لوگو امرداد

گزارشی از جشن مهرگان در دوبی

جشن مهرگان همزمان با ایران از سوی زنان ایرانی ساکن در دوبی برگزار شد که گزارش آن را به قلم شیدا ناصری خبرنگار سابق تهران تایمز و مریم نجفی می‌خوانید.
مهرگان این جشن دیرین و زیبای ایرانی، هر ساله در كشور امارات از سوی گروه زن روز دبى در بین خانم‌هاى ایرانى مقیم امارات بر پا می‌شود تا بهانه‌ای باشد برای بزرگ‌داشت رسم‌ها و سنت‌های آبا و اجدادی و نیز دست‌مایه آشنایى بیشتر با یكدیگر.

امسال هم همانند سال‌هاى قبل جشن مهرگان باشكوه‌تر از هرسال با حضور حدود صد تن از بانوان ایرانى مقیم امارات برگزار شد .

نخست جلوی در ورودی از مهمانان با پاشیدن چند قطره گلاب در كف دست و ظرف شیرینی و آینه که صورت خود را تماشا كنند استقبال شد. گلاب را در کف دست ریخته و به صورت می‌کشند و در آینه نگاه کرده و سپس نقلی برداشته و وارد می‌شوند.

یکی از بخش‌های اصلی جشن مهرگان، گستردن سفره‌ای است که خوان مهرگانی نامیده می‌شود.

بر اساس مطالعه و تحقیقات از مقالات مختلف و دوستان زرتشتى، ما نهایت تلاش در جهت صحیح برقرارى این جشن را نمودیم و در خوان مهرگان دبى سفره نارنجى، هفت شاخه سرو، گل اركیده، حبوبات مختلف (عدس، نخود، لوبیا، لپه و ماش) و همچنین غلات (گندم، جو، برنج و ذرت)، میوه‌هاى پاییزى (انگور، انار، خرمالو، سیب، خربزه)، كدو تنبل، آجیل (پسته، بادام، تخمه كدو، تخمه آفتاب گردان، نخود، كشمش، خرما، انجیر)، آینه، شمعدان، آویشن در كاسه‌اى از آب، نان مخصوص، شیرینى نخودچى و شیرینى برنجى و نقل و آش شله قلمكار و خوراكی‌هاى دیگر قرار داده شد.

ما هرسال جشن‌هاى مهم ایران از جمله نوروز، یلدا، سده، جشن تیرگان و جشن مهرگان را برگزار می‌كنیم. باشد كه دست‌هایمان را به‌هم بدهیم و چترى از آرامش و محبت برسر همنوعانمان برافرازیم.

ناگفته نماند، اولین بار بانو نسیم یزدانى به‌طور رسمى مراسم مهرگان و دیگر جشن‌هاى باستانى را در دبى برگزار كردند و اولین تیاتر شاهنامه را نیز رسما در شهر دبى برگزار كردند.

 

1

2

فرتور رسیده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. آفرین به همت خانم یزدانی و دیگر بانوان ایرانی مقیم دبی . باشد که در بین تمام ایرانیان ، جشن های مهرگان و سده و همچنين آداب و رسوم و روش باستانی مان ، گسترش يابد.

  2. سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران جشن مهرگان در دبی
    بسیار خوشحالم که در امارات نیز خانمهای ایرانی آیین باشکوه مهرگان را اجرا کردن و موجبات فخر بر وطن را باعث شدند، خسته نباشید و دست مریزادو آفرینها

    سپاسگزارم از همسرم خانم آرزو پناهی که تلاش بسیار کردن در اجرای جشن باشکوه مهرگان

    خدا قوت عزیزان

  3. با سلام ضمن تشكر از نشر گزارش ما در روزنامه امرداد، اين هم گزارش روزنامه تهران تايمز از فعاليت هاى ما و عكس ما در كنار خوان مهرگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-25