لوگو امرداد

نمایش مستند فرصت‌الدوله، امروز در خانه‌ی هنرمندان

forsatمستند سرگذشت فرصت‌الدوله به کارگردانی حسن نقاشی امروز 29 فروردین‌ماه از ساعت 18 تا 20  در خانه‌ی هنرمندان  نمایش داده می‌شود.

حسن نقاشی نویسنده، کارگردان و تدوین‌گر «آثار عجم» درباره‌ی این مستند گفت: این مستند سرگذشت فرصت الدوله شیرازی شاعر، نقاش و باستان شناس روزگار قاجار را روایت می کند که کتاب نامدار «آثار عجم» از او به یادگار مانده است.

وی افزود: نخستین جرقه‌ی «آثار عجم»، زمانی زده شد که دستفروشی را در بازار یزد دیدم که کتاب آثار عجم فرصت شیرازی را می فروخت. کتاب را با قیمت کمی خریدم و تا تهران آن را خواندم. بعدها فهمیدم این نسخه جزو آثاری است که از سوی «فرصت» در هند چاپ شده و او نسخه های کتابش را به یزد آورده بوده است.
وی درباره‌ی درون‌مایه‌ی این کتاب گفت:این کتاب مجموعه‌ای از نوشته‌ها و دغدغه‌های سفرنامه‌ای اوست که در گستره‌ی استان فارس در دوران قاجار روی می‌دهد. همچنین آثار باستانی که از دوران هخامنشی، اشکانی، ساسانی و برخی سده‌های اسلامی باقی مانده را بازگو کند. فرصت برای نخستین بار خطوط میخی و پهلوی را یاد می‌گیرد و کتیبه‌های باستانی را در این کتاب ترجمه کرده است. او همچنین چهره‌های بزرگ فراموش شده را در این کتاب معرفی می کند و ۵۰ نقاشی باستانی در این نوشته موجود است.
این مستند با باشندگی حسن نقاشی، امروز سه‌شنبه از ساعت 18 در خانه‌ی هنرمندان به نمایش درمی‌آید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09