لوگو امرداد
هم‌زمان با سالروز ثبت جهانی یادمانی کهن

بازدید از چغازنبیل رایگان شد

choghazanbilهم‌زمان با سی و هشتمین سالروز ثبت چغازنبیل در فهرست میراث جهانی، بازدید از این سازه‌ی ارزشمند و کهن پنج‌شنبه، چهارم آبان‌ماه 1396 خورشیدی برای همگان آزاد و رایگان است.

به گفته‌ی روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، چهارم آبان‌ماه برابر با ۲۶ اکتبر، سالروز ثبت محوطه تاریخی چغازنبیل به عنوان نخستین اثر ایرانی در فهرست میراث جهانی است. به همین بهانه بازدیدکنندگان می‌توانند بدون نیاز به خرید بلیت از این محوطه ی جهانی دیدن کنند.

زیگورات چغازنبیل با نام باستانی «دوراونتاش» یکی از نخستین یادمان‌های تاریخی ایران است که در سال ۱۹۷۹ میلادی برابر با ۱۳۵۸ خورشیدی، در سومین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد جای گرفت.

چغازنبیل بخش به‌جا مانده از شهر دوراونتاش است و در نزدیکی شهر باستانی شوش در استان خوزستان جای دارد. این نیایشگاه از سوی «اونتاش گال» نزدیک به 1250سال پیش از میلاد، از سوی پادشاه بزرگ عیلام باستان و برای ستایش ایزد اینشوشیناک، نگهبان شوش ساخته شده ‌است.

زیگورات چغازنبیل از دید پژوهشگران حوزه‌ی باستان‌شناسیِ جهان، از ارزشی ویژه برخوردار است. به باور خاورشناسان این نیایشگاه ۳۳۰۰ ساله نخستین سازه‌ی مذهبی ایران  به شمار می‌آید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28