لوگو امرداد

آتش جشن سده در کرمان افروخته شد

جشن سده، در باغچه بوداغ‌آباد کرمان با باشندگی شماری از زرتشتیان کرمان و دوستداران برگزار شد.

این آیین از ساعت 16 با اوستاخوانی موبدان فرهنگ فلاحتی و هومن فروهری آغاز شد. در ادامه موبدیار هومن فروهری سخنانی درباره جشن سده و آتش آن گفت و در پایان از باشندگان خواست که به آتش چندین هزاره نگاه کنند و بکوشند آتش درون خود را با آن هماهنگ کنند.

سپس آریا کاویانی مجری مراسم به جایگاه آمد و دکلمه زیبایی پیرامون ایران و سده برای باشندگان خواند.

اسفندیار اختیاری، نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس به جایگاه آمد و درباره جشن سده صحبت کرد و گفت که سده، جشن تمدن، جشن شروع انسانیت، جشن صنعت است و کشف آتش آغاز همه این چیزهاست و با کشف آتش زندگی انسانی آغاز شد. همچنین به کرمانی‌ها تبریک گفت که این جشن سده کرمان هست که ثبت ملی شده است. 

در ادامه استاد گلاب‌زاده به جایگاه آمد و درباره‌ی احترامی که ادیان دیگر به زرتشتیان می‌گذارند سخن گفت و افزود: واژه دودمان که به چم(:معنی) خانواده است از دود آتش آمده و در قدیم اگر در خانه‌ای آتش روشن نبود و دود از دودکش آن خانه بیرون نمی‌آمد به این معنی بود که در آن خانه زندگی وجود ندارد و کلمه دودمان از همین برداشت آمده است.

در پایان آتش‌افروزی به همازوری موبدان فرهنگ فلاحتی فریدون هرمزدی و هومن فروهری و گروهی از جوانان مشعل به دست در ساعت 17 برگزار شد. 

 1

2

3

موبد هومن فروهری و موبد فرهنگ فلاحتی
4

5

6

7

8

موبد هومن فروهری
9

10

فرزاد نیک‌دین مسوول برگزاری جشن سده
11

آریا کاویانی مجری برنامه
12

13

اسفندیار اختیاری
14

استاد گلاب‌زاده
15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

فرتور از آریابرزن غیبی است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. درووووود بر شما و هموطنان زرتشتی عزیزم.

    خیلی دوست داشتم امسال برای نخستین بار در این جشن کهن و ملی حضور داشته باشم اما شوربختانه امسال هم نشد!!! اما با دیدن این فرتورهای زیبا از امرداد واقعا لذت بردم و به نوعی خودم رو توی این جشن حاضر حس کردم. ممنون از اطلاع رسانی و فرتورهایی که امرداد عزیز منتشر کرد.

    پیروز و برقرار باشید . اهورامزدا یاری رسانتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09