لوگو امرداد

مترو بمبئی تهدیدی برای آتشکده‌های پارسیان

photo 2017 11 15 10 51 10پروژه‌ی ساخت خط سه متروی شهر بمبئی در هند باعث واخواست(:اعتراض) پارسیان این شهر شده است.

آتشکده‌ی «وادیا» که آتش بهرام نیز هست 187 سال پیش ساخته شده و برپایه‌ی نقشه‌ی اداره‌ی مترو، بخش زیادی از خط سوم مترو از زیر این آتشکده‌ی کهن خواهد گذشت.

گروهی از پارسیان در واخواست به این کار شرکت مترو گردهمایی‌ای را در روبه‌روی آتشکده برگزار کردند و خواستار پاسداری از حریم این بنای کهن شدند. بخشی از واخواست پارسیان به شوند(:دلیل) در گزند(:خطر) بودن بخشی از آتشکده است که در آن زرتشتیان کشتی نو می‌کنند.

پیش از این، زمزمه‌هایی مبنی بر گذر خط سه مترو از زیر آتشکده بود که باعث شده بود پارسیان به گونه‌ی اینترنتی دستینه(:امضا) گردآوری کنند. در پی این فراخوان، 7500 دستینه در یک روز در مخالفت با این کار گردآوری شد. این استشهادیه در خطاب به «نارندا مودی»، نخست وزیر هند نوشته شده است و پس از چند روز به 11 هزار دستینه رسید.

یکی دیگر از آتشکده‌هایی که در گزند است آتشکده‌ی «انجمن» است. این آتشکده کمتر در گزند آسیب است و چون بخشی کوچک از خط مترو از زیر آن می‌گذرد.

واکنش‌ها نسبت به گشایش خط مترو تنها ویژه به مردم نبوده و دو موبد برجسته‌ی پارسی نیز به این جستار(:موضوع) واکنش نشان دادند. دستور «کتوال» و دستور«جاماسپ آسا» در نامه‌ای به نخست‌وزیر هند خط سه‌ی مترو بمبئی را برای آتشکده‌های زرتشتی گزندآفرین دانستند.

یکی از مواردی که موبدان پارسی در نامه‌ی خود از آن یاد کرده‌اند خشک شدن چاه آب آتشکده‌ها به شوند گذر خط مترو است. آن‌ها در نامه‌ای خود گفته‌اند: «اگر چاه آب آتشکده خشک شود هیچ یک از آیین‌های دینی زرتشتیان قابل اجرا نخواهد و این مشکل برای ما به عنوان موبدان زرتشتی پذیرفتنی نیست.»

این واخواست‌ها همه‌ی ماجرا نیست چون همه‌ی پارسیان از گذر خط مترو ناراضی نیستند. برای نمونه «خورشید دستور» موبد شهر «اودوادا» در نامه‌ای گفته است که گذر مترو را با حضور کارشناسان پارسی بررسی کرده و آن را بدون اشکال دانسته است. او در بازدیدی که از پروژه داشته هیچ یک از خطرات مطرح شده را تهدیدی برای سلامت آتشکده‌ها نمی‌داند.

آتشکده‌ی «وادیا» در سال 1830 میلادی و آتشکده‌ی «انجمن» در سال 1897 در شهر بمبئی ساخته شده‌اند و دو تا از هشت آتشکده‌ی کشور هند هستند.

این اعتراضات در حالی صورت گرفته است که مدیران شرکت متروی بمبئی در پاسخ گفته‌اند که هیچ‌گونه خطری آتش مقدس آتشکده‌ها را تهدید نمی‌کند.

خط سوم متروی شهر بمبئی نزدیک به 33 کیلومتر است. ساخت این خط در سال 2012 میلادی آغاز شده است و در سال 2020 میلادی گشایش خواهد یافت.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29