در اولین نشست اعضای مجمع عمومی در تاریخ .. به تصویب رسید و جایگزین اساس‌نامه‌ی پیشین شد.

کمیسیون مالی:

مصوبات کمیسیون مالی از سوی جمشید گشتاسبی خوانده شد چون منوچهر باستانی در نشست باشنده نبود و فرهاد کاویانی نیز از این کمیسیون کناره‌گیری کرده است.

  • صورت‌حساب سرویس مدرسه‌های زرتشتی در بهمن‌ماه ۱۳۹۵ خورشیدی به مبلغ ۵۱۲ میلیون و ۵۵۰ هزار ریال
  • دو فقره صورت‌حساب دفترخانه در رابطه با گواهی امضای اداره‌ی بهزیستی و سند اجاره‌ای به مبلغ ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال

کمیسیون خدمات:

این کمیسیون دو مصوبه و یک گزارش داشت.

  • بنا بر درخواست کانون دانشجویان زرتشتی مبنی بر
به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

6 پاسخ

  1. لطفا این دو خط اول اساسنامه را بدهید برخی دوستان از روش بنویسند که «انجمن زرتشتیان تهران موسسه‌ای است خیریه دارای فعالیت‌های اجتماعی و غیرسیاسی و غیرانتفاعی برای مدت نامحدود و دارای مهر با همین نام که در این اساس‌نامه که به اختصار «انجمن» نامیده می‌شود به هیچ حزب و دسته‌ی سیاسی وابستگی ندارد و اعضای آن به نام انجمن مجاز به داشتن فعالیت سیاسی و ارتباط با احزاب و گروه‌های سیاسی نمی‌باشند.»

  2. این اساسنامه تیپ وزارت کشور بود که پس از طرح در همآیش انجمنها حدود دو سال پیش، کمیته ای متشکل از اعضای جدید و قدیم انجمنها مامور بررسی و تکمیل آن شدند: از جمله دکتر خسرویانی و من از تهران و آقای آرش ضیاطبری از کرمان. وزارت کشور مصر است که اساسنامه انجمنها تغییر کند و استاندارد شود. اداره ثبت شرکتها نیز ایراد میگیرد. خوشبختانه در جلسات دو سال پیش توانستیم برخی ماده های خطرناک مانند انتقال اموال انجمن در صورت انحلال را تصحیح کنیم. این اساسنامه کامل شده اساسنامه چند دهه پیش است و هیچکدام از مشکلات سابق و شایعات اخیر را ندارد. البته نیاز به مرور توسط هیات مدیره جدید و تصویب مجمع عمومی دارد.

  3. جامعه زرتشتیان ایران نیازمند اساسنامه ای یگانه برای تمامی انجمن های سراسر ایران می باشد که هدف اصلی آن خود مردم اند که اعضای انجمن ها می باشند.
    قابل توجه انجمن یزد که :"مستلزم تصمیم مجمع عمومی است" را با خودسری در خرج های بدون نظارت و بی اعتنایی به خواسته مردم مدتهاست پشت گوش انداخته اند ئو متاسفانه مردم نیز تنها در زمان انتخاب اعضا حضور گسترده دارند.این حق مردم است چنانچه میراثی از شخصی می رسد و وکیل باید تنها تابع خواست موکلش باشد پس باید خود مردم مسیر را مشخص کنند در حالیکه این تصور ریاست و هدایت خودسرانه جایگاهی در اساسنامه ها ندارد و اگر کسانی جایگاه را با خرج از جیب خود مردم برای کسب کاریزما متصور شده اند باید فکری به حال خود بکنند!

  4. بندی اضافه شود به اساسنامه های سراسری:
    داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی یکسال پیش از ثبت نام و اعلام داوطلبی می باید از عضویت انجمن استعفا دهند تا پیش زمینه ذهنی مردم برای انتخاب اصلح با توجه به صلاحیت علمی و توانایی های مبتنی بر جایگاه حقیقی فرد باشد نه سمتی که می تواند آمیخته به جنجال های تبلیغی و مبتنی بر جایگاه حقوقی شخص باشد.

  5. درود. بند هفت که سه دوره متوالی نمیتوانند عضو هیت مدیره باشند بنظر کمی ایراد داره چون کسی وجهی دریافت نمیکنه میخواهد برای جامعه سالیان سال فعالیت کنه چه اشکالی داره باز هم بگویند بیش از سه دوره متوالی نمیتواند رییس بشوند?
    اگه منی در هیت مدیره ساکن تهران بودم و چند جلسه انجمن رو نیامدم یا به اطراف تهران کوچ کردم تکلیف چیست?
    اگر زرتشتی پیش از ازدواج عضویت انجمنی دیگر بوده و بعد از ان به تهران آمده و تا پایان عمر هم در تهران باشه نمیتونه عضویت انجمن تهران بشه؟

  6. با درود خدمت جناب سپهری عارضم که اساسنامه ای که شما می فرمایید کامل است نقص ها و ابهامات کم ندارد. جهت نمونه:
    یکی از اشکالات اساسنامه ای که پیش نویس آن تهیه شده است، ابهامات فراوان در نحوه کار و محدوده فعالیت هیات رییسه مجامع عمومی است. گرچه که ماده ای از مواد اساسنامه به این موضوع اختصاص داده شده است، اما به هیچ عنوان کامل نیست بلکه ابهامات مسئله کاملا مشاهده می شود. به عنوان نمونه ماده 16 با ماده 18 تبصره یک کاملا با هم تداخل دارد و این نشان از ابهامات در این زمینه دارد.
    همچنین از هیات نظارت بر انتخابات که در مجامع عمومی بر گزیده می شود و در مدت مشخصی کلیه مسئولیت برگزاری درست انتخابات را بر عهده دارد، اصلا نامی برده نشده است. ابتدا و انتهای فعالیت آن مشخص نیست و هیچ چهارچوبی برای آن تعریف نشده است. کل جریان انتخابات مستقل از اعضای انجمن فعلی و دوره بعد و باید به وسیله این هیات اداره شود. نحوه شمارش آرا، انتخاب افراد پای صندوق آرا و شمارندگان رای، ناظرین صندوق رای، چیدمان محل اخذ رای، ارتباط با نماینده وزارت کشور جهت هماهنگی برای اجرای رای گیری، ارسال گزارش انتخابات و از همه مهمتر اداره کردن نشست آشنایی با افراد نامزد دوره بعد انتخابات همه باید مشخص و بر عهده هیات نظارت بر انتخابات باشد که از طرف مردم انتخاب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30