لوگو امرداد
بنیان‌گذار بنیاد «سرومان» در نشست سازمان زنان:

تابوی بیماری‌های زنان باید شکسته شود

سازمان زنان زرتشتی سخنرانی نخستین دوشنبه‌ی ماه را در راستای آگاهی‌رسانی در‌باره‌ی سرطان‌ها‌ی زنان برگزار کرد.
 چکیده‌ای از سخنان مرجان رحیمی، بنیان‌گذار بنیاد (سرومان) را پیرامون انواع سرطان‌های زنان و راه‌های پیشگیری از آن را در ادامه می‌خوانید:

زنان بسیاری در جهان هستند که با بدن خود آشنا نیستند و زنان بسیاری که اعضای بدن خود را مایه‌ی شرمساری می‌دانند تا جایی که از صحبت درباره‌ی بیماری‌هایی‌ که دارند حتی با پزشک خود خودداری می‌کنند و همین امر سبب می‌شود آن‌قدر دیر به پزشک مراجعه کنند که گاه کار از کار گذشته و درمانشان سخت‌ می‌شود. موسسه‌ی «حمایت از مبتلایان به سرطان‌های زنان سرومان» در نظر دارد تا با شعار «بیماری‌های زنانه خجالت ندارد» تابوی موجود را بشکند و بدین ترتیب سبب شود زنان در صورت داشتن بیماری زودتر متوجه آن شده و به دنبال آن درمان هم زودتر انجام شود. اما سرطان‌های زنان شامل چه سرطان‌هایی می‌شود؟ سرطان‌هایی که ویژه زنان است مانند سرطان رحم، دهانه رحم، پستان و تخمدان.

زنان باید عفونت‌ها و لکه‌بینی‌ها را جدی بگیرند چرا که اگر تکرار شوند یا مقاوم باشد می‌تواند از علایم سرطان دهانه رحم، رحم یا واژن باشد. کمردردها گاه به مهره‌های کمری مربوط نمی‌شوند بلکه ناشی از عفونت‌های لگنی یا توده‌های رحمی هستند.

سرطان دهانه رحم از ویروس پاپیلوم انسانی(HPV)  می‌آید و پاپ‌اسمیر آزمایش تشخیص آن است. 48 ساعت قبل از انجام پاپ‌اسمیر نباید مقاربت شود. همین‌طور از تامپون و کرم به شکل واژینال نباید استفاده کرد. سالی یک‌بار پس از شروع فعالیت جنسی باید این آزمایش انجام شود. بعد از 30 سالگی در صورتی که 3 تست متوالی سالانه، طبیعی بود، می‌توان این آزمایش را هر 2 یا 3 سال انجام داد. خونریزی‌های غیر‌طبیعی، ترشح غیر‌طبیعی، درد لگنی، کاهش شدید وزن و بی‌اشتهایی، ترشح بد‌بوی واژینال،  لکه‌بینی بین قاعدگی،  نزدیکی دردناک، خونریزی پس از قاعدگی از نشانه‌های سرطان‌ رحم است. تشخیص سرطان رحم با سونوگرافی واژینال امکان‌پذیر است. خونریزی و ترشح غیر‌طبیعی، احساس فشار یا ناراحتی در لگن، خونریزی بعد از یائسگی از نشانه‌های سرطان تخمدان است که با آزمایش خونCA125  قابل تشخیص است. 

سرطان پستان نخستین سرطانی است که زنان دردنیا و همین‌طور در ایران به آن دچار می‌شوند که با انجام خود‌آزمایی پستان می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد. زنان بالای 40 سال ماموگرافی را جدی بگیرند.

برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان، الکل نباید نوشید، چاقی و اضافه وزن را باید کنترل کرد. به  شیردهی توجه کرد. سیگار نباید کشید و گوشت فرآوری شده کمتر مصرف کرد.300  دقیقه ورزش در هفته، مصرف کمتر گوشت قرمز (مردها روزی30 گرم زن‌ها روزی 25 گرم) نیز از دیگر راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان است.

در سرطان رحم  تغییر ضخامت رحم مشکل‌ساز است. معمولا سونوگرافی، رادیوگرافی و ام‌آرآی برای تعیین وضعیت توده سرطانی مورد نیاز است که آیا به خارج از رحم هم سرایت کرده یا خیر و همچنین متاستاز استخوان هم با اسکن قابل شناسایی است. سرطان رحم  همیشه با توده همراه نیست.

این نشست در روز دوشنبه دوم امرداد ماه 1396 خورشیدی در تالار خسروی بر‌پا شد. سخنرانی و نشست‌های سازمان زنان زرتشتی دوشنبه‌های آغاز هر ماه پیرامون مسایل گوناگون برگزار خواهد شد. همه‌ی زرتشتیان می‌توانند به شکل رایگان در این نشست‌ها شرکت کنند.

 

1

2

مرجان رحیمی، بنیان‌گذار بنیاد سرومان
3

4

5

6

7

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-27