لوگو امرداد
در امرداد 383 چاپ شده است

ز زن، زیبایی و زیور زمان و زندگی آید

p05«باید یادآور شد که در شهرگرایی (:تمدن) کهن ایران رخدادهای مورد نیایش، ستایش و مهرورزی ریشه‌هایی با جهان هستی دارند بدان ‌گونه که در آن روز جهان نیز با آن رخداد همسو و همرنگ می‌شود. در چنین آمدوشدی باور درونی ما برخوردی با پیکره‌ی بیرونی می‌یابد که پذیرشی استوار و جاودانه در نگرش و اندیشه‌ی ما بر پا می‌سازد. گاه‌شماران می‌گویند در این آب‌وخاک زنان پایگاه برتری در سنجش با مردان داشتند.

در شهرگرایی (:تمدن) رم و یونان زنان از بسیاری از حقوق بی‌بهره بودند؛ حق دادوستد، گزینش کار، گزینش همسر، جدایی از همسر، طرح دعوا، وصیت، گواهی و در بسیاری از جاها ارث نیز نداشتند؛ یعنی به روشنی می‌توان گفت بسیاری از حقوق مادی و مینوی برای آنان نادیده گرفته شده بود.

در شهرگرایی کهن ایرانی روز زن، روز عشق، روز مهر، روز زمین و زندگی دیده می‌شود که همه‌ی این ویژگی‌ها برای یک روز است و همه‌ی آن بزرگداشت‌ها برای ستایش زنان است.

در اوستا حقوق زنان و مردان یک سان آورده شده است. سپندارمزد یار بانوان است. اشی نیک ایزدبانوی توانگری و پاداش است و پیوسته همگام بانوان و دختران است. در اوستا و در ارت‌یشت کرده‌ی دوم بند یازده هیچ‌گونه برتری‌ای میان زنان و مردان در نیایشی یزدانی به چشم نمی‌خورد. درباره‌ی دانش آموختن زنان نیز در یسنا، هات 26، بند 7 می‌خوانیم: «زن و مرد هر دو مورد تشویق قرار گرفتند که به دانش روی آورند.»

آن چه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری است با عنوان «ز زن،  زیبایی و زیور زمان و زندگی آید» که به قلم دکتر محمدعلی دادخواه* در رویه‌ی پنجم(اندیشه) تازه ترین شماره‌ی امرداد آمده است.

متن کامل این نوشتار را در امرداد شماره‌ی 383 بخوانید.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

* محمدعلی دادخواه، وکیل پایه‌ی یک دادگستری

لینک خرید اینترنتی شماره‌‌ی 383 امرداد:

 https://goo.gl/YyN844

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد:

https://goo.gl/XqpSbS

 

 

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29