لوگو امرداد
در جشن مهرگان تهران عنوان شد:

مهرگان باید جشن ملی شود

مسوول دبیرخانه‌ی دایمی نوروز در سازمان میراث فرهنگی با بیان این‌که باید مهرگان تبدیل به جشن ملی شود، گفت: پاس‌داشت آیین و فرهنگ نیاکان‌مان ضامن این است که در آینده به بسیاری از گرفتاری‌های و مشکلات دچار نشویم.

شبان میرشکرایی در جشن مهرگان زرتشتیان تهران با گفتن این‌که مهرگان اکنون ثبت ملی شده است افزود: در حال تلاش هستیم که آن را ثبت جهانی کنیم، نه تنها به نام ایران که به نام کشورهای حوزه‌ی ایران فرهنگی.

وی مهرگان را جشنی ملی خواند که محدود به مرزهای جغرافیایی امروز ایران نیست و همه‌ی پهنای ایران فرهنگی را دربر می‌گیرد.

شبان میرشکرایی با بیان این‌که گستره‌ی جغرافیایی مهرگان به اندازه‌ی نوروز است، پیرامون سفره‌ای که برای آیین‌های ایرانی همچون مهرگان کشیده می‌شود گفت: گستردن سفره‌های آیینی نشانه‌ی سپاس‌داری از نعمت‌هایی است که از زمین برمی‌آید.

این هموند شورای سیاست‌گذاری آیین نوروز گفت: سال گذشته در سازمان میراث فرهنگی دبیرخانه‌ی نوروز را بنیاد نهادیم که کار آن باززنده‌سازی آیین‌ها نوروز است. وی سپس با تشبیه ایران به سیمرغ گفت: در دهه‌ی گذشته نوروز را ثبت جهانی کردیم و سال گذشته شمار کشورهایی که نوروز به نام آن‌ها ثبت جهانی شده است از ۷ به ۱۲ کشور رسید. این نشان می‌دهد که فرهنگ ایرانی مرزی ندارد و ما نیز باید پرهای این سیمرغ را گرد هم بیاوریم. ما باید جشن‌های ملی خود را گرامی بداریم و اگر چنین نکنیم دیگر سیمرغی برجای نمی‌ماند.

میرشکرایی درباره‌ی همزمانی روزهای سوگواری با جشن مهرگان گفت: سوگ و جشن موضوعاتی هستند که در فرهنگ ما ایرانیان بوده است و مردم ما سالیان سال است که برگزاری آن‌ها در کنار هم را فراگرفته‌اند. مردم ما بارها نوروز و محرم را همزمان با هم برگزار کرده‌اند.

وی در پایان سخنان خود با یادآوری رفتار کورش بزرگ در زمان گشایش شهر بابل گفت: نیاکان ما بارها نشان داده‌اند که اعتقادات و باورها یک چیز شخصی است، مانند کورش در زمان ورود به بابل که به دین و باورهای شخصی مردمان آن‌جا ارج نهاد و اندیشه‌ای را به آن‌ها تحمیل نکرد.

اسفندیار اختیاری، نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس دیگر سخنران این برنامه بود. وی نخستین پرچم ایرانیان را درفش کاویانی خواند که در قیام کاوه و فریدون بر ضد ضحاک برافراشته شد و امروزه ما به همین مناسبت مهرگان را جشن می‌گیریم. او افزود: پرچم ما برای مبارزه با بدی شکل گرفت و این نشان‌دهنده‌ی هویت ملی ما است.

وی درباره‌ی دیگر جنبه‌ی فرهنگی جشن مهرگان گفت: فریدون ضحاک را نکشت و در دماوند به بند کشید. این نشان می‌دهد که در فرهنگ ایرانی جان انسان گرامی است و نباید آن را از میان برد؛ مساله‌ای که اکنون در سازمان ملل پیرامون آن سخن می‌گویند و ما ایرانیان چندین هزار سال پیش به آن رسیده‌ایم.

نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس همچنین در تایید سخنان میرشکرایی گفت که جشن‌ها و فرهنگ ایران متعلق به مرزهای مشخصی نیست و خاطرنشان کرد: فرهنگ ایران از مرزهای ایران همواره فراتر بوده است. وی به میرشکرایی در راستای ثبت جهانی شدن جشن مهرگان قول همکاری داد.

اختیاری افزود: گرچه جشن‌های ما ایرانیان نیازی به ثبت جهانی ندارند چون آن‌ها چند هزار سال پیشینه‌ی برگزاری دارند.

وی با گفتن این‌که افتخار ما زرتشتیان و ایرانیان این است که فرهنگ خود را در درازای تاریخ به گونه‌ی ناب و خالص نگاه داشته‌ایم، پیرامون واژه‌ی فرهنگ گفت: فرهنگ چیزی است که با آن بزرگ می‌شویم، رفتار می‌کنیم و تعامل می‌کنیم. اگر جشن و انسان‌دوستی را سرلوحه‌ی خود در زندگی بگذاریم یعنی این فرهنگ ما است.

رستم خسرویانی، فرنشین انجمن زرتشتیان تهران نیز با برشمردن فلسفه‌ی جشن مهرگان، گفت که انجمن با چالش‌های بسیار توانست این برنامه را برگزار کند.

گفتنی است آیین مهرگان در دهمین روز از مهرماه ۱۳۹۶ خورشیدی در همایشگاه مارکار تهران‌پارس به کوشش انجمن زرتشتیان تهران برگزار شد.  

1

هموندان سازمان زنان زرتشتی در پوشش سنتی زرتشتی به باشندگان با گلاب و نقل خوش‌آمد گفتند

2

3

4

5

6

7

مهران هرمزدیاران، مجری برنامه

8

9

اوستاخوانی موبد کورش بلندی و موبد پریا ماوندی

10

11

رستم خسرویانی، فرنشین انجمن زرتشتیان تهران

34

موبد مهربان فیروزگری

13

 شبان میرشکرایی، مسوول دبیرخانه نوروز در سازمان میراث فرهنگی

14

مسابقه گویش زبان دری

16

15

هرمز وفاداری از اهمیت توجه به گویش دری و نگاه‌داشت آن در خانواده‌های زرتشتی سخن گفت

17

19

شرکت‌کنندگان در مسابقه‌ی گویش دری

18

20

21

اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس

22

پریسا سیمین‌مهر، نقال شاهنامه

23

اجرای دونفره پریسا سیمین مهر و پریا ماوندی در داستان پیروزی شاه فریدون بر اژیدهاکه (ضحاک) با قیام کاوه آهنگر

24

پریا ماوندی، نقال شاهنامه

25

33

26

27

28

 موبد سهراب هنگامی پیام انجمن موبدان را خواند

29

داستان‌گویی پریسا به‌آبادی

30

31

فرتور از همایون مهرزاد است.

1393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. آفرين و درود به بانو موبديار پريا ماوندي كه اجراي شاهنامه خواني و نقالي ايشان با آواي منحصر بفردشان، زبانزد ايرانيان و خاص و عام است و باعث افتخار هازمان زرتشتي!
    حضور و اجراهاي گوناگون ايشان در آيين ها، بزرگداشت ها و مراسم ملي ميهني و كشوري، و با باشندگي اساتيد و شاهنامه پژوهان و صاحبان اثر و هنرمندان، سندي است بر تاييد گفته ها …
    بانو ماوندي، همواره سپاسگزار همت شما در آموزش نقالي و شاهنامه خواني به فرزندان ايران زمين، هستيم و خواهيم بود.

  2. سپاس از اجراي شاهنامه خواني دونفره ي خانم ماوندي و خانم سيمين مهر. بسيار زيبا و عالي اجرا شد.

  3. چراانجمن به جای واژگان پارسی برای خوش آمدگویی ازواژگان دیگرکاربرده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30