لوگو امرداد
آرزونامه‌ی موزه‌داران برای سال ۱۳۹۶

موزه رسم چگونه دیدن است

moozeرسم باغبانی از یادگارها: یادگارهای زیستن، یادگارهای فرهنگ، و فرهنگ آیین فهم مشترک انسانی ست. ملتی که فرهنگ دیرینه‌تری دارد فهمی وسیع‌تر و اشتراکی محکم‌تر دارد.
فرهنگ موزه فرهنگ پیوندها و نزدیکی‌هاست. فرهنگ مشترک شدن و آشنایی‌ست، فرهنگ مشترک در خاطره‌ها…، تجربه است، تجربه گفتن‌ها و شنیدن‌ها. فرهنگ موزه یعنی صبوری شنیدن و روش چگونه گفتن، آنجا که نسل‌ها گردهم می‌آیند تا با هم بگویند و هم را دریابند و از این گفتن‌ها و یافتن‌ها امروز و فردا را بسازند.
موزه محل همدل شدن است و فرهنگ موزه فرهنگ همدلی و همراهی‌ست.
موزه محل نزدیک شدن و یکی شدن است که فرهنگ، سرزمین اشتراک‌ها و احترام به تمایزهاست. موزه می‌آموزاند که باید به تفاوت‌ها احترام گذاشت و در دل همه تفاوت‌ها گفتگو کرد.
موزه باغ همیشه‌بهار است، باغی که به دیدارها و جوانه‌ها نو می‌شود، فرهنگ موزه، فرهنگ دیدارها و نوشدن‌هاست.
موزه‌داران هستند که به دیدار می‌روند و هر روز را نو می‌کنند: دیدار فرهنگ، دیدار جامعه، دیدار تاریخ، دیدار میراث‌ها…
موزه‌ها حق ندارند ناامید شوند ناامیدی موزه‌ها ناامیدی جامعه هستند آن‌ها هستند که برای امید می جنگند
موزه‌داران هم حق ناامیدی ندارند آن‌ها می‌کوشند که مدام روزنه‌ای و روایتی نو بسازند آن‌ها حافظان نوروزند که هر روز را با روزنه‌ای نو می‌کند آن‌ها برای نوشدن می‌گویند و می‌شنوند
اینک سالی بر موزه‌ها و اهالی موزه‌ها رفته است و در این سال روزها و تجربه‌هایی گذشته است. هر تجربه وسعتی‌ست که جامعه موزه‌داری ایران می‌یابد، موزه‌ها را نمی توان جدای از هم نگریست، موزه‌ها یک شبکه فرهنگی در کنار هم هستند و هر رویداد موزه‌ای سرمایه و دستاوردی برای کل این شبکه است. این شبکه‌ٔ بودن وقتی معنا می‌یابد که امکان ارتباط و تجربه مشترک، گفتگو و همدلی ایجاد شود.همه اینها امری دوسویه است و این دوسویه‌گی است که همراهی را می سازد.
اینک سالی گذشته است و یک سال به وسعت موزه‌هایمان افزوده شده. یک سال به پرسش‌ها و داده‌های تازه افزوده شده است و با کوله باری تازه به سال نو قدم می‌گذاریم تا در سال جدید نیز موزه‌هایمان را بزرگ‌ترکنیم.
همه سالی که گذشته و همه راهی را که همه با هم آمده‌ایم را به همه موزه‌داران خسته نباشید و دست مریزاد می گوییم. دست مریزاد که چراغ موزه‌ها را افروخته‌تر و روشن‌تر کردید.
امیدواریم سالی که می‌آید سال تحقق بسیاری از آرزوهایمان باشد، سالی که در کنار هم راه پویایی موزه‌ها را هموارتر نماییم و در زنجیره‌ای بی‌پایان به همدیگر امید بدهیم و با هم لشکری برای توسعه دانش و موزه‌ها بسازیم. دست‌ها را به هم گره می‌زنیم و با هم آشناتر و نزدیکتر می شویم، با هم پیش می‌رویم و برای همه موفقیت‌ها به جامعه موزه‌داری تبریک می‌گوییم؛ و آرزو می کنیم نهال هیچ تجربه‌ای پژمرده نشود، نقدها را چون ابزار هرس این نهالستان به‌کار می‌گیریم تا نهال‌ها قامت افراشته‌تر شوند و باغ موزه‌ها همیشه بهار بماند.
آرزوی سالی پر از حرکت، امید، همدلی و قوت قلب برای همه موزه‌داران ایران آرزو می‌کنیم.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09