لوگو امرداد
خالق «ناله‌های وطن»، خاموش شد

ادیب برومند میهن درگذشت

ادیب برومندعبدالعلی ادیب برومند پسین امروز دوشنبه 23 اسفندماه  در سن  نود و دوسالگی  چشم از جهان فروبست.
 این چکامه‌سرای نامدار در 21 خورداد ماه ۱۳۰۳در شهر« گـز» از شهرستان برخوار اصفهان زاده شد .
روانشاد برومند در سن شش سالگی نزد آموزگار سرخانه که « ملا قنبر» نام داشت و مکتب دار بـود ، خـوانـدن و نوشتن را آغــاز کرد و پس از دو سال به اصفهان آمـد ونخست دو سه ماه در مدرسه « قدسیه» درس خواند وسپس در دبیرستان « فرهنگ» که مدیرش روانشاد « مجید میر احمدی » از پیشگامان آموزش و پرورش اصفهان بود نام نویسی کرد و از کلاس سوم ابتدایی تا سوم متوسطه در آن دبیرستان به تحصیل پرداخت.
پس از دریافت سیکل به دبیرستان« صارمیه » اصفهان رفت و در رشته‌ی ادبی دیپلم گرفت و در شهریور ماه ۱۳۲۱ به منظور ادامه تحصیل به تهران رفت و در سال ۱۳۲۴ موفـّـق به گرفتن لیسانس در رشته‌ی حقوق قضایی از دانشکده حقوق شد.
ادیب برومند در سال ۱۳۲۵ از وزارت دادگستری ابلاغی برای شغل دادیاری دادگستری اردبیل دریافت کرد ولی سمَت قضایی را نپذیرفت و تقاضای صدور پـروانـه کارآموزی وکالت دادگستری کرد و دو سال بعد بطور مستقـل به عنوان وکیل پایه یک دادگستری سرگرم کار شد؛ وی سال‌ها وکیل بانک ملـی در ایران بود و وکالت‌های متفرق را کمتر می‌پذیرفت و در این حرفه همواره برای احقاق حقوق می کوشید.

باری سخن کوتاه ، ادیب برومند مدت شصت سال با قلم و قدم در راهِ سر بلندی ایران و آزادی و پاداندیشی با استبداد و استعمار کوشیده و بیشترین بخش چکامه‌هایش میهنی و سیاسی و ملی است .
آثار شعری چاپ شده ادیب برومند از این قرار است:
۱ –«ناله های وطن » شامل اشعاریست که به مناسبت حــادثـه سوم شهریـور ماه ۱۳۲۰ و دفاع از استقلال کشور و آزادی ملت سروده شده است .
۲ –«پیام آزادی » درباره‌ی حمایت از کشورهای استعمارزده و رهبران استقلال طلب آنان و نیز مخالفت با خشونت و جنگ و هـواداری از حقوق بشر است .
۳ –«درد آشنا» که قسمتی از غزل‌های عاشقانه ، عرفانی ، سیاسی ست .
۴ –«سرود رهایی » مشتمل بر اشعاریست در هـواداری از نهضت ملی شدن نفت و طردِ سیاست استعماری و نکوهش کودتای ۲۸ مرداد و مبارزه با نظام دیکتاتوری شاه .
۵ –«راز پرواز » در بردارنده‌ی شعرهای مذهبی است که دارای صبغه‌ی حماسی است .
۶ –«مثنوی اصفهان» درباره اوصاف شهرتاریخی اصفهان و ویژگیهای گوناگون آن است .
۷ –«حاصل هستی » کـه عبارت است از انواع شعر مانند مـثـنـوی ، قصیده ، غــزل و … درباره مطالب گوناگون.

هفته‌نامه‌ی امرداد برای شادروان برومند آمرزش روان و گروسمان‌نشینی آرزومند است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. خدمت خانوادهادی تسلیت عرض میکنم.اوسنبل وطن پرستی وانسانی وارسته بود خدایش بیامرزدر. انجمن ادبی پرمان .رحیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01