لوگو امرداد

کشف سفال‌های ساسانی و اشکانی در گیلان

sofal روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از کشف سفال‌های ساسانی و اشکانی در گورستان باستانی اسب‌ریسه گیلان خبر داد.
مجید کوهی سرپرست کاوش در گورستان باستانی اسب ریسه روز گذشته 11 شهریور 96 با اعلام این خبر در نشست گزارش به همکار که به‌همت پژوهشکده باستان‌شناسی در محل پژوهشگاه برگزار شد، گفت: «بیشتر سفال‌های کشف‌شده از دوره تاریخی به گمانی درپیوند با دوره‌های ساسانی و اشکانی هستند».
او با اشاره به کشف یک‌سری سفال خاکستری‌رنگ بسیار شاخص، هدف از این کاوش را شناسایی توالی دوره‌های تاریخی در محوطه اسب ریسه اعلام کرد و گفت: «یافته‌های سطحی نشان می‌دهد از دوران عصر آهن و تاریخی نیز در این محوطه آثاری وجود دارد و این در حالی است که تاکنون از دوره اسلامی آثاری به دست نیامده است».
این باستان‌شناس افزود: «این محوطه تاریخی به دلیل وجود  گوردخمه‌های افقی بر صخره‌ها تا حدودی با سایر محوطه‌های تاریخی و گورستانی در استان گیلان و شمال کشور متفاوت است.»
او گورستان باستانی اسب‌ریسه را بی‌مانند دانست و گفت: «در این گورستان، گورهای کلان‌سنگی منطقه طالش ایران با سبک معماری خاصی وجود دارد که به‌صورت چهار چینه‌ای با سنگ‌های بزرگ ساخته شده‌اند».
کوهی با ابراز شوربختی از تخریب‌های انجام شده به دست حفاران غیرمجاز گفت: «در جریان کاوش اخیر ساختار معماری در دامنه صخره‌ها که با استفاده از سنگ‌های رودخانه ملات گل ساخته شده‌اند، شناسایی شد».
او در ادامه با اشاره به بازکردن یک گور تاریخی در کاوش گفت: «شوربختانه در این گور به‌رغم وجود اسکلت کامل، هیچ آثاری وجود نداشت که بتوانیم با توجه به آن، دوره تاریخی گور را شناسایی کنیم».
این باستان‌شناس با اشاره به وجود گورهایی به صورت پلکانی در دامنه صخره گفت: «ایجاد ترانشه‌هایی در فضاهای اطراف این گورها نشان داد در این محل هم دیوارها و اتاق‌هایی وجود دارد که احتمالا با قبور مرتبط بوده‌اند».
کوهی تنها کاوش و پژوهش میدانی در گورستان باستانی اسب‌ریسه گیلان را مربوط به سال 1393 بیان کرد و افزود: «کاوش حاضر نیز با توجه به کمبود منابع مالی بسیار اجمالی بوده و داده‌های بسیار اندکی از محوطه به‌دست آمد و امیدواریم در آینده با کاوش‌های وسیع‌تر بتوانیم اطلاعات کامل‌تری به‌دست آوریم».
به گفته‌ی این باستان‌شناس در کاوش سال 93 بیش از 30 محوطه و گورستان تاریخی در این محوطه شناسایی شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09