لوگو امرداد
کتاب تازه‌ای به نام جان‌سپاران میهن رونمایی شد

همگی به یاد سروهای ایستاده، ایستادند

یاد جانسپاران، جانبازان و آزادگان زرتشتی در آیین رونمایی از کتاب «یاد سرو ایستاده» گرامی داشته شد.

بیستم مهرماه تالار خسروی میزبان خانواده‌ها و بستگان جانباختگان و آزادگان راه میهن بود که برای آیین رونمایی از کتاب «یاد سرو ایستاده» گردهم آمدند.

این کتاب که به همت و با هزینه ی پروین بامسیان (سروشیان) و با یاری نخسیتن دخت فرهادی و بوذرجمهر پرخیده به چاپ رسیده است، زندگی و سرگذشت زرتشتیانی را بازگو می کند که از دوران مشروطیت تا کنون در راه میهن جان سپردند، جانباز یا اسیر شدند.

بوذرجمهر پرخیده که بازخوانی و ویرایش این کتاب را به سرانجام رسانده است در سخنان خود از شیوه گردآوری و نوشته شدن این کتاب گفت: سرگذشت شهدا با اینکه حدود سی سال از شهید شدنشان گذشته بود یاد و خاطر آنها را دوباره زنده کرد و ما هم با خانواده‌های آنها گفت و گو کردیم و گریستیم. این کتاب بخشی از تاریخ شفاهی زرتشتیان است که در آینده می تواند به همت همه انجمن‌ها و زرتشتیان کامل‌تر شود و به چاپ دوم و سوم برسد.

وی درباره سختی های گردآوری این کتاب به همت بلند پروین بامسیان و پیگیری هایش برای به سرانجام رسیدن این کار اشاره کرد و افزود: ما درباره تاریخ خودمان خیلی کوتاهی کردیم. اگر 20 یا 25 سال پیش این سرگذشت ها را گردآوری کرده بودیم خیلی از کسانی که از دست دادیم، می توانست خاطراتشان دراین کتاب باشد، ولی باز هم جای شکرش باقی است که همین هم جمع آوری شد.

وی در بخشی از سخنانش به همکاری خانواده های جانباختگان و جانبازان اشاره کرد و از بی مهری انجمن¬ها به این افراد گفت: در این کتاب می خوانید که سه نفر از شهدای زرتشتی پیکرشان در جنگ پیدا نشد، جانسپاران مهرداد فرارونی، کیخسرو کیخسروی و جمشید گشتاسبی اما تنها جمشید گشتاسبی به همت برادرش که درانجمن بود در آرامگاه قصر فیروزه، مقبره دارد و من از مسوولان تقاضا دارم برای آن دو شهید دیگر نیز مقبره ساخته شود.

همچنین برخی از جانبازان ما زندگی خوبی ندارند و آنقدر بزرگوارند که مشکلات خود را برای کسی بازگو نمی کنند، اما انجمن ها و سازمانهای ما باید به این مساله رسیدگی کنند.

در ادامه این برنامه از پروین بامسیان، موبد اردشیرخورشیدیان، موبد مهربان فیروزگری، ، اسفندیار اختیاری، رستم خسرویانی و بوذرجمهر پرخیده برای رونمایی از کتاب دعوت شد.

پس از رونمایی کتاب، مهرانگیز شهزادی شعر «مادر قهرمان» سروده ی توران شهریاری را در وصف مادران شهدا خواند. پس از آن از خانواده شهدا با اهدای تندیس و کتاب قدردانی شد. گروه موسیقی میان برنامه ای با شعرهای میهنی اجرا کرد و پس از آن از آزادگان وجانبازان نیز با اهدای تندیس و کتاب سپاسداری شد و در بخشی از برنامه کلیپی از عکس های دوران جنگ و شهدا به نمایش درآمد.

رستم خسرویانی در سخنانی وعده پیگیری ساخت آرامگاه برای دو شهید مفقود الاثر زرتشتی را داد و از کمیته مددکاری انجمن برای رسیدگی به مسایل جانبازان درخواست همکاری کرد.

اسفندیار اختیاری نیز با برشمردن ویژگی های جانبازان و جانباختگان راه میهن به ارزش والای آنها اشاره کرد و از کانون دانشجویان زرتشتی خواست که یک روز درسال را به بزرگداشت این عزیزان اختصاص دهند.

وی ادامه داد بزرگداشت شهدا و جانبازان نیاز آنان نیست بلکه نیاز ما است تا این‌گونه به فرزندان‌مان الگوهای دلیری و شجاعت را بشناسانیم.

پایان بخش این برنامه سخنرانی پروین بامسیان همراه با سپاسداری و قدردانی از همراهی خانواده‌های شهدا و جانبازان، دست‌اندرکاران، گردآورندگان و همراهانش دراین راه بود وی از تک تک آنها سپاسگزاری کرد.

کتاب «یاد سرو ایستاده» از سوی انتشارات بهجت در شمارگان 1000 جلد به قیمت 40000 تومان آماده و در دسترس دوستداران است.

6

7

8

نخستین‌دخت فرهادی

9

10

11

راشین جهانگیری

12

13

بوذرجمهر پرخیده

14

از راست: بوذرجمهر پرخیده پژوهشگر و ویراستار کتاب، اسفندیار اختیاری نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس، موبد مهربان فیروزگری، موبد اردشیر خورشیدیان فرنشین انجمن موبدان، پروین بامسیان نویسنده‌ی کتاب

31

15

16

مهرانگیز شهزادی

17

18

19

20

21

22

023

24

25

رستم خسرویانی، فرنشین انجمن زرتشتیان تهران

26

27

اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس

28

29

پروین بامسیان

30

تاج گوهر خداد کوچکی

فرتور از آناهیتا عبدشریف آبادی است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-27