لوگو امرداد
پیام شادباش معاون مشاور رییس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها

جشن سده یادآور نیاز به شادی و سرور همگان است

Aria barzan WVسعید زارع، معاون مشاور رییس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها، کهن جشن سده را در پیامی به ایرانیان و به ویژه زرتشتیان شادباش گفت. متن پیام را در پی می‌خوانید:
«جشن سده بر همه ایرانیان به خصوص ایرانیان عزیز زرتشتی مبارک باد.
سده، یکی از جشن‌های ایران باستان است، چه بر اساس اعتقاد مهرداد بهار، جشن سده را از جشن های ایرانیان بومی نجد ایران بدانیم و چه  بر اساس نظریه مری بویس آن را جشن دینی بنامیم، یکی از سه جشن بزرگ و تاریخی ایرانیان است. این جشن در طول تاریخ، توسط زرتشتیان که همواره حافظ فرهنگ ایران بوده اند، حفظ شد. جشن سده در کنار عید نوروز و جشن مهرگان در زمره جشن‌های کهن ایرانی قرار داشته است. این جشن، در میان زمستان و در میان چله بزرگ و کوچک برگزار می‌شود که با آتش‌افروزی و باورهای عام مربوط به دور راندن سرمای زمستان همراه بوده است.
امروز همه آنانی که دل در گرو سربلندی ایران عزیز و خوشبختی ایرانیان دارند، باید تلاش کنند تا ایران الگوی رعایت حقوق شهروندی در جهان باشد. برای رسیدن به این الگو نیازمند انسجام و همبستگی ملی هستیم. انسجام و همبستگی بدون کرامت انسانها و تکریم باور و اندیشه دیگری یا همان دگرپذیری و مدارا، ممکن نیست. کرامت انسان و رعایت عدالت اجتماعی دو پایه اصلی انسجام ملی است.
گرامی داشتن این جشن تاریخی علاوه بر آنکه تکریم هموطنان زرتشتی است، یادآور نیاز به شادی و سرور همگانی است. شاد بودن و ایجاد سرور و شادی هم در اسلام تایید شده است و هم کیش زرتشت بر آن تاکید فراوان دارد. فرهنگ ایران زمین نیز فرهنگ شاد زیستن و شادی آفریدن است. فرهنگ اهدای شادمانی به دیگران است. فرهنگی است که به بشر می آموزد: شادی از آن کسی است که در پی شاد کردن دیگران است. شاد شدن مردم یکی از نیازهای امروز ایرانیان است که همه باید آن را پاس بداریم و بدان توجه ویژه کنیم. یکی از مواد حقوق شهروندی، شادمانی شهروندان و برپایی جشن و سرور ملی است.
جشن سده یکی از جشن‌های ایران باستان است که در واقع جشن همکاری و همبستگی ایرانیان است و بدین جهت شایسته است که همه آن را قدر بدانیم و آن را در صدر بنشانیم.»

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30