لوگو امرداد

اینجا 173 سال پیش کاخ امیرآباد بود !

 این‌جا کاخ امیرآباد است. کاخی از روزگار قاجار که شاهان و شاهزادگان قاجاری روزگاری در آن برو و بیایی داشتند. کاخی از 173 سال پیش.
این کاخ دو اشکوبه(:طبقه) در ۱۵ کیلومتری جنوب زواره، در دل کویر مرکزی ایران به دست سهام السلطنه قاجار از محافظان راه‌های این منطقه در زمان سلطنت ناصرالدین شاه، با تزیینات بسیار زیبا و گچ‌بری‌های بی‌مانند ساخته شده است.
کاخی که سال 1385 خورشیدی به شماره‌ی ۱۷۰۴۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است این روزها حال و روز خوشی ندارد و با وجود وعده‌های بسیار برای بازآرایی و بهسازی هنوز نشانه‌های بیماری از سر و روی آن نمایان است.
سرپرست اداره‌ی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی، و گردش‌گری اردستان گفت: بهسازی و بازسازی سازه‌ی كاخ امیرآباد زواره از دوره‌ی قاجار در شهرستان اردستان پایان یافته و برای بهسازی بام، جداره‌ها، پی‌بندی، و ایزولاسیون سقف مدت یك سال و دو ماه بیش از یک میلیارد ریال هزینه شده است.
وی افزود: با به پایان رساندن بهسازی كاخ امیر آباد قرار است این سازه‌ی تاریخی به مجموعه‌ای به عنوان دروازه‌ی ورودی كویر دگرگون شود. (30 اردیبهشت 1392خبرگزاری ایمنا، کد خبر 10202)

از ویژگی‌های این کوشک خشتی، که بازمانده از روزگار قاجار است، ساختمان حوض‌خانه‌ای با حیاط مرکزی در سه هزار مترمربع در دو اشکوب ساخته شده و انبار، آسیاب، بادگیرها، حوض‌خانه، قسمت‌های زمستانی، خلوت از بخش‌های این سازه‌ی تاریخی است.
روستای امیرآباد در فاصله ۱۵کیلومتری شهر زواره و در کناره‌ی کویر یکی از جاذبه های گردش‌گری منطقه است.
کاخ امیر آباد یا کوشک امیرآباد در روزگار قاجار به دست مصطفی قلی خان عامری در سال ۱2۶۰مهی(:قمری) ساخته شده است. مصطفی قلی خان عامری نام‌ور به سهام‌السلطنه در زمان ناصرالدین شاه قاجار راه‌دار کاشان تا کرمان بوده و این سازه محل استقرار و اسکان وی در زمستان بوده است.
این سازه دو تالار بزرگ برای دیدارها و اتاق‌های بسیار برای کارهای اداری و میهمانان دارد و همچنین اتاق‌هایی برای نگه‌بانان و بازداشت‌گاه و آشپزخانه و چاپارخانه و انبار آذوقه نیز دارد.
این سازه‌ی زیبا در کناره‌ی کویر چند بار به گونه‌ی ناقص بهسازی و بازسازی شده است. نگاره‌ای که در این گزارش آمده کم‌تر از یک ماه است که گرفته شده است. آثار ویرانی در این یادمان 173 ساله که زیر پوشش میراث فرهنگی است به خوبی دیده می‌شود.
اگر کاری بنیادین از سوی کارشناسان میراث فرهنگی انجام شود این سازه را می‌توان از ویرانی نجات داد و با توجه به این‌که تا شهر زواره حدود ۱۵ کیلومتر راه دسترسی به کاخ است می‌توان با بازآرایی و بهسازی آن گردش‌گران را جذب کرد و از گیرایی‌های کویر نیز بهره برد.

2

3

4

1

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

فرتور از پوریا خلیلی است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. با سلام و درود و خسته نباشید
    سپاسگزارم از اینکه عکسهای خیلی زیبا و مطالب پر محتوایی از عمارت امیرآباد گذاشتید.
    پدر من یکی از اهالی امیر آباد بود
    دستتان درد نکند خدا قوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-27