لوگو امرداد
در سکوت سینمای ایران؛

ترک‌ها فیلم مولانا را می‌سازند

molsviخبرگزاری آناتولی در خبری که به تازگی منتشر کرده از ساخت فیلمی درباره‌ی مولوی شاعر پارسی زبان ایرانی در سینمای ترکیه خبر می‌دهد و سینمای ایران همچنان خاموش است.
این خبر از زبان گونش چلیک جان، تهیه کننده ترکیه ای است که به تازگی فیلم تاریخی «افسر عثمانی» را با همکاری هالیوود ساخته و اکران کرده است، آورده که ترکیه درصدد ساخت فیلمی درباره مولوی است.
به گزارش مهر در این خبر گونش چلیک جان گفته است: از حالا برای انجام پروژه های تازه با هالیوود آستین بالا زده ایم و در حال حاضر پروژه داستان زندگی حضرت مولانا کلید خورده است که نوشتن سناریوی آن تقریبا از یک سال و نیم پیش آغاز شده بود.
وی افزوده است: نویسنده این فیلمنامه دیوید فرانزونی که فیلم «گلادیاتور» را در کارنامه خود دارد، است. مدت زیادی است با او روی زندگی مولانا کار می کنیم و در سفری که به ترکیه داشت به قونیه نیز رفتیم.
ترکیه در حالی از مشارکت در ساخت فیلم زندگی مولوی شاعر ایرانی خبر می دهد که پیش از این رسانه‌های خارجی از ساخت این فیلم خبر داده بودند ولی اشاره ای به مشارکت ترکیه نشده بود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. بسیار شوربختیم که بیگانگانی چون ترکیه که شاید کمتر از ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال پیشینه داشته باشند مفاخر ما را به نام خودشان ثبت مینمایند.ورزش چوگان هم اینگونه از ما گرفتن و به نام خود ثبت کرده اند و ما همچنان در خواب ناز بسر میبریم و…باقی اش بماند!

  2. با درود، بایدگفت که مولانا با این بقول آقای فرشاد بیگانگان، چندان هم بیگانه نیست…
    مولانا جلال الدین رومی در رگ و پی و زندگی روزمره مردم ترکیه حضوری ملموس دارد.
    همه جا از مدارس تا مساجد و گپ های گوشه قهوه خانه ها تا زمزمه های صوفیان و دراویش در تکایا، همه جا حضور اندیشه او در زندگی مردم ترکیه را می توان حس کرد.
    هیچ خانه ای را در ترکیه نمی توان یافت که در کنار قرآن نسخه ای از اشعار و مثنوی مولانا به ترکی در آن یافت نشود.
    مولانا همدم سور و سوگ مردم ترکیه است و کلام و شخنش در عروسی و غزا خوانده می شود، گویی پیامبر مردم آن دیار است.
    قونیه شهری است که هرکس در ترکیه برای وصال حضور مولانا دستکم یکبار به آن سفر کرده است.
    آری مولانا زاده بلخ در افغانستان و زبان مکتب عرفان او به پارسی است، اما نفوذ اندیشه ی او بیش از هرجای دیگر در ترکیه احساس می شود. هیچ کجای خاورمیانه شمار پیروان مذهب تصوف به گستردگی و نفوذ آن در بدنه جامعه ی ترکیه نیست. در سینما و رسانه های تصویری ترکیه بارها فیلم های کوتاه و بلندی پیرامون زندگی مولانا و مکتب صوفیه و داستان مثنوی ساخته شده و حتا در مدارس ترکیه برای دانش آموزان نمایش داده شده است، طبیعی است اگر امروز همین بقول آقای فرشاد بیگانگان و به گمان من آشنایان بخواهند در ساخت فیلمی مشارکت کنند که پیرامون زندگی فردی است که عرفان و تصوف او با تار و پود زندگی آنها در آمیخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29