لوگو امرداد
در امرداد374 چاپ شده است

ماراتون، شکستی بر روی کاغذ!

pv02«ماراتون» و شگفتی‌های این نبرد تاریخی از نوشتارهایی است که با عنوان «ماراتون، شکستی بر روی کاغذ!» به قلم فرشید ابراهیمی پژوهشگر تاریخ در ویژه‌نامه‌ی داریوش بزرگ شماره‌ی 374 امرداد چاپ شده است.
بخشی از این نوشتار چنین است:
«و اینک نبردی تاریخی همه‌ی برگ‌های رویدادنگاران عصر باستان را به خویش واداشته است!»
در برابرخلیج ماراتون در کرانه‏‌ی آتن، دشت ماراتون به درازای 9 کیلومتر و پهنای 2  کیلومتر دیده می‌شود. پیرامون خلیج، باتلاق، اما کرانه‌های آن از ماسه پوشیده شده و زمین سخت و باریک است. در سوی باختر(:غرب)، تپه‌هایی سنگی نمایان است که سپاه یونان در دامنه‏‌ی آن جای داشته است.
ناوهای ایرانی نیروهای خود را به رهبری «داد» (داتیس)، سردار مادی داریوش، و با راهنمایی «هیپیاس»یونانی (که از او خواهیم گفت) در جلگه‏‌ی ماراتون (42 کیلومتری شمال خاوری آتن) پیاده کردند (490 ‍‍پیش از میلاد). هرودوت بی‌آنکه از شمار ناوهای آتنی نامی ببرد، سپاهیان آتن را روی‌هم‌رفته ۳۰ هزار تن می‌نویسد. رهبری ارتش آتن نیز به دستِ «میلتیادس»بود. ارتشی که به گفته‏‌ی یونانیان سپرهایشان بهتر و نیزه‌هایی بلندتر از پارسیان داشتند و در سرزمین خویش می‌جنگیدند؛ که برآیند(:نتیجه‏) آن باز هم به «گفته‏‌ی یونانیان»: شکست پارسیان و ازدست دادن هفت کشتی و بازگشت نومیدانه‏‌ی سپاه فرمان‌روایی به ایران بوده است.

خوانندگان می‌توانند برای دست‌رسی به هفته‌نامه‌ی امرداد از راه‌های زیربهره ببرند:

لینک فروش اینترنتی شماره‌ی 374 امرداد:

https://goo.gl/skkDku

لینک اشتراک ایمیلی امرداد:

https://goo.gl/XqpSbS

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30