لوگو امرداد
در امرداد 378 چاپ شده است

آیین زناشویی زرتشتیان از آغاز تا کنون

photop7پیوند زناشویی در دین زرتشتی بر پایه‌ی وضعیت و زمان دگرگونی‌هایی داشته است و به شیوه‌های گوناگونی برگزار می‌شده است. در این گزارش نگاهی داریم به چگونگی پیوند زناشویی در دین زرتشتی و همچنین شیوه‌ی برگزاری آن در شهرهای زرتشتی‌نشین.

در دین زرتشتی پس از آشنایی دختر و پسر آیین‌های گوناگونی مانند خواستگاری، بله‌برون و نامزدی برگزار می‌شود. «ایران پیرغیبی»، یکی از زرتشتیان کرمان، درباره‌ی چگونگی برگزاری آیین‌های پیش از عروسی در میان زرتشتیان کرمان می‌گوید: «در زمان خواستگاری و تا زمان بله گرفتن خانواده‌ها چیزی نمی‌خوردند. در آن زمان‌ها عروس‌ها به زودی پاسخ آری می‌دادند برای همین زمان خوراک نخوردن به درازا کشیده نمی‌شد. یکی دیگر از مواردی که با ارزش بود نظر پدربزرگ و مادربزرگ درباره‌ی دختر یا پسر بود.»

آیین گواه‌گیری که برابر با آیین عقد است در بیشتر شهرها و روستاهای زرتشتی برگزار می‌شود.

در گذشته عروس، جامه‌ی سبز می‌پوشید و تور و پارچه‌ی سبز، رنگ بر روی سرش می‌انداخت. داماد کلاهی به رنگ سبز، بر سر می‌گذاشت که این آیین اکنون نیز انجام می‌شود.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری است که با عنوان «آیین زناشویی زرتشتیان از آغاز تا کنون» در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است. متن کامل این نوشتار را می‌توانید در امرداد 378 بخوانید.

 

لینک فروش اینترنتی شماره‌ی 378 امرداد:

https://goo.gl/uLFJbn

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28