لوگو امرداد

شب تاجیکستان در بخارا برگزار شد

سیصد و بیست چهارمین نشست از شب‌های بخارا با عنوان «شب تاجیکستان» چهارشنبه 20 دی‌ماه 1396 خورشیدی در بنیاد اکو (:سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای) برگزار شد.

این نشست با باشندگی و سخنرانی علی‌اشرف مجتهد‌شبستری، دکتر مظاهری، بهرام امیراحمدیان، هدیه شریفی، مسعود عرفانیان، شاه‌منصور شاه‌میرزا و بایف معاون سفیر تاجیکستان همراه بود. برپایی نمایشگاه کتاب درباره‌ی فرهنگ و هنر تاجیکستان، نمایش فیلم مستند درباره ی هنرهای دستی تاجیکستان، رونمایی کتاب «تاجیکستان، پاره‌ی تن ایران» نوشته‌ی بهرام امیراحمدیان با همکاری مهدی ناصری و اجرای موسیقی زنده از دیگر برنامه‌های نشست بود.

علی دهباشی، سردبیر مجله‌ی بخارا و برگزار کننده‌ی برنامه در آغاز درباره‌ی همانندی‌های فرهنگی و نزدیکی‌های میان دو ملت ایران و تاجیکستان و دلبستگی مردم دو کشور گذشته از مرزهای سیاسی سخن گفت. 

1

2

3

4

5

6

7

0

8

دکتر محمدمهدی مظاهری، فرنشین (:رییس) بنیاد فرهنگی اکو

از سخنان ملت تاجیک آشتی و نوع‌دوستی و دلبستگی به ایران برداشت می‌شود. ملت‌های اکو از ارزش‌ها و آداب و رسوم یکسانی مانند جشن نوروز برخوردارهستند و از آن‌ها پاسداری می‌کنند. با وجود مرزها آن‌ها یک کشور یکسان هستند که فرهنگ مشترک دارند.

9

10

11

استاد علی اشرف مجتهد شبستری،نخستین سفیر ایران در تاجیکستان:

نزدیک به هشتاد سال گذشته ملت تاجیک درد‌های زیادی کشیده‌اند و که از آن بی‌خبریم و شوربختانه میان ما جدایی افتاده است.  در جنگ‌های داخلی تاجیکستان ایران نقش بسیار خوبی بازی کرد و طرف‌های درگیر، ایران را به‌عنوان یک گروه بی‌طرف و دوستانه که تنها آرمانش این بود که خون بیشتری در این کشور ریخته نشود پذیرفته بودند. ولی شوربختانه چه اکنون و چه آن زمان بسیاری از بیگانگان، نزدیکی ما و ملت تاجیک را بر نمی‌تابند. آن زمان روسیه و اکنون کشورهای پیرامون خلیج فارس کوشش در بر هم زدن پیوندهای ما دارند ولی خوشبختانه پیوندهای ما بسیار ژرف و پرمایه است.

12

13

14

15

رونمایی از کتاب دکتر بهرام امیراحمدیان

16

17

دکتر بهرام امیراحمدیان، نویسنده‌ی کتاب تاجیکستان پاره‌ی تن ایران

18

دکتر هدیه شریفی، پژوهشگر:

مردم تاجیکستان مردمانی افسانه‌ای هستند و با افسانه‌هایشان پیوند‌های عاطفی ژرفی دارند. ما استوره‌های با ریخت و رنگ و بوی همانند بسیاری داریم. در بسیاری از آن‌ها خاستگاه این استوره‌های همانند روشن نیست و ما تنها ایستگاهای آن را می‌بینم.

19

20

21

دکتر مسعود عرفانیان:

ابوالقاسم لاهوتی برای هنرمندان و روشنفکران تاجیکی مانند صدرالدین عینی که بارها زیر فشار حکومت کمونیستی قرار گرفته بودند و فشار‌های بسیاری بر او وارد شده بود کوشش‌های بسیاری کرد. لاهوتی با دلیری بسیار در همه‌ی محفل‌ها به دفاع از او پرداخت و از آشنایی‌ای (:نفوذ) که داشت برای ادامه‌ی کنش‌ها و زندگی علمی و فرهنگی این روشنفکران کوشش کرد. لاهوتی بارها از توقیف کتاب «نمونه ادبی»جلوگیری کرد.

 

22

 شاه منصور شاه میرزا، پژوهش‌گر تاجیک:

مردم تاجیک با وجود وضعیت بد تاریخی که پشت سر گذاشته‌اند و با همه‌ی فشارها و سیاست‌های دشمنانه هیچ گاه از فرهنگ مادری خود  جدا نشده‌اند.

23

باربیویف معاون پیشین سفیر تاجیکستان در ایران:

از برگزاری این‌گونه برنامه‌ها و رخدادهای فرهنگی و رفت وآمدها خرسندم و امیدوارم  این پیوندها استوارتر شود.

فرتور از زینب مهدوی است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. بوی جوی مولیان آید همی
    یاد یار مهربان آید همی
    ریگ آموی و درشتی های او
    زیر پایم پرنیان آید همی
    آب جیحون از نشاط روی دوست
    خنگ ما را تا میان آید همی
    ای بخارا باش و دیر زی
    میر زی تو شادمان آید همی
    میر ماه است و بخارا آسمان
    سر سوی بوستان آید همی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29