لوگو امرداد

هر خانواده یک درخت؛ در چشام برگزار می شود

derakhtkariآیین درختکاری با عنوان« هر خانواده یک درخت» از سوی ستاد آبادانی و گردشگری روستای چشام آدینه 18 اسفندماه 1396 خورشیدی در روستای تاریخی چشام برگزار می‌شود.

این آیین با فروش فرآورده‌های لبنی و آش محلی همراه است. همچنین از پیشکش‌کنندگان نهال به طبیعت به گونه‌ی رایگان پذیرایی می‌شود.

گونه‌های گیاهی مانند توت، زیتون تلخ  و سنجد که با کم آبی سازگار هستند در این روستا پرورش داده می‌شود. انگور از بهترین فرآورده‌های باغی و گندم، جو و صیفی‌جاتاز فراوره‌های کشاورزی این روستا است.

روستای چشام از توابع شهرستان داورزن و در ۶۰ کیلومتری شهر سبزوار در مسیر  مشهد-تهران و در گذر جاده‌ی ابریشم جای دارد. درباره‌ی شوند (:علت) نامگذاری این روستا روایت‌های گوناگونی وجود دارد. برخی بر این باورند که به شوند  رونق و آبادانی روستا و همانندی به شام و سوریه به آن «چون شام» گفته‌اند که کم‌کم به «چشام» دگرگون شده است.

 این شهر در زبان محلی به «تیشون» نامور است که برخی به آن روستای «چشم» هم می‌گویند از این‌رو بیشتر مردم این روستا با نام خانوادگی «چشمی» شناخته می‌شوند.

روستای چشام یکی از خاستگاه‌های قیام سربداران در سده‌ی هشتم مهی (:قمری) در برابر فرمانروایی مغول‌ها بر خراسان و ایران است. چهارمین فرمانروای سربدار خراسان با نام خواجه‌علی چشمی از اهالی روستای چشام بود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29