لوگو امرداد
با برگزاری مراسم شب چله

شبی به یادماندنی در شیراز رقم خورد

شامگاه واپسین روز از پاییز ۱۳۹۶ زرتشتیان شیراز به همراه گروهی از زرتشتیان شهرهای دیگر به رسم همه‌ساله شب چله را گردهم آمدند.

ویژه‌برنامه‌ی جشن چله ۳۰ آذرماه در تالار روانشاد یزدانی شیراز برگزار شد. در آغاز باشندگان با دست‌هایی برافراشته بابک مزدایی و پیمان گشتاسبی را در خواندن بندی از سخنان اندیشه‌برانگیز اشوزرتشت، گات‌ها، همراهی کردند.

شروین کاوسی، مجری برنامه، در بخش‌های گوناگون برنامه برخی موضوعات اجتماعی را به طنز بازگو کرد و بارها لبخند را بر لبان باشندگان آورد.

پس از پذیرایی با آجیل و هندوانه‌ی شب چله، نخستین مسابقه برای باشندگان‌ برگزار شد. چهار گروهِ دو نفره بخش‌هایی از یک فیلم پویانمایی (انیمیشن) که بدون صدا پخش می‌شد را به زبان دری صداگذاری (دوبله) کردند که در این بخش گروه ورهرام خوبیاری (تهران) و سپهر فرودی (یزد) با رای باشندگان به عنوان گروه نخست برگزیده شدند.

 پس از آن نوبت به ۱۶ کودک و نوجوان باشنده در تالار رسید تا به رقابت بپردازند و در گروه‌های دو نفره حرکت و صدای حیوانات را تقلید کنند؛ بدین‌گونه که داستانی از حیوانات جنگل توسط مجری مسابقه خوانده شد و کودکان نیز در هر جا از داستان که نامی از حیوان انتخابی آنان برده شد، صدا و حرکات آن حیوان را انجام دادند. این بخش شور و هیجان ویژه‌ای به برنامه بخشید.

در سومین و واپسین مسابقه‌ی شب چله‌ی امسال سه گروه دونفره به خواندن و حرکات موزون پرداختند که در این بخش سیروس خدادادی و فرشید گشتاسبی هماهنگ نشان دادند و با بیشترین رای جایگاه نخست را به دست آوردند.

در طول برنامه از باشندگان با آجیل، هندوانه، آش شولی، چای و نبات، و شام پذیرایی شد. همچنین پیش از پذیرایی شام نیز باشندگان فال‌های حافظ خود را از دستان مهسا دهموبد و آرمئیتی کاویانی که با پوششی سنتی در کنار سفره نشسته بودند، نیت می‌کردند و می‌گرفتند، این مراسم تا نیمه‌شب ادامه داشت.

آیین شب چله‌ی شیراز ۱۶ سال است که به کوشش کمیسیون ورزش انجمن زرتشتیان این شهر در تالار روانشاد یزدانی مجموعه‌ی دینی، فرهنگی، ورزشی زرتشتیان این شهر برگزار می‌شود. هماهنگ‌کنندگی برنامه‌ی امسال را پرنیان کوکلری و ستی‌ناز فرودی عهده‌دار بودند.

گوشه و کنار برنامه

  • از آغاز برنامه باشندگان با قرار گرفتن در جایگاهی که پیش‌بینی شده بود، فرتور(:عکس) یادگاری می‌گرفتند تا فرتورهایشان در پایان برنامه در چارچوب یک کلیپ به نمایش درآید. پخش فرتورها که هرکدام با گریم و ابتکاری متفاوت گرفته شده بود، پایانی ماندگار بر شب چله‌ی امسال بود.
  • شمار باشندگان در این برنامه ۱۳۳ تن بود که یکی از شلوغ‌ترین شب چله‌های سال‌های گذشته‌ی شیراز را رقم زد.
  • دکور و سفره‌ی شب چله‌ی امسال بادآور حال و هوای سال‌های دور با رادیو و کرسی‌های خانه‌ی مادربزرگ و پدربزرگ‌ها بود.

1

02

2

 گاتهاخوانی بابک مزدایی و پیمان گشتاسبی

3

4

5

باشندگان نخستین مسابقه

014

ورهرام خوبیاری و سپهر فرودی برندگان نخستین مسابقه

6

7

8

تزئینات در ورودی تالار روانشاد یزدانی شیراز

9

10

11

13

شانزده کودک و نوجوان باشنده در مسابقه دوم 

12

سیروس خدادادی و فرشید گشتاسبی برندگان مسابقه سوم

14

شروین کاوسی مجری و بانوان پرنیان کوکلری و ستی ناز فرودی هماهنگ کنندگان شب چله امسال

15

16

عرضه شولی و چای نبات در گوشه سالن

17

18

19

 مهسا دهموبد در لباس سنتی و فال حافظ 

.فرتور از شهرام پوردهی و مهتاب گشتاسبی است

کد 0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

4 پاسخ

  1. با تشکر از دست اندر کاران بخصوص اقای شهرام پوردهی

  2. برايم خيلی جالب است که شيرازی ها نه تنها دچار يکنواختی و روزمرگی در مراسم ها نمی شوند ، بلکه هر سال مبتکرتر و با برنامه تر مراسم ها را برگزار می کنند . نام خدا

  3. جای افسوس دارد که در سالن که همه زرتشتی هستند مسابقه‌ای برای زبان دری بگذارند. افسوس که بین شیرازی ها زبان دری بسیار کم رنگ است افسوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09