لوگو امرداد

برنامه‌ی برگزاری نخستین گهنبار سال در تهران

gahanbarزرتشتیان تهران نخستین چَهره‌ی گهنبار سال را در چندین نوبت جشن می‌گیرند.

انجمن زرتشتیان تفت و توابع مقیم تهران دو روز پیش از آغاز گهنبار چَهره‌ی میدیوزرم (گاه آفرینش آسمان) این چَهره را در روز آدینه، هشتم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ خورشیدی در دو نوبت جشن می‌گیرد. این گهبنار در ساعت ۱۰ و همچنین ساعت ۱۶ این روز در خانه‌ی نرگس برگزار می‌شود.

گهنبار رستم‌باغ

همچنین این چهره‌ی گهنبار در نخستین و واپسین روز آن در همایشگاه رستم‌باغ تهران‌پارس نیز برگزار می‌شود. نیایشگاه این مجتمع زرتشتی‌نشین در روزهای یکشنبه ۱۰ اردیبهشت و پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه در ساعت ۱۰ بامداد میزبان برگزاری این آیین است.

پیشواز گهنبار

آیین واج‌یشت گهنبار میدیوزرم‌گاه (گهنبار میانه‌ی بهار) نیز از ساعت ۶ بامداد یکشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در آتشکده‌ی تهران برگزار می‌شود. گفتنی است زرتشتیان پیش از سپیده‌دم نخستین روز هر چَهره‌ی گهنبار به پیشواز آن می‌روند که به این آیین «واج‌یشت» می‌گویند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. طبیعتا ما همکیشان در بیشتر مراسم به آدریان تهران میرویم،ولی چنانچه یک روز معمولی به آنجاتشریف فرما شویدخواهید ملاحظه نمود که با فشار دادن درب آدریان کسی را آنجا نمبینید که جوابگو شما باشد،ملاحظه خواهید نمود که چرخهای بازی دوران بوق در آنجا افتاده و بیشتر دقت کنید یک بچه غیر زرتشتی در آنجا مشغول بازی کردن است.بیشتر ملاحظه کنید میبینید فرد جوانی بدون روپوش سفید از اطاقش خارج شده و بدون کلاه وارد آتشکده میشود و در حال خوردن آجیل است،ووقتی اینجانب اعتراض کردم میگوید اکنون کسی اینجا نیست و لازم نیست سر بگذارم،از پسر غیر زرتشتی جویا میشوید میگوید همبازی پسرش هست..من وقتی آدریان خودم را محل رفت و آمد هزاران برای بازدید هست در نظرم گرفتم بسیار ناراحت شدم و گفتم‌چرا مسیولان شرح وظیفه را تایین نمیکنند و گاهی به آنجا سر نمیزنند.

  2. درود. از زمانی که کلاه سفید که تا حدودی همانند سدره و کشتی نشان برونی زرتشتیان است یک بار مصرف میشه بازدید کننده چه فکری میکنه. بنظر در آینده چطور پیش میرود. من از نخستین بار که به آتشکده ی تهران آمده اقوام می گفتن معبد هنوز نتوانستم علتش رو بدونم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09