لوگو امرداد
نمایشگاه مجموعه چاپ‌های دستی بابک گرمچی

بازخوانی شاهنامه به گونه‌ای نوین

 به مناسبت بزرگداشت ادیب نامدار پارسی، حکیم فردوسی، مجموعه چاپ‌های دستی بابک گرمچی در گالری دیپلماتیک اکو در برابر دید همگان است.

این نمایشگاه که عنوان آن «شاهنامه به روایت بابک گرمچی» نام دارد، شامل 63 اثر از این هنرمند است که 56 تابلوی آن با تکنیک چاپ دستی و سیلک است و هفت اثر دیگر از مینا و مس است.

گرمچی برای آفرینش این آثار به مطالعه همه‌یی نسخ نقاشی و چاپ‌های سنگی که در ادوار گوناگون با موضوع شاهنامه کار شده بود، پرداخت و با تمرکز بر نمونه نسخه‌های خطی چاپ سنگی میرزا علی اکبر که از نگاه او به لحاظ شخصیت‌ها و فضاسازی مجالس موفق بود، نسبت به بازسازی و بازخوانی این آثار اقدام کرد.
بابک گرمچی زاده‌ی 1338 در شهر اردبیل و دانش‌آموخته‌ی رشته نقاشی و گرافیک در دانشکده هنرهای تزیینی تهران است. گرمچی خالق هنر نوپدید مس و میناست. او با کاویدن در کتاب‌های ادبی و هنری و آثار قدما در آثار چاپی و دکوراتیو خود از نمادهای فرهنگ و هنر ایرانی به بهترین شکل ممکن بهره می‌گیرد. آثار او سال‌هاست که زینت‌بخش‌ موزه‌ها، مراکز و سازمان‌های بزرگ فرهنگی هنری و گردشگری شده است.
گرمچی به مدت چهار دوره برگزیده صنعت چاپ بوده و در کارنامه فعالیت‌های خود افزون بر برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی داخلی و خارجی، ۲۷ سال مدرس و خالق آثار هنری به وسیله چاپ‌های هنری بوده است.
این هنرمند برجسته شانزده سال گذشته را به کار با مس و مینا پرداخته. تجربه‌های موفق او در این زمینه باعث شد تا دست به طراحی و اجرای شاهنامه فردوسی به ابعاد ۱۴۳ متر مربع در برج میلاد بزند که یکی از آثار ارزنده کشور به شمار می‌آید.نمایشگاه شاهنامه به روایت بابک گرمچی از 25 اردیبهشت ماه برابر با روز بزرگداشت فردوسی گشایش و به مدت 10 روز از ساعت 10 الی 18 در گالری دیپلماتیک اکو برپاست.

 

1

2

 بابک گرمچی

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

قربانعلی پورمرجان مدیرکلفرهنگی آسیا و اقیانوسیه،سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

16

17

18

19

 دکتر مظاهری فرنشین سازمان فرهنگی اکو

20

 نعمت اله امام زاده  سفیر تاجیکستان

21

  از سمت چپ  اقای موسایف ،رایزن فرهنگی جمهوری آذربایجان در ایران

22

23

24

25

26

27

فرتور از مژده شهریار است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29