لوگو امرداد
نمایشگاه زیورآلات کاخ سعداباد

به زبان زیور صلح را خواهیم ساخت

 دومین نمایشگاه صلح و زیور با نشان «به زبان زیور صلح را خواهیم ساخت» از 25 آذر تا یکم دی‌ماه بیش از دویست اثر از صد هنرمند را در نگارخانه ملی صنایع دستی کاخ سعدآباد با پشتیبانی مینوی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی به‌نمایش گذاشت.
به گزارش تارنمای امرداد نمایشگاه صلح و زیور در بخش ورودی کاخ سعدآباد برگزار شد که تالار نگارخانه بزرگتر از تالار نمایشگاه پیشین بود و افزون بر چیدمانی دیگرگونه، آثار هنرمندان بیشتری به نمایش گذاشته شده‌بود.
هنرمندان با توجه به نشان نمایشگاه «صلح و زیور» نمادهای صلح شناخته شده در درازای تاریخ را در قالب زیور ساخته بودند که بیشترین نماد کبوتر صلح، پاس‌داری از زمین، آشتی بین ملت‌ها و تبارها، گل نیلوفر و سماع همگی نشان از رهایی، آسوده زیستن و آشتی داشت.
آثاری نیز با نگاهی وارونه به صلح پرداخته بود خشکی زاینده رود، بی‌مهری به طبیعت و خشونت به جانوران و انسان‌ها از دیدگاه‌هایی بود که هنرمند نازک‌بینانه در زیور نشان داده بود.
بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان، پشتیبان کودکان و سرپرست خانوار در بخشی از تالار، زیورهای ساخت دست بانوان سرپرست خانوار و سنگ‌های گرانبها را به نمایش گذاشته بود.
ندا مجیدی، دبیر جشنواره صلح و زیور باور دارد که زیور و آرایه در ایرانی تاریخی به کهنی تمدن این خاک دارد. از دوردست تاریخ تا به امروز مردم این خاک زمان و هزینه بسیار برای آراستگی و شکوه خود صرف کرده‌اند به همین منظور «طراحان زیورآلات ایرانی» بر آن شد تا با هم‌افزایی و قوت بخشیدن به توان هنرمندان طراح زیور با موضوعیت مفهومی که زیبنده نام ایرانی است یا همان صلح با حمایت سازمان میراث فرهنگی امکان نمایش و دیده شدن این معنای زیبنده فراهم کند.
نشان هنرمندان باشنده در نمایشگاه «به زبان زیور صلح را خواهیم ساخت» است. آن‌ها آمده‌اند بگویند «ما از ایرانیم. سرزمینی که مردمانش از دیرباز سرآمد فرهنگ بوده و ناخشنود از جنگ و نامردمی و زیور را بهانه کرده‌اند تا با زبان هنر فریاد برآرند آرزویشان آراستن نام ایران است با نام بلند صلح و دوستی».
برآیند این دو نمایشگاه در کتاب نهمین نمایشگاه بین‌المللی طلا و جوهر تهران به چاپ خواهد رسید؛ این کتاب در قطع وزیری با تیراژ 3000 شماره منتشر خواهد شد و دى ماه سال ١٣٩٦ در دهمین نمایشگاه بین المللی طلا و جواهر تهران در دسترس همگان، اتحادیه ها، کنش‌گران و بنکداران این صنف قرار خواهد گرفت.
نخستین نمایشگاه جشنواره صلح و زیور به بهانه «روز جهانی صلح» در نگارخانه موزه آبگینه برگزار شد که با پیشواز بالایی از هنرمندان و دوست‌داران هنر قرار گرفت.

 21
ندا مجیدی دبیر جشنواره زیور و صلح در حال دادن توضیحاتی به بازدیدکنندگان

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

22

23

24

25

26

27

28

29

30

32
سیاه پرنده، یادبود استاد ممیز

31

فرتور از مارال آریایی است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30