لوگو امرداد
همزمان با چَهره‌ی اَیاسَرِم

نخستین گهنبار دانش‌آموزی در شیراز برگزار شد

آیین واج‌یشت گهنبار آغاز سرما (پیدایش گیاهان) بامداد آدینه، ۲۱ مهرماه با اوستاخوانی موبد رستم خسرویانی و همراهی زرتشتیان شیراز در تالار روانشاد یزدانی این شهر برگزار شد.
گهنبار اَیاسَرِم، چهارمین چَهره از جشن‌های سالیانه‌ی گهنبار، که به چَم(:معنی) آغاز سرما است برای نخستین بار در شیراز به گونه‎ی گهنبار دانش‌آموزی برگزار شد. دانش‌آموزان در کنار بسیاری از زرتشتیان از ساعت ۸ بامداد در مجموعه دینی فرهنگی ورزشی زرتشتیان شیراز باشنده شدند تا مقدمات برگزاری این آیین را فراهم سازند؛ شماری از دانش آموزان در آشپزخانه سرگرم خرد کردن سیب زمینی بودند، برخی آموزش نان پختن می‌دیدند و گاهی خمیری پهن می‌کردند و به تنور می‌زدند، تعدادی پخت سیروگ (نان روغنی سنتی زرتشتیان) را یاد می گرفتند، گروهی برای تنور هیزم می آوردند، شماری لرک کیسه می کردند، برخی میوه می شستند و گروهی هم در حال چیدن سفره بودند. 

آن‌چه در این میان بیش از همه به چشم آمد همازوری جوانان زرتشتی شیراز بود؛ این‌که مدت‌ها بود دانش‌آموزان را چنین لبخندبه‌لب و شاداب ندیده بودیم، این‌که گهنبار را بنا بود آن‌ها برگزار کنند احساس غرور در چشم‌هایشان موج می‌زد. عقربه‌های ساعت به ۱۱ نزدیک می‌شد که سر و کله‌ی همکیشان شیرازی پیدا شد. پیش‌بینی می‌شد استقبال از برگزاری نخستین گهنبار دانش‌آموزی در شیراز خوب باشد ولی باشندگی ۱۰۱ تن در این برنامه همگان را شگفت‌زده کرد و به عبارتی شلوغ‌ترین گهنبار سال ۱۳۹۶ را رقم زد. همه آمده بودند تا دانش‌آموزان را نظاره‌گر باشند و مشوق آن‌ها در دنباله‌ی راه پیشینیان.

ساعت که به ۱۱ رسید موبد رستم خسرویانی اوستاخوانی را آغاز کرد. سپس اوستای همازوری خوانده شد و باشندگان دست در دست یکدیگر همبستگی هازمان(:جامعه) را به نمایش گذاشتند و دست نیایش به سوی پروردگار برافراشتند. پس از پایان اوستاخوانی ناهید فلفلی، فرنشین کمیسیون دینی انجمن زرتشتیان شیراز، در سخنانی آرمان از برگزاری گهنبارها را داد و دهش و همازوری خواند و به بیان فلسفه‌ی گهنبار و انواع آن، از جمله گهنبار نونی و لرکی در زمان‌های نه چندان دور پرداخت.

وی از دانش‌آموزان و نوباوگان زرتشتی دعوت کرد تا با باشندگی در جایگاه، نان لووگ (نان کوچک) را به برکت سفره‌ی گهنبار از دستان موبد دریافت کنند. سپس به رسم همه‌ی گهنبارها هوشنگ اسفندیاریان سخن‌گوی انجمن به گزارش گاه‌تاگاهِ کارکرد انجمن زرتشتیان شیراز پرداخت که بازدید نزدیک به 40 هموند و همراه شورای شهر شیراز از مجموعه دینی فرهنگی ورزشی زرتشتیان شیراز در تاریخ ۱۹ مهرماه از مهمترین خبرهای این گزارش بود.

از نکات جالب این گهنبار پخش لرک به شیوه‌ای سنتی به کوشش دانش‌آموزان بود که پارچه را به کمر بسته بودند و از داخل آن لرک به دست باشندگان می دادند.

15

16

17

18

4

3

20

1

موبد رستم خسرویانی

2

 

5

6

7

08

9

10

11

13

14

19

12

فرتور از شهرام پوردهی زین‌آباد است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

4 پاسخ

  1. چقدر نیکو، درود بر انجمن زرتشتیان شیراز، حفظ رسم و رسومات پیشینیان می بایست به دستان همین نوجوانان انجام شود و بایستی پیش از فراموشی آنچه از گذشتگان به ما رسیده، آنها را باور کرد و به آنها آموزش داد .

  2. درود و دستمریزاد بر همکیشان خوب شیرازی و حس شادابی در گزارش موج میزد

  3. چه خوب است اگر انجمن موبدان این عمل خوب انجمن زرتشتیان شیراز را در یکی از گهنبارهای شش گانه رسمیت ببخشد تا در تمامی شهرهای زرتشتی نشین ترجیحاً گهنبار ایاسرم گاه که با گشایش مدارس همزمان است را گهنبار دانش آموزی اعلام نماید. تا شاهد تلاش و تحرک و همازوری همه دانش آموزان باشیم .

  4. درود بر هم میهنان زرتشتی.پاسبانان فرهنگ نیاکانمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29