لوگو امرداد
در امرداد 379 چاپ شده است

پویشی برای پاسداشت یادمان‌های فرهنگی

p02هفته‌نامه‌ی اَمُرداد در شماره‌ی پیش (378) دوستداران فرهنگ ایران‌زمین را به پویشی ملی با عنوان «مناسبت‌های فرهنگی را سیاسی نکنیم» فراخواند. این فراخوان با آرمان ارج‌گذاری به آیین‌ها و داشته‌های فرهنگی از سوی مردم و مسوولان برای پیشگیری از بهره‌جویی نادرست و به بیراهه کشاندن این یادمان‌های نیاکانی راه‌اندازی شد. در همین راستا برخی از چهره‌های فرهنگی، سیاسی و نهادهای مردمی پشتیبانی خود را از این پویش اعلام کردند.

دکتر بهرام پارسایی ، نماینده‌ی مردم شیراز در دهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی بر این باور است که شناسه‌ی‌ (: هویت) فرهنگی‌ای که مردم ما به آن پایبند هستند مایه‌ی یک‌پارچگی (: انسجام) ملی  کشور است که ما به آن بی‌توجه هستیم. همان‌گونه که روز مولانا و حافظ  را در سالنمای رسمی داریم می‌توانیم  برای کورش هم یک روز را داشته باشیم. شگفت است که کشور ترکیه برای زادروز و درگذشت مولانا دو آیین جداگانه می‌گیرد و سالانه بسیاری از گردشگران را به سوی ترکیه می‌کشاند و با این کار گردشگری ترکیه را پیشرفت بخشیده و به کارآفرینی‌اش یاری رسانده است.

به باور دکتر شروین وکیلی، جامعه‌شناس و پژوهشگر تاریخ ایران، در زمانه‌ی ما دو نابسامانی (:اختلال) بزرگ در معنادار کردن روزهای سال رخنه کرده است. یکی آنکه سیاسی شدنِ تاریخ به فراموشی عمدی تاریخ دیرینه‌ی شهرگرایی (:تمدن) ایرانی و سرکوب و سانسور رخدادهای مهم دامن زده است. این امر در کشورهای نوپای تراشیده شده در گرداگرد ایران‌زمین به گونه‌ی مستقیم و خشن و سرکوبگرانه به دست استعمارگران یا دولت‌های دست‌نشانده‌شان انجام شده و با گونه‌ای شناسه‌زدایی و ایران‌زدایی همراه بوده است.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری است که با عنوان «پویشی برای پاسداشت یادمان‌های فرهنگی» در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد به چاپ رسیده است. متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی دوم (رویداد) امرداد 379 بخوانید.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد از راه‌های زیر نیز بهره ببرند:

لینک فروش اینترنتی شماره‌ی 379 امرداد:

https://goo.gl/x6brvi

لینک اشتراک ایمیلی امرداد:

https://goo.gl/XqpSbS

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10