لوگو امرداد
اجرای طرح زیست‌بومی جنگلانه در خرم‌آباد

دیار بلوط جانی تازه گرفت

طرح زیست‌بومی «جنگلانه 96» با باشندگی (:حضور) انجمن‌های زیست‌محیطی یاران سبز، طلایه داران زاگرس، دانش آموختگان محیط زیست و انجمن مردمی بلوط‌بان همچنین انجمن‌های خیریه‌ی پایان کارتن‌خوابی، همدلان، سفیران مهربانی وانجمن فرهنگی آفتاب تابان برگزار شد.

این طرح از ورودی بخش جنوبی بام خرم‌آباد برفراز خیابان شریعتی به گستردگی پنج هکتار انجام شد.

 به گفته‌ی دبیرخانه‌ی جنگلانه، این طرح آرمان‌ها و ویژگی‌هایی چون نظارت و کنترل مستقیم سمن‌ها، دسترسی آسان و نزدیک مردم به طرح، مختصات( پیوست) مناسب استراتژیک وجغرافیایی برای کاشت گونه‌های بومی، شرایط سازگار اقلیمی، چشم انداز زیبای حال و افق سبزینه‌ی آتیه را در بر می‌گیرد.

با گرفتن آگاهی درست از هواشناسی لرستان و اندک بارشی که زمین را آماده می‌کرد، آدینه 15 دی‌ماه برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد. با بررسی و کوشش مهندس مظفرافشار، پدر بلوط ایران،  برای آسانی در کشت روز طرح،  پس از جانمایی بیش از 500 گودال بذردان کنده شد.

در روز اجرای طرح هموندان (:اعضای) اجرایی طرح، بذر بلوط  آماده شده را به‌همراه بذر بادام تلخ  که از روزهای پیش قارچ زدایی و خیسانده شده بود را در بسته‌هایی با دستکش برای‌کاشت در گودال‌ها  به باشندگان پیشکش کردند.

 طرح جنگلانه‌ی 96  با راهنمایی و آموزش استادان ارزشمند دیار بلوط در شیوه‌ی درست کاشت و با همدلی و همراهی دوست‌داران زیست‌بوم اجرا شد. این طرح سه سال است که بخش‌هایی از شهر خرم‌آباد و برخی دیگر ازشهرهای استان لرستان  اجرا می‌شود و روند تاثیر ارزشمند آن پس از پایان سال پنجم اجرای طرح، پویش وپایش می‌شود. کوشش انجمن‌های محیط زیستی به ویژه «یاران سبز» و «انجمن بلوطبان» که در شهرهای دورود و خرم‌آباد در این زمینه کنش (:فعالیت) پی‌در‌پی دارند  در خور سپاسداری است.

جنگلانه فراخوان سمن‌های زیست‌بومی خرم‌آباد است که پیوسته در سراسر سال و در شماری ازمنطقه‌های  شهر و استان انجام می‌شود. این طرح ملی یکی از شناسه‌های سنجش و ارزشیابی عملکرد سازمان‌های مردم نهاد به شمار می‌آید.

خوانندگان امرداد می‌توانند گزارش‌های زیست‌بومی، گردشگری و میراث فرهنگی از شهر و روستای خود را به تلگرام امرداد به شماره‌ی 09198040593 برای ما بفرستند.

1

2

3

4

5

6

فرتور رسیده است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04