لوگو امرداد
در سخنرانی سازمان زنان مطرح شد؛

دستیابی به آرامش روحی با گوش سپردن به آوای نیایش

موبد اردشیر بهمردی، آشنایی همکیشان با یکدیگر، آگاهی از مشکلات یکدیگر، هم‌اندیشی و همکاری، دستیابی به آرامش روحی با گوش سپردن به آوای نیایش و سرایش اوستا و لذت بردن از همنشینی را از ویژگی‌های برگزاری جشن‌ها و آیین‌های دینی دانست.

بهمردی، دکترای فرهنگ و زبان‌های ایران باستان، در برنامه‌ی این ماه سازمان زنان به عنوان سخنران، جشن‌ها و آیین‌های زرتشتی را به چهار گروه ماهیانه، آیین‌های سالیانه، گهنبار و آیین‌های فردی و خانوادگی بخش کرد و هر یک را چنین بازگو کرد: می‌دانیم که در گاه‌شمار زرتشتی هر ماه سی روز دارد و هر روز نامی ویژه‌ی خود، هنگامی که نام روز با نام ماه یکی می‌شود یک جشن ماهیانه برگزار می‌شود مانند فروردین‌گان، اردیبهشت‌گان. گروه دیگری از جشن‌ها، آیین‌های سالیانه هستند که سالی یک‌بار برگزار می‌شوند به مانند آیین نوروز، زایش زرتشت و پرسه همگانی، درگذشت اشوزرتشت و شب چله.

این دکترای فرهنگ و زبان‌های ایران باستان درباره‌ی چگونگیِ گهنبار و آیین فردی و خانوادگی افزود: آیین گهنبار در شش دوره‌ی (چَهره) پنج روزه در سال برای پاس‌داشت آفرینش و داده‌های اهورامزدا برگزار می‌شود. زمان‌های ویژه‌ای از زندگی فردی و یا خانوادگی همچون زایش، پیوند زناشویی، سدره‌پوشی (آیین دین‌پذیری) و آیین درگذشتگان را می‌توان از آیین فردی و خانوادگی نام برد.

وی در سخنرانی خود از شوند برگزاری جشن‌ها و آیین‌ها گفت: جشن‌ها و آیین‌های ایرانی و زرتشتی سرمایه‌های تاریخی و مینوی ارزشمندی هستند که برگزاری و نگاه‌داری از این آیین‌ها نه تنها نگهداری سنت‌های کهن است بلکه برای جهان امروز نیز خوش‌آیند و سودمند است.

موبد اردشیر بهمردی همکاری و همیاری اجتماعی، برآورده شدن نیازهای مینوی و روحی، گردهم آمدن و ارتباطات اجتماعی، شادی در جشن‌ها و هم‌دلی در آیین‌های درگذشتگان، یادآوری و حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های اجتماعی و پاس‌داشت و یادآوری جایگاه محیط زیست را از کارآیی‌های اجتماعی این آیین‌ها دانست.

بهمردی در پایان سخنرانی به باشندگان در این نشست سفارش کرد با شناخت و درک فلسفه‌ی آیین‌ها در برگزاری جشن‌ها با دهش و همکاری فکری و عملی مشارکت پررنگ‌تری داشته باشند.

سازمان زنان زرتشتی سخنرانی آغاز ماه خود را دوشنبه ۱۳ آذرماه ۱۳۹۶ خورشیدی در تالار خسروی برگزار کرد و دکتر اردشیر بهمردی، دکترای فرهنگ و زبان‌های ایران باستان، از جشن‌ها و آیین‌های دینی گفت.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

فرتور از مژده شهریار است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-27