لوگو امرداد
«امرداد» برگزار می‌کند:

مسابقه‌ی برترین خوان مهرگانی

sofrehمهرگان، از آیین‌های بزرگ ایرانیان است که زرتشتیان آن را در روز دهم مهرماه برگزار می‌کنند. «امرداد» بر آن است تا به برترین و زیباترین خوان‌ مهرگانی شما همراهان گرامی پیشکش دهد.
دوست‌داران برای شرکت در این مسابقه می‌بایست تصویر از خوان مهرگانی خود را به همراه نام‌‌ و نام‌خانوادگی و شماره‌ی تلفن تا پایان سه‌شنبه 11 مهرماه 1396 خورشیدی به نشانیِ [email protected] بفرستند. به برترین‌های این بخش ده اشتراک ایمیلی رایگان به قید قرعه پیشکش خواهد شد.

یکی از آیین‌های مهرگانی، برپا داشتن خوان مهرگانی در این روز است. خوان مهرگان بر روی پارچه‌ای ارغوانی رنگ گسترده می‌شود و روز آن هفت بنشن(:حبوبات)، ترازو به نشانه‌ی اعتدال پاییزی، گوشت بریان‌شده‌ی گوسفند یا مرغ شکم‌پر، میوه‌های پاییزی و سرخ رنگ مانند انار، سیب، ترنج، انگور، عناب، سنجد و …، عصاره‌ی گیاه هوم، جام آتش، شکر، شیرینی و بوهای خوش همچون کندر و اسپند و گلاب جای می‌گیرد. آش، حلوا، سیروگ(سیرو)، کماچ، چنگمال(چُمال) و خوراک ویژه‌ای به نام “دون: آشی که از گندم، جو، عدس، ماش، لوبیاسفید، لوبیا چشم‌بلبلی، نخود، برنج و چغندر پخته می‌شود” نیز از دیگر خوراکی‌های این خوان است. 

جشن مهرگان همچون دیگر آیین‌های زرتشتیان از پیشینه‌های(:فلسفه) دینی، استوره‌ای و طبیعی برخوردار است. در باور مردمی سرچشمه‌ی پیدایش مهرگان به پیروزی فریدون بر ضحاک برمی‌گردد و از دید طبیعی زمان برپایی این آیین، اعتدالی پاییزی را نوید می‌دهد. امروزه این آیین در روز مهر ایزد از ماه مهر(در گاهشمار زرتشتی) برابر با دهم مهرماه در گاهشمار رسمی کشور برگزار می‌شود.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10