لوگو امرداد

نوبل ادبیات برای دومین بار به ژاپن رسید

ishigoroجایزه‌ی نوبل ادبیات ۲۰۱۷ به نویسنده‌ی ژاپنی رمان «بازمانده روز» رسید.

تارنمای جایزه نوبل در تازه‌ترین خبر خود از «کازوئو ایشی‌گورو» نویسنده انگلیسی ژاپنی‌تبار به عنوان برنده‌ی جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۷ یاد کرد.

در تارنمای جایزه نوبل این‌گونه آمده است: «نوبل ادبیات به «ایشی‌گورو» می‌رسد که در رمان‌های پراحساسش از شکاف زیرین حس خیالی ما در پیوند  با جهان پرده برداشته است.»

کازوئو ایشی‌گورو در هشتم نوامبر ۱۹۵۴ میلادی در ناگازاکی زاده شد. وی در شش سالگی به همراه خانواده به بریتانیا کوچید. به گفته‌ی خودش او کاملا انگلیسی نیست زیرا پدر و مادر ژاپنی زبانش به شوند احساس مسوولیت، پیوند او را با ارزش‌های ژاپنی نگاه داشتند.

کتاب «بازمانده روز» این نویسنده در سال ۱۹۸۹ میلادی جایزه «من بوکر» را دریافت کرده، از سوی نجف دریابندری در ایران به فارسی برگردان شده است.

پیش‌تر و در سال 1968  «یاسوناری کاواباتا» نویسنده‌ی ژاپنی نوبل ادبیات را دریافت کرده بود.

پیشینه‌ی نوبل ادبیات

جایزه نوبل ادبیات یکی از پنج جایزه‌ی نوبل است که از سال 1901 میلادی، هرسال به نویسنده‌ای داده می‌شود که به سفارش آلفرد نوبل برجسته‌ترین اثر با گرایش آرمان‌خواهانه را نوشته باشد. برنده‌ی این جایزه از سوی آکادمی سوئد تعیین می‌‌شود و در روزهای نخست ماه اکتبر هر سال اعلام می‌شود.

«سولی پرودوم»، نویسنده‌ فرانسوی در سال 1901 میلادی نخستین جایزه نوبل ادبیات را به ‌دست آورد. اگرچه هموندان آکادمی نوبل هر سال یک نویسنده را به عنوان برگزیده خود اعلام می‌کنند ولی در سال‌های 1914 و 1918،‌ 1935، 1940،‌ 1941، 1942 و 1943 هیچ نویسنده‌ای به عنوان برنده‌ی‌ نوبل معرفی نشد که شوند آن درگیری جنگ‌های جهانی و گاه هم‌رای نشدن تصمیم‌گیرندگان آکادمی نوبل بوده است.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30