لوگو امرداد
مسوول انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه:

خاستگاه مرد پارتی منفجر شد

ezeفرنشین(:رییس) انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه از تخریب و انفجار در محوطه‌ی معبد باستانی شمی در پسین 15 شهریورماه خبر داد.
فرامرز خوشاب گفت: پسین15 شهریور دو انفجار مهیب – دینامیت یا مانند آن- در منطقه روی داد به طوری که دود و خاک ناشی از این انفجار در همه‌ی منطقه دیده می‌شد.
مسوول انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه به «ایرنا» گفت: معبد باستانی شمی (خاستگاه مرد پارتی نگین موزه ایران باستان) در این شهرستان به دست شماری از قاچاقچیان منفجر و ویران شده است.
وی افزود: تخریب در این منطقه گسترده است اما تعیین ابعاد دقیق آن نیاز به بررسی بیشتر دارد.
از سوی دیگر فرنشین میراث فرهنگی این شهر این انفجار را رد کرده و می‌گوید که دراین منطقه که تاریخی هم نیست تنها حفاری غیرمجاز توسط حفاران صورت گرفته است.
مسوول انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه با بیان این که این منطقه در گذشته دارای نگهبان بود، گفت: مدیر کل فعلی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نگهبان این منطقه تاریخی را بعد از استخدام چند ماهه در آغاز امسال اخراج کرد.
وی افزود: با توجه به اهمیت جهانی معبد باستانی شمی، بارها با مدیر کل میراث تلفنی و حضوری برای برگرداندن نگهبان و افزایش تعداد نگهبانان گفت‌وگو شد اما به دلایل نامعلوم نگهبان محوطه فوق اخراج شد.
خوشاب گفت: در طی مدتی که این محوطه نگهبان داشت تنها یک یا دو مورد گزارش حفاری محدود گزارش شد که با حضور به موقع نگهبان قاچاقچیان نتوانستند کاری از پیش ببرند.
وی گفت: با توجه به انفجار یادشده— با بررسی و اطلاعات منتشره — با لجستیک قوی و احتمالا یک باند سازمان یافته و حرفه‌ای قاچاقچیان فرهنگی مواجه هستیم که در یک منطقه کاملا بن بست و قابل کنترل اقدام به چنین جنایت‌هایی می کند.
مسوول انجمن دوستداران ایذه افزود: در محل فاجعه نیروهای یگان حفاطت میراث فرهنگی ایذه یک راس الاغ، موتور برق، یک دستگاه هلتی بزرگ ادوات حفاری از قبیل بیل و کلنگ کشف و ضبط کرده اند.
او گفت: موضوع به صورت ویژه به نماینده مجلس، فرماندار شهرستان و استانداری خوزستان منعکس شده که آنان قول همکاری و بررسی موضوع را دادند.
وی در دنباله افزود: یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان نیازمند ابزار و ادوات دفاعی و حفاظتی و حراستی ،وسایل نقلیه متناسب با ماموریت های محوله و افزایش چهار برابری نیروهای فعلی را دارد.
وی گفت: در گذشته نیز این معبد همزمان با حضور باستان شناسان مورد سرقت قرار گفته بود، یک بار در حین حفاری‌های باستانشناسی هیات ایتالیایی، کوزه درون قبر حفاری شده، شبانه به سرقت رفت.
خوشاب بیان کرد: هم اکنون هشدار می‌دهیم محوطه های باستانی ایذه مانند محوطه باستانی اشکفت سلمان و کول فرح نیز در معرض سرقت، حفاری و تخریب قرار دارند و مدیران میراث فرهنگی و متولیان امر باید پاسخگوی هرگونه تخریب ناشی از سهل انگاری در حفاظت ازاین محوطه‌ها در محاکم قضایی و در پیشگاه ملت شریف باشند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. مردم شریف وآگاه ایران،مسئولین میراث فرهنگی،من یک شهروند ساده هستم نه تحصیلات دانشگاهی دارم نه پست و مقامی واز لطف بیکاری در جامعه روی به کتاب خواندن آوردم((این هیچ))
    از وقتی یادم می آید در دوران تحصیل در دبستان ،راهنمایی و دبیرستان در کلاسهای درس تاریخ یا جغرافی یا ادبیت فارسی یا… یادم می آید بارها و بارها طی این سالیان به ما میگفتند بچه ها این سرزمین و مردمانش و زبان و هویت و تاریخ پر افتخار آن آسان به دست ما نرسیده
    پدران و در کل نیاکانمان طی صدها بلکه هزاران سال این مجموعه که ایران زمینست را از گزند دشمنان بدخواه و اهریمن صفت با دلاوریها و جانبازیها که یک نمونه عصر جدید آن جنگ تحمیلی صدام بعثی بود بر کشور عزیزمان،که مردم ایران با ایثار و فداکاری برایمان نگه داشتند و به ما سپردند. و حالا این وظیفه شماست که آنچه را که بدست آوردیم که از خون جوانان وطنش لاله دمیده به دست نسل بعد برسانیم
    این مقدمه را گفتم که این حرف را بزنم که ما را چه شده که اینقدر نسبت به تاریخ و آثار باستانی آن بیخیال شده ایم که به جرات میتوانم متاسفانه بگویم که آثار باستانی ما که از هزاران سال پیش است رو به نابودی قرار گرفته
    نمیدانم آیندگان درباره ما چه قضاوتی خواهند کرد؟
    وآیا ما را خواهند بخشید؟ از مسئولین گرامی که عهدار این مسئولیت سنگین هستند و اگر نمیتوانند درست ایفای نقش کنند خواهشا به دست افرادی که از پس این امور بر می آیند بدهند
    دریغ است که ایران ویران شود
    کنام شیران و پلنگان شوند.
    شما ر ا به خدا کاری کنید
    نگذارید آثار باستانی ایران بیش از این نابود شود
    من اقتصاد دان نیستم ولی در کل چیزهایی مانند دیگران میدانم.
    بیشتر درآمد کشور ما از سالهای دور فروش نفت بوده و هست.
    متخصصین امر میگویند طی سالهای دیگر نفت تمام میشود وباز به گفته مطلعین در سالهای آینده دنیا به سمت درآمد آوری از صنعت توریست و گردشگری میباشد وایران جزء چند کشور اول این لیست هست
    اما متاسفانه با این رویدادهای بدی که روزانه بر سر این گنج اجدادی می آورند مثل((حفاریهای غیر مجاز دزدان آثار ملی و بدتر از آن سوء مدیریت و …))با شتاب زیادی رو به نیستی میرود و در این هنگامه بلا بسیاری بیخبر از آنچه به سر خودشان و ثروت نسلهای آینده می آید، روز را به شب میرسانند
    عزیزان بیشتر از این شما را خسته نمیکنم
    درپایان خواستم بگم که آن چیزی را که طی 12 سال تحصیل تا مقطع دیپلم که دایم معلمان خوب ما به ما یادآوری میکردند بچه ها این گنج یادگار اجداد ماست، ما هم همانگونه که از گذشتگان دریافتیم ،وارث خوبی باشیم و به همان شکل به نسلهای بعدی بسپاریم
    دیگران کاشتند ما خوردیم
    به ناچار ما هم به نسل بعد خود بدهکاریم و حق آنهاست از این سفره بخورند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09