لوگو امرداد
خرم‌آباد چشم‌براه میهمانان نوروزی

دژ شاپورخواست پاکسازی شد

آیین پاک‌سازی محوطه دژ باستانی فلک‌الافلاک (شاپورخواست) خرم آباد آدینه ۱۸ اسفندماه 1396 خورشیدی، به کوشش نهادهای مردمی و دوست‌داران میراث‌فرهنگی و هم‌زمان با روز پاکسازی میراث جهانی و میراث فرهنگی در آستانه سال نو برگزار شد.

در این آیین محوطه‌ی گلستان و باشگاه افسران که در گوشه‌ی باختری (:غربی) دژ جای دارد و در تعطیلات نوروز محل برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی است پاکسازی شد.

چشمه‌ی گلستان در روزگاران پیش آب آشامیدنی بخشی از شهر خرم‌آباد را تامین می‌کرده است. در محوطه‌ی گلستانِ دژ شاپورخواست، درخت‌های چنار و کاج چند صد ساله و چشمه‌ی پر آب گلستان خودنمایی می‌کند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان لرستان و شماری از تشکل‌های مردم نهاد حوزه‌ی میراث فرهنگی در این آیین باشنده (:حاضر) بودند. پس از پاکسازی محوطه‌ی گلستان و دژ باستانی فلک‌الافلاک به بهانه‌ی هفته‌ی درختکاری چند نهال درخت نیز در محوطه زیبای باغ گلستان کاشته شد.

یعقوب دالوند مدیر روابط عمومی اداره‌ی کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان لرستان پیرامون این برنامه گفت: تشکل‌های مردم نهاد نقش ارزشمندی در پیشرفت توسعه‌ی گردشگری دارند و ما صمیمانه اسپاس‌دار آن‌ها هستیم.

وی افزود: اداره‌ی کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان لرستان، آمادگی کامل برای میزبانی میهمانان نوروزی را دارد و چشم‌براه حضور آن‌ها در سرزمین مهر، مفرغ، ترانه و بلوط هستیم.

فلک‌الافلاک یا دژ شاپورخواست، سازه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد در استان لرستان است. فلک‌الافلاک با نام دوازده برجی هم شناخته می‌شود. این بنا بر فراز تپه‌ای در شهر خرم‌آباد و در نزدیکی رودخانه، در مرکز شهر جای گرفته و چشم‌گیرترین اثر باستانی و گردشگری درون این شهر است. ساخت این دژ به روزگار ساسانیان باز می‌گردد و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

فرتور از حامد ماهروبختیاری است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. حتما وستداران آثار تاریخی و محیط زیست توجه دارند که چه نوع درختی باید در نزدیکی بناهای تارخی کاشته شود. درختانی که ریشه های قوی و پراکنده در خاک ایجاد میکنند میتوانند در دراز مدت به بناها صدمه بزنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28