لوگو امرداد

پیام نوروزی انجمن موبدان ایران

                                                               به خشنودی اهورامزدا

می‌ستاییم تو را ای اهورامزدا که قانون اشا را بنیاد نهادی، آب‌ها و گیاهان را آفریدی، کل جهان هستی را نیک آفریدی.

می‌ستاییم مردان و زنان و یلان و پهلوانان نیک‌اندیشی که با وجدان نیک، در برابر دروغ و بدی برمی‌خیزند.

بشود که از اشون‌ها (راستی‌جویان) باشیم. همازور بیم، همازور اشوبیم. هم‌کرفه‌ی کرفه‌کاران بیم، دور از ونا و ناکاران بیم.

هم‌کرفه‌ی نیکان و وهان هفت کشور زمین بیم.                                              اشم وهو …

 

همکیشان ارجمند

فرارسیدن نوروز باستانی، این علمی‌ترین و عملی‌ترین گاه‌شمار جهان را خجسته‌باد گفته، سالی سرشار از تندرستی، شادکامی و پیروزی را برای یکایک شما گرامیان از درگاه اهورامزدا آرمان دارم.

هرگز از یاد نبریم که:  

–   مهاجمان امروز، نه با چشم‌داشت بر خاک، که با تاختن بر باورها، چیرگی بر هویت و غرور ملی مردمان را در سر می‌پرورانند. هنگامی یک ملت می‌تواند با گام‌های استوار به سوی تعالی و تکامل گیتوی و مینوی گام بردارد که از تاریخ گذشته‌ی خود صادقانه باخبر بوده و در کردار به ارزش‌های فرهنگی و مدنی خود تکیه داشته باشد. در این صورت است که دشمنان نمی‌توانند او را از درون تهی کرده، گنجینه‌ی دانش و فرهنگ را از راه‌های گوناگون به تاراج برند.

–   و تنها چاره‌ی کار این است که بر پایه‌ی «منطق تاریخ به مفهوم علمی واژه»، گذشته‌ی خود را بشناسیم و به خویشکاری (تکالیفی) که در برابر این شناخت داریم، عارفانه آگاهی یابیم و عالمانه عمل کنیم. و از همه ازرش‌های نیک و والای نیاکانی، بر پایه‌ی اندیشه و گفتار و کردار نیک، پاسداری نماییم.  

  • ·        می‌بالیم و ارج می‌نهیم به گذشته‌ی پرافتخار خویش که:

–   از فرزندان نخستین بینان‌گذاران یکتاپرستی، مدافع حقوق بشر، براندازنده‌ی برده‌داری، گسترش‌دهنده‌ی راستی (اشویی) و نیکی (وهومنی) در استقرار انسانی‌ترین تمدن و فرهنگ جهان بوده‌ایم. که احترام به آیین‌های دیگران، رعایت حقوق دیگر انسان‌ها، آزادی انتخاب اندیشه و بیان، شادی کردن و نیکی‌افزا بودن، از نخستین باورپایه‌هایمان بوده است.

–   که نیاکان ما از هزاران سال پیش، از بنیان‌گذاران بسیاری از علوم به ویژه ستاره‌شناسی، اصول اخلاقی، حقوق، پزشکی، پاسداشت زیست‌بوم، مدیریت بر آب و غیره و از جمله کشف دقیق آغاز سال نو بوده‌اند.

  • ·       و از امروز بیشتر به مفاهیم واژه ها توجه کرده، عمل نماییم:

–   فصل بهار (به آر) که آغاز کوشش طبیعت در راستای بهترین شدن است. ما نیز راه بهتر زیستن را از راه بهترین پرستاری کردن از همه آفریده‌های اهورمزدا، بیاموزیم و در زندگانی به کار بندیم.  

–   از ۱۰ روز پیش از نوروز به خانه‌تکانی می‌پردازیم. پنج روز نخست به خانه‌تکانی گیتوی، و پنج روز دوم که «گاه گاتابیو» نامیده می‌شود به خانه‌تکانی مینوی می‌پردازیم. سخنان آسمانی«گاتاها» کتاب آسمانی زرتشتیان که کشف حقایق بسیار، توسط پیامبرمان اشوزرتشت و اعلام آن به بشریت است، را وارد در اندیشه و گفتار و کردار خود می‌کنیم.   

–   با آتش پشت‌بام کردن، به پیشواز سال نو می‌رویم.

–   روز ششم فروردین‌ماه، زادروز اشوزرتشت را گرامی می‌داریم.    

–   با به آرامگاه رفتن در جشن فروردینگان در ۱۹ فروردین‌ماه، فروهر گذشتگان را بدرقه می‌کنیم.

چرا که می‌دانیم همان‌گونه که یزدی‌ها و کرمان‌ها و دیگر همکیشان نسل اندر نسل فرهنگ و مراکز فرهنگی زرتشتیان را به درستی نگاهبانی کرده‌اند. و موبدان نیز همچون نیاکان خود، نسل اندر نسل، از اصول دین (گاتیک) اشوزرتشت پاسداری کرده، فروع (هاتیک و داتیک) کیش زرتشتی را بر پایه‌ی اصول به روز کرده‌اند، هرگز اجازه نخواهند داد که دین‌ساز و دین‌باز در جامعه ما پدیدار شود. 

همواره توجه داریم که با همازوری بیشتر با یکدیگر بر پایه‌ی اشویی، می‌توانیم ادامه‌دهنده‌ی راه نیاکان باشیم. و «از زمره‌ی کسانی باشیم که مردم را به سوی راستی و نیکی و جهان را به سوی پیشرفت و آبادانی می‌برند.» و پشت در پشت یکدیگر، این دین و فرهنگ اهورایی را پربارتر از همیشه‌ی تاریخ به نسل آینده بسپاریم.

در پناه اهورامزدای یکتا و بی همتا                                                         

هر روزتان نوروز، نوروزتان پیروز

انجمن موبدان تهران

 رییس: موبد دکتر اردشیر خورشیدیان  

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. به نام یزدان پاک باشد که با ترویج رسم های نیاکانمان به بهروزی مردمان گیتی کمک کنیم بسیار خرسند شدم از اینکه توانستم این پیام را بخوانم شاد باشید در پناه اورمزد توانا

  2. بهاران خجسته باد.
    جشن نوروز وسال نورابه تمامی بهدینان وپیروان راه اشادرسرناسرسرزمین اهورائی شادباش گفته سالی سرشار ازآرامش وهمبستگی وهمازوری بزای همگان ارمان دارم دلهایتان شاد ونوروزتان پیروز باد..

  3. وقت بخیر و شادی نوروز بر همگان خجسته باد. ای کاش انجمن گرامی موبدان برای تمامی مناسبتها دینی و ملی پیام میدادند تا همگیشان عزیز از جزئیات و کم و کیف جشنها با خبر شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29