لوگو امرداد
برای نخستین بار در موزه ملی ایران

نمایش کلاه‌خود دوهزارساله یافت شده در شمال خلیج فارس

 kolahروابط عمومی موزه ملی ایران از نمایش کلاه خودی دوهزار ساله که در شمال خلیج فارس یافت شده، در موزه‌ی ملی ایران خبر داد.
برای نخستین بار در نمایشگاه «آثار کمتر دیده شده موزه ملی ایران» و به مناسبت گرامیداشت هفته‌ی میراث فرهنگی به نمایش درآمده است. برپایه‌ی اعلام روابط عمومی موزه ملی و به نقل از شهرام حیدرآبادیان، مسوول بخش تاریخی موزه مالی: در ایران باستان استفاده از جنگ افزار و زره به ویژه از دوران اشکانیان (۲۴۸پیش از میلاد – ۲۲۴ میلادی) بسیار مرسوم بود و ساخت و کاربرد وسیعی در قلمرو امپراتوری‌های ایران باستان داشتتند. به علت محدود بودن این گونه یافته‌های باستان شناسی، تنها نمونه‌های اندکی از آن‌ها در اختیار موزه‌های معتبر جهان است.
حیدرآبادیان در باره‌ی اثر مورد نظر گفت: در بهمن ماه ۱۳۸۱ در بررسی‌های باستان شناسی گروهی از غواصان به سرپرستی دکتر توفیقیان از پژوهشکده باستان شناسی در آبهای منطقه بندر ریگ از توابع شهرستان گناوه مجموعه‌ای از سفال و جنگ افزارهای متعلق به دوره اشکانی کشف شد که بخشی از این مجموعه مهم هم اکنون در اختیار موزه ملی ایران قرار دارد. در میان این آثار ارزشمند که قطعاتی از زره و آرنج یا زانوبند جنگاوران اشکانی نیز شامل آن می‌شود، یک نمونه کلاهخود فولادی بسیار چشمگیر است.
مسوول بخش  تاریخی موزه ملی ایران در توصیف کلاهخود دوهزار ساله چنین گفت: این اثر از جنبه هنر و فن فلزکاری اشکانیان آگاهی‌های خوبی در اختیار قرار می‌دهد. این کلاهخود به‌گونه‌ای ماهرانه با کمک فن ریخته‌گری و چکش‌کاری فرم گرفته و سپس با استفاده از تکنیک چکش کاری قطعات تزئینی از قبل طراحی شده نقره را بصورت نواری شکل بر لبه، و به شکل ستاره بر سطح آن نصب کرده اند. ۹ عدد از این ستاره‌های نقره امروزه باقی مانده که البته به گمانی تعداد آن‌ها در گذشته بیشتر بوده است. قطر این کلاهخود ۱/۲۱ و ارتفاع آن ۸/۱۶ سانتیمتر است.
علاقمندان به میراث فرهنگی و تاریخ ایران زمین می‌توانند تا ۲۷/خرداد ماه سال جاری در بازدید از نمایشگاه «آثار کمتر دیده شده موزه ملی ایران» از این اثر ارزشمند و ده‌ها اثر باستانی دیگر بازدید کنند. این نمایشگاه در گالری موزه دوران اسلامی برقرار بوده و همه روزه از ساعت ۹ تا ۷ به صورت رایگان پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.                                                                                                                        

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30