لوگو امرداد

نمایش آثار کهن فلزگری شش هزار ساله در موزه ملی ایران

%D9%81%D9%84%D8%B2%DA%AF%D8%B1%DB%8Cقالب‌های کهن فلزگری یافت شده در تپه باستانی قبرستان دشت قزوین در نمایشگاه «آثار کمتردیده ‌شده موزه ملی ایران» به نمایش درآمده است.
محمدحسین عزیزی خرانقی، مسوول بخش پیش‌ازتاریخ موزه ملی ایران، گفت: بیش از شش هزار سال پیش فناوری ذوب و ساخت اشیا فلزی به روش ریخته‌گری و در شکل قالبی در فلات مرکزی ایران رایج شد.
وی افزود: دست‌یابی، استخراج و عمل‌آوری فلزات گوناگون در تاریخ بشر اهمیت بسیار زیادی داشته است. مردمان پیش‌ازتاریخ در دوره روستانشینی جدید (دوره مس‌سنگی) با دست‌یابی به فن‏آوری ذوب و قالب‏گیری مس؛ توانستند تحولات چشم‏گیری را در فلات ایران رقم بزنند.
عزیزی با توضیح اینکه آشنایی با این فناوری یکی از بسترهای مهمی بود که موجب شد جوامع ساده روستانشین به‌سرعت دگرگون شود گفت: این اتفاق شرایط را برای آغاز دوران شهرنشینی و شکل‌گیری حکومت‌های نخستین فراهم کرد.
وی همچنین یادآور شد: آثار و شواهد این فرآیند فنی در بخش‌های وسیعی از فلات ایران، از جمله جنوب شرق (تل ابلیس و تپه یحیی) و شمال مرکزی (تپه قبرستان، حصار، سیلک، چشمه علی، اریسمان، سگزآباد و ازبکی) یافت شده است.
عزیزی در این باره افزود: تپه‌ی قبرستان دشت قزوین یکی از محوطه‌های باستانی ایران است که بقایای به دست آمده از آن نشان‌دهنده‌ی وجود فناوری فلزکاری در این محوطه در دوره مس‌سنگی (۴۲۰۰ تا ۳۱۰۰ پیش از میلاد) است. در لایه دوم دست‌کم دو کارگاه ذوب کاوش ‌شده است؛ اما با توجه به شمار چشمگیر قالب‌های ریخته‌گری که از دوره دوم به دست آمده، گمان اینکه بیش از دو کارگاه ذوب مس در این محوطه وجود داشته، بسیار است.
این اثر بی‌مانند اکنون در مجموعه نمایشگاه  آثار کمتر دیده شده موزه‌ی ملی ایران به نمایش درآمده است. این نمایشگاه تا ۲۷ خورداد برپا بوده و همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ به صورت رایگان پذیرای بازدیدکنندگان است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09