لوگو امرداد
در امرداد374 چاپ شده است

کارنامه‌ی شهریاران اشکانی

pv04,05تازه‌ترین یافته‌های اشکانی به گونه‌ی معرفی سکه‌ها و فرمان‌روایان اشکانی در ویژه‌نامه‌‌ای با همین نام در امرداد 374 چاپ شده است.
سکه‌هایی که در روزگار اشکانی زده می‌شد بیش‌تر از سیم(:نقره) و آلیاژ برنج بود و سکه‌های زرین(:طلا) در این روزگار از راه بازرگانی و دادوستد به ایران می‌آمد. در دوره‌ی فرمانروایی اردوان برای تاوانی که رومیان به ایران پرداخت کردند شمار بسیاری سکه‌ی زرین به ایران آمد که این سکه‌های زرین را «آئوری» و همچنین واحد پول اشکانیان را «دِرَخِم» که یک واژه‌ی یونانی است می‌نامیدند. سکه‌های اشکانی بیش‌تر به گونه‌ی چهار درخمی و یک درخمی زده شدند که از زیبایی کم‌تری در برابر سکه‌های پس از این روزگار برخوردار است. نگاره‌های روی این سکه‌ها بیش تر دربرگیرنده‌ی تصاویر فرمانروایان است که به ریخت‌های گوناگون هستند.
درباره‌ی سکه‌های اشکانی و این‌که آیا آن‌ها سکه‌های زرین هم زده‌اند یا نه گفت‌وگوهای بسیاری شده است. برخی از پژوهش‌گران مانند «اون والا» و «عزیز بیگلو» بر این باورند که گونه‌هایی چند از سکه‌های زرین اشکانی که برای مهرداد دوم بوده و از سال 123 تا 88 پیش از میلاد فرمانروایی کرده است را دیده‌اند.
آگاهی‌های بیش‌تر در این باره در نوشتاری را با عنوان «کارنامه‌ی شهریاران اشکانی» به قلم سورنا فیروزی کارشناس ارشد باستان‌شناسی در امرداد 374 چاپ شده است.

لینک فروش اینترنتی شماره‌ی 374 امرداد:

https://goo.gl/skkDku

لینک اشتراک ایمیلی امرداد:

https://goo.gl/XqpSbS

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09