لوگو امرداد
مخالفت اساتید دانشگاه‌ و حوزه با طرح مجلس

اقلیت‌ها به شوراها راه نیابند

nameh

50 تن از اساتید حوزه و دانشگاه یزد در نامه‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کردند تا به طرح دوفوریتی باشندگیِ اقلیت‌ها در شوراهای اسلامی شهر و روستا رای ندهند.

متن این نامه را که شنبه 18 آذرماه 1396 خورشیدی در تارنمای خبری تحلیل یزدرسا منتشر شده است، در ادامه می‌خوانید:

بسمه‌تعالی

محضر محترم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی

باسلام و صلوات بر محمد و آل محمد و با احترام؛ به استحضار می‌رساند اخیراً در مجلس شورای اسلامی کلیات طرحی تصویب شد که برخی از مواد آن ورود اقلیت‌ها را به شوراهای اسلامی شهر و روستا تسهیل می‌نماید.

این در حالی است که فقهای شورای نگهبان در تاریخ 23/1/96 عضویت غیرمسلمان‌ها را در شورای شهرهایی که اکثریت آن مسلمان هستند، به‌اتفاق آراء خلاف شرع اعلام نمودند. این فقهای بزرگوار علاوه بر استناد به ادله قرآنی و شرعی به فرمایش حضرت امام خمینی (ره) در تاریخ 12/7/1358 استناد کردند که در یک سخنرانی چند بار تأکید می‌کنند عضو شورای شهر باید مسلمان باشد.[1] عجیب آن‌که برخی می‌گویند منظور امام (ره) از غیرمسلمان «کمونیست‌ها» بوده است درحالی‌که همه می‌دانند واژه غیرمسلمان هم شامل کفاری مانند کمونیست‌ها می‌شود و هم شامل اهل کتاب. چگونه و با چه قرینه‌ای می‌توان ادعا کرد منظور امام  (ره) فقط کمونیست‌ها بوده است؟

وانگهی امام (ره) در همین سخنرانی می‌فرماید البته آن‌هایی که غیرمسلم هستند برای خودشان شوراهایی ممکن است تعیین کنند. آیا منظور امام این بوده است که کمونیست‌ها و چپی‌های مارکسیست برای خودشان شورایی تشکیل دهند؟ کاملاً واضح است که منظور ایشان از غیرمسلمان، اقلیت‌های رسمی کشور بوده است که می‌توانند برای خود شورا یا انجمن تشکیل دهند. توجه جنابعالی را به حرکت انقلابی علماء و مردم در برابر لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در دولت اسد…علم جلب نموده که شرط اسلام را از انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان برداشت. به‌راستی آیا این طرح دوفوریتی در راستای برداشته شدن شرط اسلام از انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان نیست؟ آیا ما پس از انقلاب اسلامی و این‌همه شهید به 55 سال قبل بازمی‌گردیم؟

نماینده محترم

مگر نه این است که هر کاری را باید به متخصصش واگذار کنند و آیا نظر دربارۀ احکام و مسائل فقهی در تخصص فقها نیست؟آیا صحیح است کسی که تخصص و سررشته‌ای در فقه ندارد درباره عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا به بحث فقهی بپردازد؟ مسائل فقهی دلایل متعددی دارند و چه کسی گفته تنها دلیل فقها برای مخالفت با این امر فقط و فقط قاعده نفی سبیل است؟ شاید به جهت چندین دلیل اجتهادی و فقاهتی دیگر باشد.

شکی نیست که عضویت اقلیت‌ها در شورای اسلامی شهر و روستا با عضویت محدود آنان در مجلس شورای اسلامی- همان‌گونه که یکی از فقهای شورای نگهبان فرموده‌اند – قابل‌مقایسه نیست.

خداوند در آیه 28 سوره آل‌عمران می‌فرماید: افراد باایمان نباید غیرمسلمانان را به‌جای مؤمنان دوست و متولی امور خود (ولی خود) بگیرند و هرکس چنین کند هیچ رابطه‌ای باخدا ندارد. به‌راستی کسی که می‌تواند با وضع عوارض و تصویب طرح‌های شهری برای جامعه اسلامی تصمیم بگیرد، متولی بخشی از امور مسلمین نشده است؟

مگر شوراهای اسلامی شهر و روستا «شورا» نیستند؟ و مگر در قرآن نمی‌فرماید: کار مسلمانان بین خودشان به شور و مشورت گذاشته می‌شود؟ آیا خداوند در آیه 38 سوره شورا نمی‌فرماید: «وامرهم شورا بینهم». در این آیه شریفه با توجه به ضمیر«هُم» ما را متوجه این نکته می‌کند که کار مسلمانان در میان خودشان به شور گذاشته می‌شود (نه آنکه با غیر ایشان و غیرمسلمانان به شور گذاشته شود).

هرگاه کسی عضو شورای شهر شود باید به مسائل شهر آشنا باشد و از امور مختلفی ازجمله مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر مطلع گردد. به همین دلیل است که هر شورایی، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دارد. عضو شورا مَحرم شورا است و این در حالی است که خداوند در سوره مبارکه آل‌عمران آیه 118 می‌فرماید: «ای اهل ایمان، از غیر خودتان برای خود مَحرم راز نگیرید». علاوه بر آن ما شیعیان مکرر در زیارت‌نامه‌هایی مانند زیارت جامعه با ائمه هدی عهد می‌بندیم که از غیر از ایشان  (و شیعیانشان) کسی را “وَلیجه” و همراز و محرم نگیریم. آری این آیات قرآن و احادیث برای ما غریب و ناآشنا می‌نماید اما واقعیت این است که مسلمانان حق ندارند غیرمسلمانان را مَحرم خود بگیرند.

مورخان نوشته‌اند: به خلیفه دوم پیشنهاد شد یک مسیحی را کاتب خود قرار دهد اما او به آیه 118 آل‌عمران استشهاد کرد و گفت: در این صورت من غیرمسلمان را مَحرم خود گرفته‌ام؟!

چگونه یک غیرمسلمان می‌تواند در مورد شهرسازی با معیارهای اسلامی نظر دهد و در مورد قبرستان مسلمانان و کاربری‌های فرهنگی و مذهبی تصمیم بگیرد؟!

نماینده محترم

آیا نمایندگان مجلس در پیشگاه قرآن سوگند نخورده‌اند که پاسدار حریم اسلام باشند؟ از این گذشته عموم نمایندگان قبل از آنکه نماینده باشند مسلمان و مقلّد مراجع تقلید هستند. چگونه می‌توانند به طرحی رای بدهند که یقین دارند یا حداقل احتمال می‌دهند خلاف شرع است؟! به‌راستی شما عزیزان «احتمال» نمی‌دهید این طرح خلاف شرع باشد؟ خصوصاً بعد از اجماع فقهای شورای نگهبان؟! اگر فرض شود مصلحت در عضویت اقلیت‌ها در شورای شهر است آیا تقابل با شورای نگهبان و فقهای محترم آن به ضرر نظام نیست؟

امید است شما فرزندان اسلام و ارادتمندان پیامبر بزرگوار اسلام (ص) با رأی مخالف خود مانع خوشحالی کسانی شوید که از تطابق قوانین ایران با شرع مقدس ناخرسند و از تخریب شورای نگهبان خوشنود می‌شوند.

همیشه موفق و پیروز باشید

والسلام

امضاء‌کنندگان

حضرت آیت‌اله سید کاظم مدرسی (امام‌جمعه بخش مرکزی یزد)، حضرت آیت‌اله سید محمدجواد آیت‌اللهی (امام‌جمعه موقت یزد و استاد حوزه)، حجت‌الاسلام رضا شریفی ( مسوول دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان یزد)، حجت‌الاسلام دکتر مجید غضنفری (دکترای فقه و اصول)، حجت‌الاسلام حسین انوری (امام‌جمعه علی‌آباد)، حجت‌الاسلام علی حبیبیان (مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره) و استاد حوزه و دانشگاه)،حجت‌الاسلام سید مهدی صدرالساداتی (مسوول دفتر نهاد رهبری دانشگاه پیام نور استان یزد)، حجت‌الاسلام دکتر محمدحسین فهیم‌نیا (عضو هیات‌علمی دانشگاه یزد و استاد حوزه)، حجت‌الاسلام سید محسن حسینی‌پور (معاونت تبلیغ حوزه علمیه استان یزد)، حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهریان (عضو دو دوره شورای اسلامی شهر یزد)، حجت‌الاسلام محمد شاکر اردکانی (استاد حوزه )، حجت‌الاسلام روح‌اله مروتی (دکتری اخلاق، استاد حوزه و دانشگاه)، حجت‌الاسلام محمدمهدی حر زاده (مسئول دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها)، حجت‌الاسلام علی‌اکبر علیا نژاد (فعال فرهنگی)، حجت‌الاسلام مهدی پرنیان (فعال فرهنگی)، حجت‌الاسلام میر فخرالدینی (استاد حوزه)، حجت‌الاسلام محمد خواجه (مسئول آموزش حوزه علمیه حضرت امام (ره))، حجت‌الاسلام محمد مزّین (استاد حوزه)، حجت‌الاسلام کاظم محسنی (استاد حوزه)، حجت‌الاسلام محمدرضا فلاح (استاد حوزه)، حجت‌الاسلام سید محمدکاظم میر جلیلی (استاد حوزه)، حجت‌الاسلام محمدرضا ضیغمیان (استاد حوزه)، حجت‌الاسلام سید احمد میر عبدالهی (استاد حوزه)، حجت‌الاسلام محمدعلی سلطانی  (استاد حوزه و مدیر مدرسه علمیه شفیعیه)، حجت‌الاسلام حمید حامدی (استاد حوزه و معاون حوزه علمیه امام خمینی (ره) )، حجت‌الاسلام ابوالفضل قاسم شریفی (استاد حوزه و معاون حوزه علمیه امام خمینی (ره) )، حجت‌الاسلام علیرضا دهقانی (استاد حوزه)، حجت‌الاسلام ابراهیم دشت آبادی (استاد حوزه و معاون آموزشی حوزه مصلا)، حجت‌الاسلام غلامحسین رحیمی (استاد حوزه)، حجت‌الاسلام عباس اخوان (استاد حوزه)، حجت‌الاسلام مهدی وحید پور (استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس رسانه)، حجت‌الاسلام حسن زارع  (استاد حوزه و دانشگاه)

دکتر ابوالقاسم عاصی (عضو هیات‌علمی و دکترای علوم قرآن و حدیث)، دکتر محمدرضا شایق (عضو هیات‌علمی دانشکده الهیات دانشگاه یزد)، دکتر علیرضا فاخر زاد (عضو هیات‌علمی و دکترای فلسفه و کلام اسلامی)، دکتر احمد محتشمی ( عضو هیات‌علمی دانشگاه و فعال فرهنگی)، دکتر ابراهیم دهقان (دکتری تاریخ اسلام ، فعال فرهنگی و مدرس دانشگاه)، دکتر حسین ابوئی (دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی و مدرس دانشکده الهیات دانشگاه یزد)، دکتر محمدحسین فلاح ( عضو هیات‌علمی و فعال فرهنگی)، دکتر علیرضا یاراحمدی (عضو هیات‌علمی و فعال فرهنگی)، مهندس محمدرضا حسینی (مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد مدیریت امور شهری)، مهندس احسان خواجه رضایی (مدرس دانشگاه و فعال فرهنگی)، دکتر محمدعلی میرعلی (دکترای رسانه و استاد دانشگاه)، دکتر محمدرضا فخرآبادی (عضو هیات‌علمی و دکترای فقه و حقوق)، دکتر محمدرضا دهقانی (عضو هیات‌علمی و مسوول دفتر فرهنگی دانشگاه آزاد واحد یزد)، دکتر محمدتقی گل محمدی (عضو هیات‌علمی گروه معارف دانشگاه یزد)، دکتر سید کاظم میر جلیلی (عضو هیات‌علمی گروه معارف دانشگاه یزد)

گفتنی است اسفندیار اختیاری نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس یکم آذرماه 1396 خورشیدی از آماده‌سازی طرح دو فوریتی تثبیت قانون شوراها برای حل مشکل نامزدی و گزینش پیروان ادیان الهی در انتخابات شوراها خبر داده بود.

 

 

 

 

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

10 پاسخ

  1. دین زرتشتی بر اساس همازوری با نیکان و وهان هفت کشور زمین است. زرتشتیان در گاتها خواستار ند از زمره کسانی باشند که جهان را آبادان کنند. زرتشتیان ایران را سرزمین خود میدانند و همیاری با هموطنان را خویشکاری خود میدانند. زرتشتیان نیز اهل ایمان و یکتا پرست هستند. بنابراین منظور آیه شریفه قرآن آل عمران کسانی است که ایمان ندارند و شامل زرتشتیان نیست.

  2. چرا انجمن موبدان از نظر دینی ورود نمی کند که نظر و پاسخ بدهد؟

  3. واقعا جای بسی شگفتی است .! اقایان که اظهار نظر فرمودند البته اظهار نظر که چه عرض شود ظاهرا مستند هم فرمودند و راهکار هم داده اند جزء علما هستند؟ اگر دیدگاه آقایان که لقب علما چه دانشگاهی و چه حوزوی رایدک میکشند اینچنین است که تکلیف بغیر از شیعه که کاملامعلوم است.!! تمامی اظهار نظر ها و تقلای نماینده زرتشتیان در مجلس فقط نمادین است و هیچ سر انجامی ندارد .وقتی مسلمانان بغیر از شیعه
    (محرم راز ) نیست وای بحال بقیه.!!

  4. واقعا جای تاسف هستش، این همه دشمنی با هم میهنان خود از چه روست؟

  5. اقایان مجلسی ما بهتر نبود پیگیر مسایلی که منفعت نفرات بیشتری از جامعه را در بر می گرفت می بودند تا حوزه ای که داوطلب حضورش در اقلیت های دینی کم است و برای عده ای که کارنامه کاری حوزه شهری و.حوزه مدیریتی جامعه خودشان و اطرافیانش گویای ضعف شدید است و عاشق نام و شهرت اند صلح میان اقوام را خدشه وارد نمی کردند.
    مثلا مساله اشتغال اقلیت ها که رهبری هم در بحثی اشاره و جای ورود هم ایجاد کرده بودند یا بحث ارث از مسلمان که از سوی نمایندگان اقلیت های دیگر نیز پیگیری وجود داشت.همراهی نمایندگان نشانه خوبی است که نماینده کنونی پیگیر مسایل معطوف به نفع همگان باشند تا درصد اندکی که تز دید خود اقلیت ها بنا بر مثل ضرغامی تخم دو زرده ای نکرده اند.از برادران محترم امضا کننده هم این را میپرسم با وجود وقفیات و املاک عام المنفعه بسیارزرتشتیان حق ما بدانند که سهمی در کمک به شهر یزد از طریق همیاری قایل باشند و فراموش نکنند اجدادشان مشترک و موحد بوده اند

  6. من به عنوان یک مسلمان ، از تنگ‌نظری آقایان شرمنده‌ام . در جنگ تحمیلی و سایر بزنگاه‌ها ، همهٔ مردم ، بدون در نظر گرفتن قوم و لهجه و نژاد و آیین و … همه با هم در صحنه بودند و هستند خبری از محدودیت و خط قرمزها نیست . چرا باید در امور شهر و کشور این خطوط قررررمزززز به یکباره خودنمایی کنند ؟

  7. خوشبختانه اخیرا نگاه ها به پيروان آیین های دیگر، بهتر شده و رو به بهبود است. البته برخوردهای خردمندانه و صبورانه و زندگی مودبانه ، زيبا و آرام پيروان ساير اديان، یکی از دلايل اصلی در تغيير نوع نگاه افراد افراطی بوده و خواهدبود. ««« شکیبایی و هوش و رای و خرد — هژبر از بيابان به دام آورد … فردوسی حکیم. »»»

  8. با درود به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و درود بسیار به دکتر اختیاری که این مشکل را در بین دیگر نمایندگان مردم در مجلس مطرح نمود وخوش بختانه با تلاش وپشت کار ایشان ا ین قانون به تصویب رسید چون بسیار مایه تاسف بودبرای کشورمان که در قرن 21 چنین تنگ نظری باور کردنی نبود آن هم توسط دولت مردان به اجرا در آید. وانگهی در کشوری که منشور حقوق بشرش از چند هزارسال قبل که دنیا در بیدادگری چپاول بود نوشته شده وامروزه کشورهای جهان متمدن از آن منشور کورش بزرگ که یکی از افتخارات بزرگ کشور ماست به درستی پیروی می نمایند وآن را سالهاست که به مرحله اجرا در آورده اند وقانون اساسی خود را بر آن مبنا تنظیم نمو ده اند لذا امیدواریم که این مصوبه مجلس محترم نیز به تایید فقهای محترم وحقوقدانان گرامی شورای نگهبان برسد تا دیگر در این خصوص بهانه ای به دست دشمنان بزرگ کوچک کشور ونظام اسلامی ندهیم و به یک پارچگی کشور و ملت بزرگ ایران واتحاد اقوام و پیروان ادیان الهی خدشه دار نشود چون همبستگی واتحاد مردم ایران در جنگ هشت ساله نشان داد که در مواقع لزوم اگر خطری این کشور بزرگ اهورایی را تهدید نماید همه هم میهنان فارغ از دین زبان و…مانند دانهای یک زنجیرعمل می کنند من به عنوان یک مدافع کوچک وطن (بسیجی )بیش 38 ماه در جنگ با عراق در دفاع از میهن عزیز حضور داشتم هم سنگران من زرتشتی بود مسیحی یهودی ومسلمان شیعه سنی و…مانند یک خانواده در کنار هم بودیم در سنگر دفاع دوشا دوش هم همگی برای این آب خاک در جنگ حضور داشتیم و دفاع کردیم از این مرز پرگهر لذا از مسعولین مربوطه درخواست داریم به این مصوبه مجلس محترم احترام گذاشته و آن را هر چه زودتر مورد تایید قرار دهند با سپاس از امرداد.

  9. بادرود
    نخست آنکه در شورای شهر یا روستا کسی دستور نمی دهد و پیشنهاد بهبودی میدهند و این رییس است که پس از پذیرفته شدن آرا آنرا به شهرداری ابلاغ میدارد که مسلمان است .
    دویم : اگر یک بیمار مسلمان به پزشک اقلیت مراجعه نماید و پزشک دستوراتی جهت تندرستی بیمار بدهد آیا نباید اجرا کنند ؟ به ویژه در عمل جراهی . آقای دکتر اردشیر خسرویانی فوق تخصص مغز و اعصاب میگوید : یک روحانی که در اثر برخورد تیرآهن برسرش آسیب دیده بود با وجودی حضور چند نفر پزشک مسلمان جراح مغز و اعصاب از او که زرتشتی بوده خواسته اند عمل جراحی روی مغز این آخوند انجام دهد و خوشبختانه بهبودی حاصل گردیده ، آیا در اتاق عمل پرستاران مسلمان نباید گوش به دستور پزشک اقلیت بدهند؟
    ویا اگر استاد یا آموزگاری از اقلیت دینی به دانش آموزش درس یاد بدهد نباید توجه کنند وتکلیف اشان انجام ندهند ؟

  10. درود برشمال ایران وگیلان که نوددرصد به نیاکانشون عشق میورزن اون پنجاه نفر مطالعه کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29