لوگو امرداد
در امرداد 379 چاپ شد

بررسی پرونده چوگان از آغاز تا ثبت جهانی

p3

 چوگان از یادمان‌های کهن فرهنگی است که پیشینه‌‌اش با تاریخ و ادب و هنر ایران‌زمین گره خورده است. این بازی گروهی پیشینه‌ای به درازای تاریخ را در خود جای داده است. چوگان اگرچه در چند سده‌ی گذشته با بی‌مهری در خاستگاه نیاکانی‌اش به فراموشی سپرده شد ولی ققنوس‌وار بار دیگر سر از خاکستر فراموشی برآورد و جانی دوباره گرفت. در سال‌های گذشته برای ثبت این یادمان از سوی جمهوری آذربایجان گام‌هایی برداشته شد و البته به نتیجه هم رسید ولی از آن‌جاکه ثبت این میراث به‌نام خاستگاه راستینش ایران در فهرست جهانی یک خواسته‌ی ملی بود با کوشش‌های سازمان میراث فرهنگی و فدراسیون چوگان سرانجام این کهن یادمان فرهنگی با فرنام (:عنوان) «چوگان همراه با روایت‌گری و  موسیقی» در دوازدهمین نشست ستاد بین‌المللی کنوانسیون حفاظت از میراث ناملموس یونسکو در کره جنوبی با بیشترین رای به نام ایران به ثبت جهانی رسید.

در همین راستا با فرهاد نظری، مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی گفت و گویی داشته‌ایم که در رویه‌ی مردم امرداد 379 به چاپ رسیده است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد از راه‌های زیر نیز بهره ببرند:

لینک فروش اینترنتی شماره‌ی 379 امرداد:

https://goo.gl/x6brvi

لینک اشتراک ایمیلی امرداد:

https://goo.gl/XqpSbS

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. رژیم جعلی آذربایجان نامش ایرانیه همه چیش ایرانیه از فرهنگ و آداب مردمش . چوگان و تار میراث ناملموس ایرانیست . تازه باکو باید برگردونیمش به ایران . ایران باید پرونده ی باکو رو بفرسته به سازمان ملل که جز ایران بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-27